معضل پارکینگ در ایستگاه راه‌‌آهن تهران

۱۳۹۶/۰۹/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۱۱
معضل پارکینگ
در ایستگاه راه‌‌آهن تهران

شاید «ولادیسلاو ولادیسلاوویچ»  معمار اوکراینی ایستگاه راه‌آهن تهران به هنگام مراسم کلنگ زنی احداث این ایستگاه در 23مهر ماه 1306 در بیابان‌های جنوبی تهران، به همان اندازه‌یی که فکر نمی‌کرد این اثر معماری در سال 1379 یک اثر ملی شناخته شود به همان اندازه هم تصوری برای احداث پارکینگ بزرگ و متناسب با شرایط این ایستگاه نداشت یا اساسا ضرورتی برای انجام این کار نمی‌دید.

ایستگاه راه‌آهن تهران و اطراف آن اما بارها و بارها و به ویژه به تازگی بازسازی شده است. با وجود این به نظر می‌رسد در این بازسازی‌ها، یک نکته بسیار مهم مغفول مانده و آن هم احداث یک پارکینگ طبقاتی بزرگ برای ایستگاه راه‌آهنی است که روزانه ده‌ها رام قطار و هزاران مسافر در آن رفت و آمد می‌کنند.

 در حال حاضر، یک پارکینگ بسیار کوچک در ضلع شرقی ایستگاه راه‌آهن با شرایطی ویژه ارائه خدمت می‌کند. از آنجا که این پارکینگ بسیار کوچک است، خودروها در ردیف‌های به هم چسبیده باید پارک شوند و مالک خودرو باید سویچ را روی خودرو بگذارد و برود! تا مالک خودرو گیرافتاده در ردیف پشتی، در صورت نیاز، بتواند با کمک یکی از کارکنان پارکینگ، خودروها را جابه‌جا کرده و از پارکینگ بیرون رود! این درحالی است که این پارکینگ رو باز و بدون حفاظ است و رفت و آمد افراد غیر به آن، ناممکن نیست و به همین دلیل، نه تنها وسایل و تجهیزات داخل که خود خودروها به راحتی در معرض سرقت هستند.

وقتی این مساله جدی‌تر و بحرانی‌تر می‌شود که مسافری تمایل داشته باشد، چند روز خودرو خود را در این پارکینگ کوچک و نا امن بگذارد و با استفاده از قطار به شهری دیگر برود و بازگردد. اساسا پارکینگ‌های ترمینال‌های مسافری(اعم از ریلی، هوایی و جاده‌یی) ضمن اینکه باید ظرفیت پذیرش چند هزار خودرو را داشته باشند، باید محل امن و مطمئنی برای صاحب خودرو نیز باشند که او با خیال راحت از وسایل مسافری عمومی استفاده کند.

بی‌گمان، یکی از معضلات مهم شهر تهران، نبود پارکینگ کافی و مناسب در محله‌ها ازجمله همین کوچه میزبان ساختمان روزنامه تعادل در مراکز خرید ازجمله مجتمع‌های تجاری- تفریحی اطراف میدان هروی و در ترمینال‌های مسافری ازجمله ایستگاه راه‌آهن تهران است. متاسفانه همزمان با رشد تولید خودروهای داخلی و واردات خودروهای خارجی، معماری شهری تهران توسعه نیافته و قابلیت زندگی در شهری همچون تهران را برای شهروندان به ‌شدت کاهش داده است.

امید است، مسوولان راه‌آهن تهران، همانطور که با زیباسازی معماری داخلی ایستگاه راه‌آهن و استفاده از به‌روزترین تکنولوژی‌های ارتباطی در این ایستگاه، فضای راحت، دلچسب و نسبتا مدرنی را برای مسافران راه‌آهن ایجاد کرده‌اند، تدبیری عاجل برای رفع نقیصه مهم و اثرگذار پارکینگ عمومی نیز بیندیشند و در سطحی کلان‌تر، مدیریت شهری تهران حل مساله پارکینگ خودرو در مکان‌های عمومی را بیش از پیش جدی تلقی کرده و پیگیری کنند.

 

ارسال نظر