ایرانشهر

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۷۷

ابلاغ جابه‌جایی ساختمان‌های مهم در بستر گسل‌ها

رییس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور انتقال و جابه‌جایی ساختمان‌های مهم و حساس و مخازن سوخت در بستر گسل‌ها را ابلاغ کرده است، گفت: بنابراین اینکه چه تعداد ساختمان یا مراکز حساس در پهنه گسل‌های تهران ساخته شده‌اند، به زودی مشخص خواهد شد. به گزارش فارس، محمد شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه شهرداری تهران هم تعدادی از این دستگاه‌ها را در اختیار دارند، گفت: برنامه مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی این است که بتوانیم ۵۰ دستگاه را برای پایش گسل‌های شهر تهران نصب کنیم. به گفته او، استقرار نخستین سامانه شتاب‌نگاری زلزله اردیبهشت‌ماه سال آینده نصب خواهد شد. شکرچی‌زاده در پاسخ به این سوال که مقرر شده است در اطراف گسل‌های تهران مراکز حساس احداث نشود، آیا این اقدام اجرایی می‌شود یا خیر، گفت: گزارشی از سوی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی آماده شده است، بنابراین ما تعدادی ساختمان مرتفع، بیمارستان و مخازن سوخت در پهنه گسل‌های تهران داریم که باید در یک برنامه مشخص‌شده آنها را مقاوم‌سازی کرده و جابه‌جایی را انجام دهیم. رییس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: معمولا بیشترین آسیب‌ها در هنگام زلزله در نزدیکی کانون زلزله رخ می‌دهند، به همین دلیل در ویرایش دوم آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساختمان‌های با اهمیت زیاد نباید در این مراکز احداث شوند، اما متاسفانه این اقدام همچنان در حال انجام است. شکرچی‌زاده ادامه داد: علاوه بر تهران جلوگیری از ساخت ساختمان‌های بااهمیت مثل بیمارستان‌ها در نزدیکی گسل‌ها در شهر مشهد، کرج و تبریز انجام خواهد شد، به‌طوری ‌که در هفته گذشته این اقدام برای شهر تبریز هم نهایی شده است و باید برنامه آن در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شود.

مکاتبه نجفی با روحانی درباره درآمدهای پایدار شهری

مدیر دبیرخانه مجمع شهرداران کلان‌شهرهای ایران از نامه محمدعلی نجفی شهردار تهران، به حسن روحانی رییس‌جمهور، درخصوص ارائه پیشنهادات اصلاحی در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها خبر داد. به گزارش مهر، کمال مرادی درباره نامه شهردار تهران به رییس‌جمهور اظهار کرد: لایحه «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها» بعد از ۳۴ سال، در کمیسیون‌های مربوطه دولت و همچنین رفت و برگشت بین وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و کشور بررسی و تدوین و سرانجام آماده ارائه به مجلس شورای اسلامی شده است. وی اظهار کرد: با این حال، این لایحه از ایراداتی رنج می‌برد که رفع نشدن آنها شهرداری‌ها را برای برخورداری از درآمد پایدار و ارائه خدمات شهری مطلوب با مشکلاتی مواجه می‌کند. بدین منظور نجفی شهردار تهران و دبیرکل مجمع شهرداران کلان‌شهرها، در نامه‌یی به رییس‌جمهوری ضمن تشریح ایرادات این لایحه پیشنهاداتی را جهت رفع آنها ارائه داده‌ است. مرادی در بیان این ایرادات تصریح کرد: اهم ایرادهای وارده به لایحه مصوب کمیسیون در نامه نجفی، در

 ۶ بند تشریح شده که همگی آنها به حذف یا کاهش درآمدهای پایدار شهرداری از محل عوارض یا درآمدهای دیگر دولتی معطوف است. مدیر دبیرخانه شهرداران کلان‌شهرهای ایران در توضیح بیشتر این ایرادها یادآور شد: برای مثال درآمدهای «نسبت ۲۰درصدی سهم کلان‌شهرها از ارزش گمرکی کالاهای وارداتی»، «یک‌درصد عوارض نقل و انتقال خودرو»، «۸درصد درآمد حاصل از حق ثبت اسناد»، «یک‌درصد درآمد پیمانکاران پروژه‌های عمرانی شهری»، «عوارض کالا و خدمات قانون مالیات بر ارزش افزوده» و «امکان استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی مصرف سوخت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی» همگی در لایحه «درآمدهای پایدار شهری» حذف شده و در نامه نجفی به رییس‌جمهوری محل ایراد قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر