امضای قرارداد تولید 450 واگن ریل باس با کره‌جنوبی

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴

قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل باس بین راه‌آهن جمهوری اسلامی، شرکت واگن‌سازی ایریکو و شرکت روتم کره‌ جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید. به گزارش ایرنا عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: این قرارداد به ارزش 720میلیون یورو به امضا رسیده و قرار است 450 واگن در طول 6 سال و6 ماه تولید و به مرحله بهره‌برداری برسد. آخوندی با بیان اینکه هم‌اکنون 100دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است، افزود: 150واگن دیگر که در دست ساخت است با این 450واگن خودکششی شاهد تحولات بزرگی در توسعه قطارهای حومه‌یی خواهیم بود. او با بیان اینکه با ورود این ناوگان به شبکه قطار‌های حومه‌یی سالانه 70میلیون مسافر می‌توانند در شبکه حومه‌یی جابه‌جا شوند، گفت: تولید این واگن‌ها در ایران برای یک هزار نفر اشتغال مستقیم، برای 1700نفر اشتغال غیرمستقیم و 2هزار نفر نیز پس از ورود این ناوگان به شبکه ریلی کشور مشغول کار خواهند شد. مدیرعامل راه‌آهن هم در حاشیه امضای این قرارداد گفت: این واگن‌ها در 78ماه برای شرکت قطارهای حومه‌یی راه‌آهن ساخته می‌شود و نخستین سری آن در کمتر از 1.5سال آینده تحویل راه‌آهن می‌شود.

سعید محمدزاده افزود: مالک اصلی این ریل باس‌ها دولت و راه‌آهن خواهد بود و بهره‌برداری از این واگن‌ها را در شبکه حومه‌یی به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم. او از نهایی شدن اساسنامه شرکت قطارهای حومه‌یی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در ماه جاری با امضای وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان برنامه و بودجه، تشکیل شرکت قطارهای حومه‌یی زیر نظر راه‌آهن نهایی شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: دولت تدبیر امید به توسعه قطارهای حومه‌یی در اطراف کلان‌شهرها توجه جدی دارد و با امضای این قرارداد و تولید این واگن‌ها ظرفیت بزرگی در قطارهای حومه‌یی به وجود می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته تلاش شد تا با توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل ریلی، تامین ناوگان شبکه ریلی کشور در دستور کار ما قرار گیرد و امروز شاهد امضای قرارداد خرید450واگن مسافری با استفاده از فاینانس مالی کره جنوبی در ایران هستیم.

محمدزاده با بیان اینکه در تولید این واگن‌ها سهم ایران بیشتر از شرکت روتم کره جنوبی است، گفت: هزینه تولید این واگن‌ها 720میلیون یورو است و با ورود این واگن‌ها، توسعه قطارهای حومه‌یی در برنامه ششم توسعه وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن یادآور شد: سازنده تجهیزات این واگن‌ها روتم کره جنوبی است و بیشتر آنها در شرکت ایریکو تولید خواهد شد ضمن اینکه اجرای این قرارداد همراه با انتقال دانش فنی خواهد بود. مدیرعامل شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی هم گفت: با تولید این واگن‌ها در شرکت ایریکو دانش فنی و تکنولوژی ساخت این واگن‌ها نیز به این شرکت ایرانی منتقل می‌شود.

 

ارسال نظر