وجود ضعف به معنای بحران کارآمدی نیست

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۲۷
وجود ضعف به معنای بحران کارآمدی نیست

گروه راه و شهرسازی  

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به همراه شهردار پایتخت با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و در ایام‌الله دهه فجر با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق کردند. در این مراسم، تولیت آستان مقدس حرم امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه شورای شهر فرآیند مشارکت مردم در مدیریت شهر را میسر کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین آرمان‌های امام (ره) و انقلاب خدمت بیشتر و بهتر بود. این خدمت بیشتر و بهتر هم جز در قالب همیاری و همدلی خود مردم میسر نیست.

وی اظهار کرد: در این راستا نظام ارزشمند شوراها پایه‌ریزی می‌شود که با همکاری مردم برای دخالت مستقیم خود آنها در امور و با تصمیم خود قواعد کلی شهر را بسازند.

آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، سیدحسن خمینی افزود: شهروند همان‌طور که خدمتی را از شهر می‌گیرد، خودش در ازای آن مسوولیت دارد و در فرآیند خدمت‌رسانی دخیل است. امروز ما هر چه بیشتر در جامعه اسلامی تلاش کنیم و در فضای شهر کوشش کنیم تا خدمت‌رسانی را در سایه همکاری عمومی توسعه بدهیم، یک گام به آرمان انقلاب نزدیک‌تر شده‌ایم.

او با اشاره به اینکه این تنها یک وظیفه نسبت به امروز نیست، یک ادای دین به آرمان‌های انقلاب و شهیدانی است که نتیجه خدمات‌شان را در فضای جامعه می‌بینیم، تصریح کرد: خدای ناکرده اگر دشمن یا گروهی توانستند این را القا کنند که نظام اثربخش نیست یا بخشی از نظام دارای بحران کارآمدی است، دودش به چشم مجموعه کلان جامعه می‌رود. ضعف‌ها وجود دارد اما به معنای بحران کارآمدی نیست.

یادگار امام راحل تصریح کرد: مردم شورایی را با رای بالا تعیین می‌کنند و آن شورا مسوولان امر را تعیین می‌کند، با این اوصاف به هیچ‌وجه نمی‌شود، گفت بحران کارآمدی وجود دارد چراکه در جایی که مردم حضور دارند و تصمیم می‌گیرند، حتما کارآمدی وجود دارد.

او ادامه داد: دوستان در شهرداری وظیفه دارند هرچه بیشتر به حل مشکل مردم اقدام کنند، البته مشکلات بسیار است اما توانمندی و عزم شما هم بسیار است.

او خطاب به مدیران و مسوولان شهرداری گفت: اول از همه توکل به خدا داشته باشید تا خداوند شما را نصرت دهد. دوم اینکه منیت‌ها را در بین خودمان ازبین ببریم. شیطان همیشه از دریچه من و منیت وارد زندگی ما می‌شود. سوم اینکه انصاف را در کارمان رعایت کنیم. هر کسی که خدمت کرده و خدمت می‌کند، در هر جایی که هست، خدمتش را ببینیم. انصاف میراث اخلاقی بشریت است. یک قاعده اخلاقی از چین باستان در سخنان همه وجود دارد، تمام پیامبران به آن تکلم کردند و امروزه هم خیلی‌ها می‌گویند سنگ بنای فلسفه اخلاق همین قاعده است که به آن می‌گویند قانون طلایی؛ اینکه هر چه برای خودتان می‌پسندید برای دیگران هم بپسندید و هر آنچه را که برای خود نمی‌پسندید برای دیگران نپسندید. وی اظهار کرد: خودتان را جای دیگران قرار دهید، تلاش کنید ببینید اگر واقعا فرد دیگری هم جای ایشان مدیر بود همین را می‌گفتید و همین‌گونه او را نقد می‌کردید؟ وی تاکید کرد: انصاف را در رفتارمان با هم مراعات کنید. طبیعی است هر دو نفر مانند هم نمی‌اندیشند. اصلا این شرط توفیق الهی است که انسان‌ها یکسان نمی‌اندیشند تا بر اثر تضارب افکار پیشرفت حاصل شود.

سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه آنچه منشا بی‌خلاقی و خروج از دایره دینداری می‌شود این است که انسان انصاف را رعایت نکند، تصریح کرد: فعالیت‌ها و عملکردها موجودند. در نقد هر مجموعه‌یی سعی کنیم، از دایره انصاف خارج نشویم. منیت خودمان را کنار بگذاریم و انصاف بورزیم و در مجموعه‌هایی که مستقیما با مردم در تماس هستند، این حس را که مردم ولی‌نعمت هستند، رعایت کنیم. هر فردی که وارد شهرداری می‌شود، ولی‌نعمت شهرداری است.

وی افزود: دوستان‌مان در شهرداری عزم بسیار خوبی دارند و مشکلاتی هم دارند کما اینکه سابقا هم مشکلات و همت‌ها و تلاش‌ها بود. هیچ‌وقت به حل تمام مشکل‌ها نمی‌رسیم، چون همیشه نقطه‌یی بهتر وجود دارد، اما جامعه باید احساس کند مسیر رو به جلو است. مردم باید احساس کنند در مجموعه یک عزم برای بهتر شدن وجود دارد و این عزم را در عملکرد کلان احساس کنند.

 ارائه خدمات شهری بدون منت

محمدعلی نجفی شهردار تهران نیز طی سخنانی در مراسم تجدید میثاق مدیران و کارکنان شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با آرمان‌های حضرت امام (ره) گفت: در میان آموزه‌های حضرت امام (ره) یکی از مواردی که بیشتر با وظایف شهرداری عجین بوده و امروز هم شهرداری برای تحقق عینی آن تلاش می‌کند، خدمات بدون منت به مردم عزیز و به‌خصوص مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه است.

او یادآور شد: گرچه ممکن است در مواردی با بی‌انصافی‌هایی برای بزرگ کردن برخی مشکلات، نادیده گرفتن برخی خدمات در جامعه و... روبه‌رو شویم، اما همکاران من تحت‌تاثیر این بی‌انصافی‌ها قرار نمی‌گیرند و به ادامه خدمت بدون منت به مردم تهران افتخار می‌کنند. شهردار تهران با بیان اینکه برخی به مطالباتی که قابل برآورده شدن نیست، دامن می‌زنند، گفت: نباید با بی‌انصافی خدمات شهرداری را نادیده گرفت.

 

ارسال نظر