افزایش 20 درصدی نرخ بلیت مترو در سال 97

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۱۲۵
افزایش 20 درصدی نرخ بلیت مترو در سال 97

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری

اعضای شورای شهر تهران روز گذشته قیمت نهایی بلیت مترو را پس از بحث و بررسی برای سال 97 تصویب کردند. شورایی‌ها با اکثریت آرا افزایش 20درصدی قیمت بلیت تک سفره از 800 به 1000 تومان و قیمت بلیت متروی فرودگاه امام خمینی(ره) از 6000 تومان به 7500تومان را تصویب کردند. پارلمان شهری پایتخت همچنین برای نخستین ‌بار برای بلیت حومه نرخ جداگانه‌یی تصویب کرد. تا پیش از این قیمت بلیت حومه همانند بلیت تک سفره 800 تومان بود. دیروز اما شورای شهر به افزایش 46.6درصدی نرخ این بلیت رای داد. به این ترتیب قیمت بلیت مترو برای حومه تهران از سال آینده 1500تومان خواهد بود.

به گزارش «تعادل» محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورا در جریان بررسی لایحه تعیین قیمت بلیت مترو تهران در سال 97 پیشنهادهای این کمیسیون را مطرح کرد. پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل مبنی بر این بود که بلیت تک سفره از 800 تومان به 1000تومان برسد. بلیت مترو کرج به تهران از 800 تومان به 2000تومان و بلیت مترو فرودگاه امام خمینی(ره) به 10هزار تومان افزایش یابد.

علیخانی معتقد است، مترو تهران به صورت ماهانه 60 میلیارد تومان زیان می‌دهد و اگر این نرخ‌ها اصلاح شود، بخشی از زیان یعنی حدود 12میلیارد آن جبران می‌شود.

 انتقاد شدید از نرخ بلیت متروی حومه

احمدمسجد جامعی، رییس کمیسیون فرهنگی شورا با انتقاد از افزایش 150درصدی نرخ بلیت متروی تهران و حومه گفت: کسانی که از متروی کرج استفاده می‌کنند به دلیل مشکلات معیشتی در این محدوده زندگی می‌کنند و این افزایش قیمت قابل دفاع نیست. این افزایش ۱۵۰درصدی غیرعادی است و اینکه دولت سهم خود را نمی‌دهد یا سیاست‌های ترافیکی ما درست نیست نباید منجر به افزایش هزینه شهروندان شود.

مسجدجامعی با اشاره به مسافرانی که هر روز از کرج به تهران می‌آیند، گفت: این خدمات به شهروندان غیرتهرانی نیست، این افراد کسانی هستند که در تهران کار و زندگی می‌کنند اما به دلیل مشکلات معیشتی در حومه ساکن هستند و افزایش پیشنهاد شده، افزایش غیرمتعارفی است که بر معیشت آنها اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: اینکه منوریل را احداث می‌کنند، پولی برای احداث آن می‌دهند سپس برای جمع‌آوری آن اتوبان دو طبقه می‌سازند و در جای نامناسب سرمایه‌گذاری می‌کنند از بی‌تدبیری تصمیم‌گیران است و اگر این پول‌ها صرف ساخت مترو می‌شد، وضعیت مترو اینگونه نبود. اما این نرخ‌ها به هیچ ‌وجه قابل دفاع نیست و پیشنهاد شهرداری نسبت به پیشنهاد کمیسیون قابل دفاع‌تر است هر چند همان نرخ‌ها نیز قابلیت چانه زدن داشتند و بین بد و بدتر آن پیشنهاد قابل دفاع است.

وی در ادامه صحبت‌های خود پیشنهاد داد تا بلیت متروی حومه 25درصد افزایش داشته باشد. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر از پیشنهاد مسجدجامعی دفاع کرد و گفت: چنانچه این پیشنهاد رای نیاورد، افرادی که از کرج به تهران می‌آیند به جای استفاده از مترو از سایر وسایل حمل و نقل استفاده می‌کنند و این امر سبب تشدید بار ترافیکی در صبحگاه و هنگام برگشت در شامگاه خواهد شد.

شرکت بهره‌برداری مترو باید با کاهش هزینه‌ها اعتبارات خود را جبران کند. در شرکت بهره‌برداری مترو حدود ۴هزار نفر به صورت مازاد درحال فعالیت هستند و هزینه این نیروهای مازاد بر گردن شهروندان است.

به گفته فراهانی، بدترین اتفاق ممکن این است که قیمت‌ها افزایش بیابد اما خدمات افزایش پیدا نکند. اگر از ابتدای سال آینده افزایش قیمت ولو اندک در هزینه‌های مترو داشته باشیم باید مردم احساس کنند، خدمات بهتری دریافت می‌کنند. در نهایت این پیشنهاد به تصویب رسید و بلیت مترو تهران و حومه به جای مبلغ پیشنهادی کمیسیون حمل و نقل که 2هزار تومان بود 1500تومان تعیین شد.

 2270 تومان؛ هزینه تمام شده بلیت مترو

محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران نیز توضیحاتی در این باره ارائه کرد و گفت: هزینه تمام شده بلیت مترو ۲هزار و ۲۷۰تومان است که یک سوم آن را باید از مصرف‌کننده بگیریم با وجود آنکه تیم مدیریت شهری تغییر کرده و ما گمان می‌کردیم، دولت سهم خود را پرداخت می‌کند تا به حال این اتفاق نیفتاده و دو سوم هزینه‌های بلیت مترو توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

پورسیدآقایی از نتایج نظرسنجی صحبت کرد که در آن 60 درصد شرکت‌کنندگان حاضر بودند، هزینه بیشتری بدهند اما تعداد واگن‌ها و قطارها افزایش پیدا کند. او توضیح بیشتری ارائه نکرد که این نظرسنجی کجا و چگونه برگزار شده و جامعه هدف چه کسانی بوده‌اند. از آنجا که عموما در کشور ما مردم به مسوولان بی‌اعتمادند و از سوی دیگر از مشکلات مالی رنج می‌برند این نظرسنجی در نوع خود جالب است.

پورسیدآقایی معتقد است، افرادی که از کرج به تهران می‌آیند دو سرویس می‌گیرند، یعنی از کرج به صادقیه و از آنجا وارد قطار درون‌شهری می‌شوند بنابراین باید هزینه بیشتری بپردازند.

لازم به ذکر است در لایحه شهرداری نرخ بلیت مترو برای فرودگاه امام(ره) ۶ هزار تومان بود که کمیسیون این عدد را به ۱۰هزار تومان افزایش داده بود اما در نهایت مبلغ 7هزار و 500 تومان به تصویب رسید.

 اقدام عجیب شورای شهر تهران

از آنجا که اعضای شورای شهر هنوز با روند کار شورا آشنا نشده‌اند، روز گذشته در جریان بررسی قیمت مترو درحالی که با اکثریت آرا قیمت بلیت مترو در سال 97 را به تصویب رسانده بودند، باردیگر این مصوبه را تغییر دادند. مصوبه قیمت‌های جدید با مخالفت فراهانی و مسجدجامعی دو عضو شورا روبه‌رو شد و با درخواست آنها بار دیگر در مورد قیمت‌ها رای‌گیری شد و این ‌بار اعضا قیمت‌های متفاوتی را به تصویب رساندند.

 تخفیف 25 درصدی برای کارت‌های مترو

سیدحسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا در جریان بررسی لایحه تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال 1397 سه پیشنهاد از سوی کمیسیون ارائه داد که هر 3 پیشنهاد به تصویب رسید.

رسولی با بیان اینکه انتظار می‌رفت این لایحه پیش از ارائه در صحن برای بررسی به کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر تهران ارجاع داده می‌شد، اظهار کرد: با این ‌حال در هشتم اسفند کمیسیون به این لایحه ورود کرد و ضمن موافقت با نظرات کمیسیون عمران و حمل‌ونقل پیشنهاد‌هایی نیز داد.

وی با بیان اینکه عرفا دولت موظف است تا یک‌سوم یارانه بلیت متروی را تامین کند، تاکید کرد: در این زمینه دو قانون مصوب وجود دارد که دولت را به پرداخت یارانه بلیت مترو موظف کرده است. بند 8 قانون هدفمند کردن یارانه مصوب سال 88 دولت را موظف کرده تا از محل منابع عمومی به بنگاه‌ها و سازمان‌هایی مجری همچون شهرداری مابه‌التفاوت یارانه را پرداخت کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهری تهران ادامه داد: همچنین براساس ماده 90 در قانون برنامه چهارم دولت ملزم به پرداخت یارانه شده و در سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون اساسی این الزام برای دولت محرز است اما تاکنون اقدام نکرده است. از این ‌رو کمیسیون برنامه‌ و بودجه پیشنهاد می‌کند این تبصره به این عنوان که شهرداری تهران مکلف است نسبت به پیگیری درخصوص وصول حق‌السهم دولت از محل یارانه بلیت مترو اقدام کند و گزارش را هر 3سال به شورای شهر تهران ارائه کند.

رسولی با بیان اینکه در جلسه مشترک اعضای شورای شهر تهران با معاون رییس به این موضوع نیز پرداخته شد، گفت: پیشنهاد دوم ما این است که زمان اجرای این لایحه اول اردیبهشت‌ ماه سال 97 باشد تا با دولت همزمانی داشته باشد.

وی درباره اقشار و مسافرانی که به‌ صورت مستمر از مترو استفاده می‌کنند نیز پیشنهادی را اعلام کرد و افزود: به‌ منظور ترویج فرهنگ استفاده از مترو و حمایت از اقشاری که به ‌صورت مستمر از مترو استفاده می‌کنند، شرکت بهره‌برداری متروی تهران موظف است نسبت به انتشار بلیت‌های مدت‌دار مترو در مقاطع سالانه، 6‌ ماهه و فصلی با ارزش ریالی مورد نظر متقاضی در محدوده‌ کف و سقفی که متضمن بهره‌برداری منصفانه باشد با تخفیف 25درصد مازاد بر سایر تخفیفات اقدام کند.»

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدواریم با این پیشنهاد ضریب استفاده از کارت بلیت از 86 درصد با تمهیداتی به100درصد برسد تا هزینه‌های شرکت بهره‌برداری مترو کاسته شود. با این مصوبه شهروندانی که تردد زیادی با مترو دارند با استفاده از کارت مدت‌دار از تخفیف 25درصدی برخوردار خواهند شد. پیش از این تنها دانش‌آموزان، دانشجویان و... از بلیت مدت‌دار استفاده می‌کردند و مردم عادی از بلیت مبلغ‌دار استفاده می‌کردند و حالا طی این مصوبه مردم عادی نیز می‌توانند از بلیت مدت‌دار یک ساله استفاده کنند.

 تصویب جا به ‌جایی ۷۶۰ میلیارد تومان

دستور جلسه بعدی شورا جابه‌جایی ۷۶۰میلیارد تومان در بودجه ۹۶ شهرداری تهران بود که اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت این جابه‌جایی در ردیف‌های بودجه شهرداری موافقت کردند.

به گزارش «»تعادل» حجت‌الله میرزایی در جلسه علنی روز یک‌شنبه پس از اعتراض اعضا به دلیل عدم حضور به صحن شورا آمد و از یک فوریت لایحه جابه‌جایی ۷۶۰میلیارد بودجه شهرداری با رعایت سقف بودجه دفاع کرد.

وی با بیان اینکه در دو حوزه عمرانی و هزینه‌یی دچار کمبود شده‌ایم، گفت: با رعایت سقف بودجه درخواست جابه‌جایی ۳۰۰میلیارد تومان در حوزه پروژه‌های عمرانی و ۴۵۰میلیارد تومان در ردیف‌های هزینه‌یی را داریم که اعضای شورا با این یک فوریت موافقت کردند.

 

 

ارسال نظر