مذاکره برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مستاجران

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۷۵

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: تمام صنوف نسبت به دریافت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده معترض هستند و اتحادیه املاک با معاون امور مالیاتی در حال مذاکره برای حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مستاجران است، چرا که مستاجران هر سال جابه‌جا می‌شوند و نباید از آنها مالیات دریافت کرد.

مصطفی‌‌قلی‌ خسروی همچنین با بیان اینکه قیمت مسکن در سال آینده از شاخص تورم عمومی عبور خواهد کرد اما به هیچ‌وجه شاهد جهش قیمت مسکن در سال آینده نخواهیم بود، گفت: عقل سلیم حکم می‌کند، مالکان واحدهای مسکونی خود را خالی از سکنه نگه ندارند. به گزارش فارس، ‌قلی‌ خسروی در نخستین نشست خبری خود در دوره جدید فعالیت به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا مشکل مسکن به شکل 100درصد حل نشده و ایران نیز از این موضوع مستثنا نیست، گفت: قطعا با تلاش دولت دوازدهم اگر بتوانیم به تجارت جهانی برسیم، شکوفایی اقتصادی را خواهیم داشت.

وی در خصوص لزوم دریافت کد رهگیری در معاملات مسکن گفت: بنده بنیانگذار کد رهگیری هستم به‌طوری که در همان روزهای نخست برای آشنایی مردم با کد رهگیری ۴۰۰ شهر و ۳۰ استان را با این موضوع آشنا کردیم، بنابراین دریافت کد رهگیری جزو مطالبات مردم است. رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به اینکه ظاهرا دیوان عدالت اداری گفته است دریافت کد رهگیری باید لغو شود، اظهار کرد: در قانون نظام صنفی تاکید شده است که بالاترین تصمیم‌گیرنده اصناف کمیسیون عالی نظارت و اتاق بازرگانی ایران است، این کمیسیون و اتاق بازرگانی خواستار دریافت کد رهگیری هستند، پس اگر واحد صنفی از دریافت کد رهگیری در معاملات مسکن خودداری کند، تخلف صنفی کرده است.

خسروی با اشاره به اینکه دریافت کد رهگیری از پولشویی نیز جلوگیری خواهد کرد، گفت: کد رهگیری برای امنیت اجتماعی و امنیت معاملات است و کسی حق ندارد در معاملات مسکن برای دریافت کد رهگیری از متعاملان درخواست پول کند.

وی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی شما از قیمت مسکن در سال آینده چگونه است؟ گفت: ۴ مولفه طلا، ارز، حامل‌های انرژی و بورس بر بازار مسکن و قیمت اثرگذار است. این روزها مردم به خوبی این ۴ مولفه را رصد کرده و اطلاعات آن را دریافت می‌کنند و هر گونه تغییر و تحولی در این ۴ مولفه صورت بگیرد بازار مسکن نیز متاثر از آن تغییرات خواهد بود.

 کاهش معاملات در 13 روز اسفند

خسروی با اشاره به اینکه قیمت مسکن در ۴ ماه گذشته تغییراتی داشته است، گفت: در بررسی که سامانه املاک و مستغلات در یک بازه زمانی ۱۳ روزه در سال ۹۵ و سپس در سال ۹۶ انجام دادند، متوجه شدیم که آمار معاملات به دلیل اینکه نرخ ارز به‌شدت تغییر کرد تا حدودی کاهش یافت.

به گفته وی، کل قراردادهای کشور در سال ۹۵ از یکم اسفند تا ۱۳ اسفند همان سال ۴۷ هزار و ۸۱۳ قرارداد و در سال ۹۶ از یکم اسفند تا ۱۳ اسفند سال جاری کل قراردادها ۴۵ هزار و ۱۹۹ قرارداد بوده است. وی افزود: در شهر تهران نیز آمار معاملات به دلیل نوسانات نرخ ارز کاهش داشت به‌طوری که در بازه زمانی یکم اسفند ۹۵ تا ۱۳ اسفند ۹۵ کل قراردادها در شهر تهران ۱۵هزار و ۴۴۳ قرارداد و از یکم اسفند تا ۱۳ اسفند سال جاری در شهر تهران کل قراردادها ۱۲ هزار و ۸۵۸ قرارداد بوده است.

خسروی تاکید کرد: هر گونه تغییر و تحولات در بازار ارز که باعث می‌شود، سرمایه‌ها برای سود بیشتر به آن سمت کشیده شود، باعث می‌شود بازار مسکن از لحاظ تعداد معاملات کاهش یابد، البته باید اذعان کرد این کاهش قرارداد تنها به دلیل بالا رفتن نرخ ارز نبود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: انتظار مردم از فروشنده‌ها برای بررسی بیشتر و احتمال رشد قیمت در سال ۹۷ باعث شد تا معاملات مسکن کاهش یابد. وی اظهار کرد: در بهمن‌ماه سال جاری تعداد معاملات نسبت به سال گذشته 17.7درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است. خسروی با تاکید بر اینکه التهاب بازار در کوتاه‌مدت باعث کاهش معاملات شد، تصریح کرد: قطعا در بلندمدت مجددا سرمایه‌ها وارد بخش مسکن خواهد شد.

 عبور قیمت مسکن از تورم

رییس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: همان‌طور که معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی پیش‌بینی کرد قیمت مسکن در سال آینده ۲درصد از شاخص تورم عبور خواهد کرد، بنده نیز پیش‌بینی می‌کنم قیمت مسکن از شاخص تورم عبور خواهد کرد اما با قاطعیت اعلام می‌کنم، جهش قیمت مسکن نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در سال‌های ۶۸، ۸۶ و ۹۱ جهش قیمت مسکن داشتیم، به‌طوری که جهش قیمت مسکن در سال ۹۱ باعث شد توان و قدرت خرید مردم کاهش یابد به‌طوری که هنوز قدرت خرید مردم به آن حدی که باید برسد، نرسیده است.

 دولت در بافت فرسوده تنهاست

خسروی با اشاره به اینکه توجه دولت به بافت فرسوده پیام‌آور خوبی برای تولید مسکن است، گفت: متاسفانه هنوز دولت به بخش خصوصی رویکرد ندارد و به تنهایی نیز نمی‌تواند در بافت فرسوده و احیای آن موفق باشد. دولت‌ها تاجر خوبی نیستند اما می‌توانند ناظر خوبی باشند.

 

ارسال نظر