تلاطم نرخ اجاره با نوسان در بازارها

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۵۳

گروه راه و شهرسازی   

اگرچه نرخ سود بانکی کاهش محسوسی داشته و به گفته بسیاری از کارشناسان این کاهش تاثیر زیادی بر بازار مسکن داشته اما این کاهش تنها به سود موجران و به ضرر تمام و کمال مستاجران تمام شده است.  در حال حاضر واقعیت نشان می‌دهد، بیشتر موجران از روند معکوس نرخ رهن و اجاره سخن می‌گویند و معتقدند ضرر‌های ناشی از کاهش نرخ سود بانکی را باید از طریق اجاره‌بها جبران کنند.   به هر حال از ابتدای سال 96 و با شروع کاهش نرخ سود بانکی دستوری ودیعه موجران با جهش 180درجه‌یی از اخذ ودیعه به اخذ اجاره‌های سنگین تغییر مسیر داده است.

 اجاره فدای بازسازی مسکن

در همین راستا احمدرضا جلالی مباشر املاک در اطراف سیدخندان با بیان این مطلب که با کوچک‌ترین تلنگر اقتصادی، مستاجران نقره‌داغ می‌شوند، گفت: بسیاری از مالکان نرخ‌های پیشنهادی خود را به نرخ تورم، سود بانکی و نرخ دستمزد پیوند زده‌اند.  وی گفت: متاسفانه حتی مالکان منصف نیز معتقدند که قیمت اجاره‌بها باید افزایش یابد، چرا که علاوه بر موارد فوق، کیفیت ساخت و سازها به قدری پایین آمده که بنا حتی اگر نوساز هم باشد نیاز به تعمیرات اساسی دارد و همین امر باعث شده مالک به جای آنکه سود سرمایه‌گذاری خود را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کند چند سالی باید اجاره‌های دریافتی خود را صرف هزینه‌ بازسازی‌های تدریجی بنا کند.

 نرخ‌ها دور از انصاف است

شکر‌الله رضایی مشاور املاک با بیان اینکه از ابتدای سال 96 حدود 10تا 15 درصد به نرخ اجاره افزوده شده، گفت: متاسفانه هیچ نظارت دقیقی برای قیمت اجاره وجود ندارد و نرخ‌های حاضر در بازار مسکن دور از انصاف است و باید مسوولان به خصوص نمایندگان مجلس فکری به حال نرخ اجاره‌ها داشته باشند.  وی تصریح کرد: قیمت‌های اجاره از ابتدای سال 96 حدود 50 تا 100 هزار تومان در مرکز و در جنوب شهر اضافه شده است. وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مشاوران املاک به مستاجران پیشنهاد می‌کنند با نرخ لحاظ شده توسط موجران به صورت مسالمت‌آمیز کنار بیایند، زیرا وضعیت نرخ‌های اجاره به خاطر کاهش نرخ سود بانکی و رکود اقتصادی متشنج شده است.

وی همچنین گفت: رقم اجاره در شمال و غرب تهران نیز از ابتدای سال 96 نسبت به سال 95 در هر مترمربع از 200 هزار تومان تا 400 هزار تومان رشد داشته است. احمدرضا روزبه مشاور املاک در مرکز شهر با بیان این مطلب که از تابستان امسال تقاضا برای اجاره بسیار کم شده بود، گفت: از ابتدای تابستان 96 با توجه به تغییرات و تنش‌های اقتصادی در بهترین فصل اجاره نیز عقد قراردادهای اجاره با کمبود شدیدی روبرو شد.  وی افزود: بیشتر قراردادهای مراجعان به دفتر املاک برای تمدید بود که با یک پول شیرینی فیصله پیدا کرد و ما نتوانستیم از اجاره‌نامه‌ها درآمد خوبی داشته باشیم. به‌طور کلی می‌توان گفت، دفتر بازار اجاره در تابستان 96 با چند کیلو شیرینی بسته شد.

روزبه با بیان اینکه بازار اجاره فصل پاییز و زمستان نیز تعریف چندانی نداشت، تاکید کرد: بیشتر مستاجران به دنبال تمدید هستند و معتقدند اسباب‌کشی ضررو زیان زیادی بر دوش خانواده شان می‌گذارد.  وی در نهایت گفت: به هر حال، سال 96 سال مطلوبی برای عقد قرار دادهای اجاره به خصوص در بین همکاران جنوب شهر و مرکز شهر نبود، زیرا بسیاری از تمدید‌ها یا پشت‌نویسی شد یا با یک هزینه بسیار اندک انجام شد.

 خانه‌های کوچک روی بورس

جمشید آهی مشاور املاک در جنوب شهر نیز در این مورد گفت: ما منتظر کاهش معاملات در بازار مسکن بودیم زیرا در چند سال اخیر مسوولان نتوانسته بودند نظارت و مدیریت درستی روی نرخ‌ها داشته باشند.  وی گفت: البته در جنوب شهر موجران فایل اجاره خود را بعد از چند ماه یعنی از ابتدای ماه دوم تابستان به علت نبود متقاضی با قیمت پایین‌تری عرضه کردند و این تنها دستاورد رکود چند ساله بود. آهی ادامه داد: با رکود ساخت‌وساز در چند سال اخیر تقاضا برای فایل‌های سوییت و تک اتاق‌های ما به‌شدت کاهش می‌یابد، زیرا مهاجران و کارگران کمتری وارد تهران شده‌اند.  وی تصریح کرد: البته هنوز هم خانه‌های کوچک روی بورس است و رکود بیشتر متراژهای بالا را تحت تاثیر قرار داده است.

 مالکان اجاره می‌خواهند

همت‌الله شکوری مشاور املاک با بیان این مطلب که روسای مشاوران املاک معتقد بودند امسال قیمت اجاره رقم قابل توجهی نبوده و رقم آن بیشتر از 5تا 15 درصد نیست، گفت: اما به‌طور رسمی و آنچه در بازار مشهود است، قیمت اجاره‌ها در همان ابتدای سال با افزایش 10 درصدی روبه‌رو بوده است.

 وی افزود: متاسفانه به دلیل کاهش نرخ سود بانکی بسیاری از مالکان حاضر نیستند ملک خود را به صورت رهن کامل در اختیار مستاجران قرار دهند و همیشه چشم انتظار اجاره هستند و در حال حاضر قیمت‌های اجاره کمتر از یک میلیون تومان در مرکز شهر نایاب شده است.

 

 

ارسال نظر