اعتراض به ادامه اشتغال نیروهای مازاد در شهرداری

۱۳۹۶/۱۲/۱۳ - ۰۵:۵۷:۵۷
کد خبر: ۱۱۸۰۴۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ماندن نیروهای رانتی با حقوق‌های بالا در شهرداری را ظلم به مردم دانست و گفت: به محافظه‌کاری موجود در مدیریت منابع انسانی شهرداری معترض هستیم.

به گزارش ایلنا، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران با اشاره به معضلات شهرداری در رابطه با نیروهای مازاد گفت: شهرداری به عنوان یک موسسه بزرگ عمومی و غیردولتی با پول مردم و با هزینه‌های گزاف اداره می‌شود، آن هم در حالی که عوارض پرداختی توسط مردم بسیار بد هزینه می‌شود. یکی از مهم‌ترین این موارد پول‌های گزافی است که شهرداری بابت نیروی انسانی و اداره شهر از جیب مردم هزینه می‌کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: ۱۸هزار پست سازمانی در شهرداری تهران وجود دارد، اما برای این ۱۸ هزار پست نزدیک به ۶۸ هزار و ۱۰۰ نفر نیرو در شهرداری مشغول به کار هستند. شهرداری دچار تورم شدید نیرو است و علت آنکه همه شرکت‌های وابسته به شهرداری بهره‌وری بسیار پایین دارند، همین تورم نیرو است.

 ۴۵۰۰ کارمند بیکار در مترو

وی ادامه داد: شرکت بهره‌برداری از مترو حدود ۴۵۰۰ کارمند دارد که به کارمندان بیکار معروف شده‌اند، از قرار این نیروهای مازاد فرهنگ سازمانی شرکت را تغییر دادند، در حقیقت آن قدر در مترو کاری برای انجام دادن وجود ندارد که اگر این روند همین طور ادامه پیدا کند، دیگر کار کردن عار به شمار می‌آید!

فراهانی با اشاره به نامه محسن هاشمی رییس شورای شهر خطاب به شهردار در رابطه با تعدیل 4 درصدی نیروهای شهرداری تهران افزود: بر اساس برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری که سال آینده آخرین سال اجرای آن محسوب می‌شود، شهرداری باید سالانه

4 درصد از نیروهای انسانی را کم کند، البته این عدد در تبصره‌های بودجه ۹۷ افزایش یافته و از ۴ درصد به ۶ درصد رسیده است.

فراهانی ادامه داد: اما در گذشته شهرداری نه تنها به این ۴درصد پایبند نبوده و تعداد نیرو کم نشده است، بلکه قالیباف در 6ماه آخر حضورش دستور استخدام ۱۳هزار نفر را داده است. در نامه‌یی آقای هاشمی هم از شهردار خواسته با توجه به تکلیفی که شهرداری برای کاهش نیروها دارد، گزارش دهد که تاکنون رویه کار چه بوده است و با توجه به حضور 6ماهه‌شان در شهرداری تهران به این تکلیف 4 درصدی چطور عمل کرده‌اند؟

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی نیروها قرارداد یک‌ساله دارند، ادامه داد: شهرداری با پول مردم اداره می‌شود و درست نیست عوارضش را از مردم بگیریم و قرارداد کسانی که شایستگی حضور در مناصب خود را ندارند، تمدید کنیم. وقتی نیرویی ارزش افزوده ندارد، باید با احترام از او خداحافظی شود. شهرداری متعلق به مردم است و خود مردم به ما اجازه نمی‌دهند، فردی با رانت و بدون ارزشیابی مناسب، کارکرد و ارزش افزوده باقی بماند و حقوق زیاد بگیرد، این ظلم به مردم است.

فراهانی در واکنش به این سوال که چرا تاکنون اقدام خاصی در این مورد صورت نگرفته است، گفت: ما به محافظه‌کاری موجود در مدیریت منابع انسانی معترض هستیم، معتقدیم باید افراد بر اساس شایستگی‌ها و توانایی‌هایشان جذب شوند. کثیری از جوانان شایسته و صاحب صلاحیت، تحصیلکرده و پاکدست وجود دارند که علاقه‌مند به همکاری با شهرداری هستند، از سوی دیگر در داخل شهرداری جمعیت کثیری وجود دارند که تحصیلات و تخصص کافی نداشته و برای شهر ارزش افزوده‌یی هم تولید نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: راهکار این است که یک گردش و جابه‌جایی مناسب شغلی اتفاق بیفتد؛ یعنی افراد شایسته بیایند و امکان خدمت پیدا کنند و افرادی که نمی‌توانند ارزش افزوده‌یی برای شهر ایجاد کنند، عذرشان خواسته شود، چرا که سربار ملت هستند. این اظهارات برای ما هزینه خواهد داشت و می‌دانم که اگر این افراد فاقد ارزش افزوده بروند، اعتراض خواهند کرد و پیگیر کارشان می‌شوند.

 دوسوم جذب‌شدگان، زیردیپلم و دیپلم

این عضو شورای شهر در واکنش به اظهارات شهردار و معاونانشان که بارها اعلام کرده‌اند، کسی شغلش را در شهرداری از دست نخواهد داد، تصریح کرد: منافع مردم باید بر هر چیزی ارجح باشد. اگر مبنا منافع مردم باشد و بتوانیم به مردم این را ثابت کنیم؛ مردم پذیرفته و همراهی می‌کنند. مردم نمی‌پذیرند که دوسوم نیروهای جذب شده در 6ماه اول سال زیردیپلم و دیپلم باشند، آن هم نیروهایی که هیچ گونه ارزش افزوده‌یی برای شهر ندارند. البته بی‌تردید آنها اعتراضاتی می‌کنند و سعی خواهد کردند، وجهه ما را خراب کنند، اما چه کار دیگری از دست ما بر می‌آید. وقتی می‌بینیم سیستم شهرداری فشل است و نمی‌تواند حرکت کند، راه دیگری جز تحرک در حوزه منابع انسانی نداریم. شهرداری یک نهاد خدماتی است، اما وقتی می‌بینیم نمی‌تواند به خوبی خدمت‌رسانی کند، دلیلی جز وجود نیروی انسانی ناکارآمد ندارد.

 ساماندهی نیروهای مازاد در قالب تعاونی

وی در ادامه برون‌سپاری را سهم مهلکی برای شهرداری خواند و گفت: این روش در همه جای دنیا پذیرفته شده است و ماموریت‌های غیراصلی برون‌سپاری می‌شود. در دنیا بهترین راه بهره‌وری این است، اما وقتی با سازمانی همچون شهرداری روبه‌رو هستیم که

سه برابر حد مجاز نیرو دارد، برون‌سپاری دیگر قوز بالای قوز و سهم مهلک است، همان‌طور که تاکنون جواب نداده است. پیشنهاد ما این بود که نیروهای مازاد در قالب تعاونی سازماندهی شوند و جای شرکت‌هایی را بگیرند که به صورت پیمانکاری به شهرداری تهران خدمات می‌دهند.

فراهانی در انتها با اشاره به پیشنهادات دیگری برای رفع بحران مازاد نیروی انسانی در شهرداری اظهار کرد: پیشنهاد دیگر این است که کارکنان شهرداری دو ماموریتی شوند و آموزش ببینند و در صورت وقوع حادثه مثل زلزله، سیل، آب‌گرفتگی و بارش برف مردم را تنها نگذارند، هزار و یک مشکل در تهران وجود دارد و شهرداری برای هر کدام یک پیمانکار استخدام می‌کند. برای مثال پیمانکار برف‌روبی در سال ۳میلیارد تومان می‌گیرد و عملا نمی‌تواند در مواقع بحران کارش را انجام دهد و نیروهای شهرداری هم در این‌گونه مواقع می‌گویند که ما پیمانکار برف‌روبی داریم، از همین‌رو نیروهای شهرداری باید برای مواقع بحرانی آموزش ببینند.

 

 

ارسال نظر