ورود جعبه سیاه پرواز تهران- یاسوج به فاز بازخوانی

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۴۲۶
ورود جعبه سیاه پرواز تهران- یاسوج به فاز بازخوانی

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی |

سقوط هواپیمای ATR72 متعلق به ایرلاین آسمان در 29بهمن، دو وزیر راه و شهرسازی و کار، ‌تعاون و رفاه اجتماعی را این هفته به مجلس می‌کشاند. براساس برنامه نمایندگان مجلس، علی ربیعی و عباس آخوندی، صبح و عصر روز سه‌شنبه هفته جاری باید در بهارستان حاضر شده و درباره چرایی وقوع این حادثه توضیحاتی را به نمایندگان ارائه کنند.

در این میان، انتشار خبرهایی درباره دانلود اطلاعات جعبه سیاه و احتمال انتشار دلیل وقوع برخورد هواپیمای ATR72 آسمان با کوه دنا تا حدودی اخبار مربوط به استیضاح این دو وزیر را به حاشیه کشانده است.

براساس گفته‌های مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری روز پنج‌شنبه هفته گذشته کار دانلود(پیاده‌سازی) اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌ دیده شرکت آسمان در فرانسه به پایان رسیده و برای اعلام نهایی آن نیاز به کار کارشناسی روی اطلاعات به دست آمده است.

رضا جعفرزاده در این باره گفت: از این پس بازخوانی و تحلیل اطلاعات FDR و CVR هواپیما و سایر پارامترها توسط گروه‌های 11گانه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری انجام می‌شود.

 اتمام بازخوانی جعبه سیاه

دو جعبه سیاه هواپیمای ATR72 هفته گذشته و با وجود مخالفت اعضای کمیسیون اصل 90 مجلس برای بازخوانی و رمزگشایی علل سقوط به فرانسه فرستاده شد و دو روز پیش هم کار پیاده‌سازی اطلاعات به سرانجام رسیده و هم‌اکنون افکار عمومی در انتظار رسانه‌یی شدن علت یا علل وقوع این سانحه هوایی هستند.

اگرچه مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، زمان مشخصی را برای اعلام عمومی دلیل سقوط تعیین نکرده است اما کاپیتان هوشنگ شهبازی، معتقد است که مهم‌ترین مرحله در بررسی علت یا علل سقوط، پیاده‌سازی اطلاعات جعبه سیاه است که روز پنج‌شنبه این کار انجام شده است. شهبازی در گفت‌وگو با «تعادل» می‌گوید: هم‌اکنون که اطلاعات بازخوانی شده است، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری باید این اطلاعات را در کنار هم قرار داده و از اطلاعات جمع‌آوری شده، علت وقوع حادثه را مشخص کند.

او ادامه می‌دهد: باید اطلاعات مربوط به سرعت، شتاب، درجه حرارت، جهت هواپیما و... مشخص شود و در کنار گزارش هواشناسی، اطلاعات مربوط به خلبان و... قرار گیرد و در نهایت علت وقوع حادثه مشخص شود.  به گفته این کارشناس ارشد حوزه هوانوردی، ناگفته نماند که نمی‌توان از اهمیت اثرات ناشی از نبود زیرساخت‌های لازم، ‌مدیران منفعل و سیاسی و... بر وقایع و سوانح هوایی غافل ماند.  شهبازی اظهار می‌کند: جعبه سیاه هواپیما شامل دستگاه ثبت اطلاعات فنی پرواز(Flight Data Recorder) و دستگاه ثبت صداهای کابین و هواپیما(Cockpit voice recorder) است که با بررسی اطلاعات این دو دستگاه به خوبی می‌توان شرایط هواپیما هنگام سقوط را مشخص کرد.  او بیان می‌کند: اطلاعات کسب شده از جعبه سیاه هواپیما در کنار سایر اطلاعات قرار می‌گیرد و نتیجه کسب شده از این اطلاعات علت وقوع حادثه را مشخص می‌کند.

این خلبان با سابقه با اشاره به اینکه گردآوری اطلاعات جعبه سیاه و سایر اطلاعات و به تبع آن مشخص شدن علت حادثه به زمان چندانی نیاز ندارد، می‌گوید: در این هفته باید علت وقوع برخورد این هواپیما با کوه تعیین شود اما تجربه نشان داده است که در ایران ‌اعلام علت وقوع سوانح دچار سیاسی‌بازی می‌شود و به همین دلیل انتظار می‌رود که طی روزهای آتی خبری درباره علت سانحه رسانه‌یی نشود.

 نسبت سقوط هواپیما با استیضاح

با توجه به استیضاح وزیران راه و کار در پی سقوط سانحه هوایی این سوال مطرح می‌شود که آیا استیضاح وزرا می‌تواند کمکی به حل مشکل فرسودگی ناوگان صنعت هوایی و مشکلات پیچیده سازمان بازنشستگی کشوری کند؟ آیا علت وقوع سوانحی از این دست، نبود زیرساخت‌های لازم در صنعت هوانوردی نیست؟

شهبازی با اشاره به اینکه 90درصد سوانح هوایی رخ داده در کشور به دلیل مدیران منفعل در این حوزه است، می‌گوید: کارشناسان صنعت هوانوردی و مردم انتظار بیشتری از وزیر راه و شهرسازی به عنوان متولی حوزه حمل و نقل دارند.

او ادامه می‌دهد: طی سال‌های گذشته مدیران صنعت هوانوردی سیاسی، سنتی و منفعل بودند و همین موضوع موجب شده که با وجود گذشت 40سال از انقلاب و 2سال از برجام اقدام خاصی در زمینه هوایی انجام نشود.

به گفته این خلبان با سابقه کشورمان، اگرچه قراردادهایی برای خرید حدود 300هواپیما بسته شده است اما تاکنون تنها 11هواپیمای نو واردگان ناوگان هوایی کشورمان شده‌اند و انتظار می‌رود که وزیر راه و شهرسازی کنونی اقدامات بیشتری را برای بهسازی زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان هوایی انجام دهد.  شهبازی با تاکید بر اینکه اهمیت صنعت هوانوردی کمتر از انرژی هسته‌یی نیست، بیان می‌کند: یکی از عوامل ایجاد توسعه پایدار کشور، صنعت هوانوردی کشور است. این صنعت در صورت توسعه می‌تواند اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد کند و رونق اقتصادی به همراه دارد.

او اظهار می‌کند: البته ناگفته نماند که با تغییر وزیر، زیرساخت‌های صنعت هوانوردی تغییر نمی‌کند مگر اینکه وزیر جدید که بر کرسی وزارت تکیه می‌زند، منفعل نبوده و به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در این صنعت باشد.

این کارشناس ارشد صنعت هوانوردی می‌افزاید: متاسفانه وزیر راه و شهرسازی از فرصت ایجاد شده پس از برجام به خوبی استفاده نکرد درحالی که انتظار می‌رفت طی این مدت، ساختارها و زیرساخت‌های صنعت هوانوردی دگرگون شود.

شهبازی ادامه می‌دهد: شخص وزیر در این سانحه مقصر نیست بلکه ساختارها و زیرساخت‌ها، مدیران قبلی و نبود برنامه‌ریزی مناسب طی سال‌های گذشته وقوع چنین حوادثی را رقم می‌زنند.  این خلبان با اشاره به اینکه بودجه مناسبی از سوی مجلس به صنعت هوانوردی کشور اختصاص داده نمی‌شود، می‌گوید: هم‌اکنون حدود 70 فرودگاه در کشور داریم که اغلب آنها توجیه اقتصادی ندارند و باید به وضعیت این فرودگاه‌های غیرفعال، وزیر و مدیران صنعت هوانوردی رسیدگی کنند.  شهبازی اظهار می‌کند: با توجه به زیرساخت‌های نامناسب در صنعت هوانوردی در شرایط کنونی هیچ فردی نمی‌تواند، تضمین دهد که فردا، هفته آینده و ماه‌های آتی هواپیمای دیگری در ایران دچار سانحه نشود.

 استیضاح به صلاح نیست

در همین حال رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره استیضاح آخوندی می‌گوید: تا کمتر از دو هفته دیگر سفر‌های نوروزی شروع می‌شود که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی شقوق حمل و نقلی، مسوولیت مدیریت سفر‌های نوروزی را بر عهده دارد و در واقع این ایام مهم‌ترین روز‌های کاری وزارت راه و شهرسازی است که نباید در روند انجام وظایف آن خللی ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا رضایی‌کوچی اظهار می‌کند: معتقدم زمان برگزاری جلسه استیضاح وزیر باید تغییر کند و به طور قطع استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این شرایط به صلاح نیست و معتقدم این تاریخ باید به بعد از انجام سفر‌های نوروزی موکول شود.

در این میان عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار هم معتقد است که استیضاح وزیر کار در بدترین زمان ممکن و در شرایطی انجام می‌شود که این اقدام جز ضربه زدن به منافع کارگران و بازنشستگان بیمه‌ شده هیچ دلیل و نتیجه‌یی ندارد.

علی خدایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: در شرایط کنونی وزارت کار از یک طرف به دلیل استیضاح وزیر کار توسط مجلس و از طرف دیگر مطرح شدن موضوع واریز منابع درمان سازمان تامین اجتماعی به خزانه تحت فشار است و مجلس بدترین زمان ممکن را برای این کار انتخاب کرده و لطمه بزرگی به جامعه کارگری و منافع کارگران و بازنشستگان و بیمه‌شدگان زده است.

 

ارسال نظر