کمک 11.3 میلیون دلاری ژاپن به رفع آلودگی هوای تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۸۲۸

معاون حمل و ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اختصاص کمک 11.3 میلیون دلاری ژاپن به آلودگی هوای تهران برای تامین تجهیزات اندازه‌گیری و تجزیه تحلیل آلاینده‌های هوای تهران خبر داد.

به گزارش تسنیم، محسن پورسیدآقایی در مراسم امضای مبادله نامه همکاری بین ایران و ژاپن در زمینه‌ تامین تجهیزات اندازه‌گیری و تجزیه تحلیل آلاینده‌های هوای تهران که روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: برای کاهش آلودگی هوای تهران این تفاهمنامه به امضا رسید، مجری این طرح در ایران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران و مجری این مبادله‌نامه در دولت ژاپن، آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) است.

وی با بیان اینکه جایکا پروژه‌های متعددی در زمینه محیط‌زیست در کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران اجرا کرده است، گفت: سابقه همکاری ایران و ژاپن (جایکا) به سال ١٩٩٦ و نخستین برنامه مقابله با آلودگی هوا بازمی‌گردد که نتیجه آن ارتقای استاندارد بنزین بود، به‌طوری که اکنون سرب و منواکسید کربن در هوای تهران حذف شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه براساس این همکاری، ارتقای استاندارد خودرو و حذف کاربراتور محقق و درنهایت اگزوزها به کاتالیست مجهز شد، تصریح کرد: این سازمان دولتی در پروژه احیای دریاچه ارومیه همکاری دارد و این‌بار براساس تعهدات بین‌المللی خود تصمیم گرفته در زمینه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تهران نیز همکاری کند.

به گفته پورسیدآقایی، برپایه همکاری‌های موفق سابق، شهرداری تهران مذاکرات قرارداد همکاری بین ایران و ژاپن درراستای کاهش آلودگی‌های تهران را آغاز کرد و این پروژه در بازه چهارساله انجام خواهد شد که طی آن کارشناسان و متخصصان ژاپنی با کارشناسان و متخصصان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اداره کل محیط‌زیست استان تهران همکاری خواهند داشت. معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه براساس این قرارداد، ٢ پروژه به اجرا درخواهد آمد، اظهار کرد: شناسایی منابع اصلی آلودگی هوای تهران و سهم‌بندی آلاینده‌ها به‌طور دقیق در فاز نخست و از سپتامبر آغاز شده و (دوشنبه ٢٣ بهمن ماه) دومین پروژه که کمک تجهیزاتی دولت ژاپن به ایران خواهد بود، آغاز می‌شود.

 

 

ارسال نظر