شرط کاهش سود وام مسکن در بافت فرسوده

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۳۳:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۱۶۰

گروه راه و شهرسازی

عملیات اجرایی ساخت 100واحد مسکونی در منطقه سیروس واقع در جنوب شهر تهران آغاز شد و بر اساس برنامه قرار است پس از دو سال این محله با هویت ایرانی و اسلامی بازآفرینی شود. مدیرعامل بانک مسکن در این مراسم با اشاره به کاهش 2درصدی سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری به شرط افزایش سرمایه بانک مسکن و کاهش سپرده‌های قانونی خبر داد. به گزارش ایرنا، محمدهاشم بت‌شکن افزود: در صورتی که با حمایت دولت و موافقت بانک مرکزی میزان سپرده‌های قانونی این بانک کاهش یابد و دولت با افزایش سرمایه بانک مسکن موافقت کند، زمینه لازم برای کاهش 2درصدی سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری فراهم می‌شود. مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که در 9ماه نخست سال جاری میزان تسهیلات خرید مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 55درصد افزایش یافته که از نظر تعداد واحدهای مسکونی رشد 23درصدی داشته است. بت‌شکن بیان کرد: در سال گذشته هم بانک مسکن برای خرید مسکن 70هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که زمینه خرید 140هزار واحد مسکونی فراهم شده است. او با اشاره به عملکرد صندوق پس‌انداز خانه‌یکم گفت: تاکنون 334هزار نفر در این صندوق سپرده‌گذاری کرده‌اند که 60هزار میلیارد ریال تجهیز منابع شده است و هر 6ماه سپرده‌های این صندوق دوبرابر افزایش می‌یابد. بت‌شکن افزود: در بودجه سال 97 قرار است، دولت 2500میلیارد تومان در بانک مسکن سپرده‌گذاری کند و 2500میلیارد تومان هم بانک مسکن تامین کند تا از محل 5هزار میلیارد تومانی منابع مالی سالی 100هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری ساخته شود و با تسهیلات 50میلیون تومانی که به متقاضیان عرضه می‌شود، سود تسهیلات آن در این بافت‌ها 8درصد به مدت 12سال بازپرداخت خواهد شد. او گفت: یکی از برنامه‌های مهم بانک مسکن در آینده پرداخت وام 20میلیون تومانی قرض‌الحسنه به خریداران واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری است به شرط اینکه متقاضیان و زوجین جوان در صندوق پس‌انداز خانه‌یکم سپرده‌گذاری کنند. بت‌شکن اظهار کرد: تامین منابع مالی برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری سالی 100هزار واحد یکی دیگر از برنامه‌های مهم بانک مسکن است و بانک آمادگی دارد، منابع مالی آن را برای انبوه‌سازان و شرکت‌های ساختمانی به ازای هر واحد با 40میلیون تومان تسهیلات تامین کند.

 بازآفرینی 100هزار واحد مسکونی در سال

سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران هم در این مراسم گفت: در برنامه ششم توسعه با 5هزار میلیارد تومان منابع مالی، سالانه 100هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بازآفرینی می‌شود. هوشنگ عشایری افزود: طی چهار سال گذشته با تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری و ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مناسب، اکنون شرایط خوبی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری فراهم شده است. او با اشاره به مزیت‌های تغییر رویکرد جریان شهری از پروژه‌محوری به محله‌محوری در کشور اظهار کرد: این تغییر نگرش به‌شدت نیازمند ابزارهای قانونی و محلی بود که خوشبختانه با مدیریت خوب وزارت راه و شهرسازی نیازهای اولیه آن در دولت یازدهم شکل گرفت. این مقام مسوول با بیان اینکه فعالیت‌ها در این بخش به این پروژه 100واحدی محدود نمی‌شود، افزود: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در 40 شهر کشور دارای زمین است و ظرفیت تولید 25هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها را دارد و این پروژه امروز به عنوان یک الگوی مهم در کشور شروع شد تا بستر حرکت به این سمت بیش از پیش تقویت شود. عشایری مدل طراحی پروژه مذکور را مدل زندگی حاکم بر محلات اعلام کرد و گفت: در این مدل هیچ گونه انتفاعی برای دولت در نظر نگرفته‌ایم و قصد داریم تا واحدهای ساختمانی را به سبک خانه‌های قدیمی که دارای حیاط اختصاصی بودند با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا بسازیم. سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران رویکرد محله‌محوری در طرح بازآفرینی شهری را عاری از هرگونه سوداگری عنوان کرد و گفت: بدون انتفاع قطعا نگاه ما در این سیستم نگاه ویژه به نیازهای عمومی محله و خدمت‌رسانی به ساکنان آن برای ارتقای منزلت و کیفیت زندگی آنهاست. عشایری افزود: اگر قرار باشد در بافت‌های فرسوده به هر واحد 50میلیون تومان تسهیلات بدهیم باید سالانه 5هزار میلیارد تومان تامین مالی شود که قرار است، نصف آن در بودجه توسط دولت و نصف دیگر آن توسط بانک‌های عامل تامین شود و سود تسهیلات آن نیز 9درصدی خواهد بود. او اظهار کرد: در محله سیروس حداکثر تراکم 120 درصد و 4طبقه خواهد بود که در واحدهای دو طبقه، تراکم به 60درصد می‌رسد، ضمن اینکه هر واحد مسکونی حیاط اختصاصی حتی در طبقات بالاتر خواهد داشت و این حیاط از دید خانه‌های جانبی نیز خارج است.

 بازآفرینی 25هزار واحد مسکونی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هدف در بازآفرینی شهری ارتقای منزلت و کیفیت زندگی مردم در داخل شهرهاست، گفت: 25هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی می‌شوند. عباس آخوندی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرای نوسازی 100واحد مسکونی در بافت فرسوده محله سیروس در منطقه مولوی تهران افزود: در یک دوره 5ساله قرار است 66هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی شود. او اظهار کرد: اگر در هر هکتار از این بافت‌های فرسوده شهری 100نفر ساکن شوند در این صورت

6 میلیون و600هزار نفر در واحدهای مسکونی بازآفرینی شده در این مناطق ساکن می‌شوند و کیفیت و منزلت اجتماعی آنها نیز ارتقا می‌یابد. وزیر راه و شهرسازی گفت: اداره شهرها دیگر با فروش تراکم و سوداگری عملی نیست و باید با تراکم کم همه این بافت‌های فرسوده شهری بازسازی شوند تا منزلت اجتماعی ساکنان آن نیز در محلات هدف ارتقا یابد. این مقام مسوول گفت: آغاز عملیات ساخت این 100 واحد مسکونی در یک منطقه جنوب شهر تهران برای نخستین‌بار تغییر رویکرد خوبی بر اساس هویت ایرانی است تا ما به داخل شهرها توجه داشته باشیم، نه اینکه هزاران میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور را در بیابان‌ها ساختمان بسازیم و ثروت ملی را هدر دهیم.

 

ارسال نظر