بودجه سال جاری شهرداری پایتخت تعدیل می‌شود

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۷۲

مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران گفت: ظرف هفته‌های آینده چند کار مهم توسط شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در حوزه بودجه‌یی انجام خواهد شد که نخستین آن تصویب اصلاحیه‌ بودجه سال جاری است، ارائه سیاست‌های کلی بودجه سال 1397، بررسی درآمدهای جدید و پایدار و اصلاح ساختار شورای شهر و شهرداری نیز در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

وی افزود: در 6ماهه نخست سال جاری درآمدهای شهرداری در حدود 72درصد تحقق پیدا کرد، بنابراین ما در مدیریت شهری با عدم تحقق جدی منابع مالی مواجه بوده‌ایم لذا بنا شد برای 6ماهه دوم اصلاحیه بودجه‌یی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به واقعیت‌هایی که امسال با آن مواجه هستیم، پیش‌بینی ما این است که بخشی از درآمدهای سال جاری تحقق پیدا نمی‌کند و آن نیز به دلیل این است که کشور در یک رکود به سر می‌برد و علت دیگر بخشنامه‌یی است که شهردار تهران برای سالم‌سازی ساختار درآمدی شهرداری و مقابله با فساد ابلاغ کرده است.

وی با بیان اینکه باید احتمال عدم تحقق درآمدها را در بودجه امسال پیش‌بینی کنیم، اضافه کرد: بنابراین اصلاحیه بودجه‌یی خواهیم داشت و امیدواریم ظرف هفته‌های آینده روی این موضوع تصمیم‌گیری نهایی انجام شود. با این اصلاحیه بودجه شهردار می‌تواند بر مبنای کاهش‌هایی که کمیسیون برنامه و بودجه در نظر گرفته، خودش نسبت به آن اقدام کند و بدون نیاز به مصوبه و بر اساس اختیاراتش کمتر از میزان اعتباری که در نظر گرفته شده هزینه کند. در غیر این صورت باید این موضوع تبدیل به مصوبه شود. الویری افزود: برای بودجه سال آینده سراغ درآمدهای جدید می‌رویم که اگر این درآمدها تحقق پیدا کند و مورد تصویب قرار بگیرد، قطعا با افزایش سقف بودجه شهرداری مواجه خواهیم شد که این افزایش بودجه با دریافت هزینه‌هایی که شهرداری برای شهروندان انجام می‌دهد و همچنین فشار آوردن روی دولت برای پرداخت سهمی که در حوزه حمل و نقل عمومی متقبل شده تحقق خواهد یافت. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تاکید کرد: کمیته‌یی در کمیسیون برنامه و بودجه تحت عنوان «کمیته منابع درآمدی شهرداری» ایجاد شده است که در آن راهکارهای جدیدی برای کسب درآمد و گرفتن هزینه کامل خدماتی که شهرداری ارائه می‌کند، پیش‌بینی شده است. در این کمیته همچنین راهکارهایی برای دریافت عوارض در موضوعات مختلفی که تاکنون مورد توجه نبوده است و در آینده می‌توان با الگوگیری از سایر کشورها این اخذ عوارض انجام شود، ارائه شده است. الویری با تاکید بر لزوم حرکت به سمت کسب درآمدهای پایدار برای شهرداری تهران گفت: آسان‌ترین راه برای کسب درآمد در مقیاس ملی، فروش نفت و برای شهر تهران، فروش تراکم است اما در اغلب اوقات این راه آسان، راه سالمی نیست و می‌تواند لطمه‌ها و آثار منفی برای آینده داشته باشد. همان‌طور که اقتصاد نفتی، یک اقتصاد بیمار و ناسالمی است که سالیان دراز جمهوری اسلامی ایران به آن مبتلاست، فروش تراکم نیز به مفهوم شهرفروشی و فروش آینده شهر، روش مناسبی برای کسب درآمد شهرداری تهران نیست. فروش تراکم نمی‌تواند روش ثابت و پایداری باشد، چراکه هم پایان پذیر است و هم عرصه زندگی مردم را تنگ می‌کند، از جمله اینکه شرایط زیست شهر را دشوار می‌کند. الویری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کسری بودجه سال جاری شهرداری تهران هزینه‌ها باید به‌طور دقیق و بر اساس پیش‌بینی‌ها انجام شود، آیا این موضوع در خصوص مخارج پیاده‌روی اربعین نیز رعایت می‌شود، گفت: در اینکه اعضای شورای شهر همانند اکثریت قاطع شهروندان تهرانی از علاقه‌مندان شهدای کربلا و بزرگداشت اربعین حسینی هستند، تردیدی وجود ندارد، اما در عین حال ما سوگند خورده‌ایم که طبق قانون عمل کنیم و قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران به ما اجازه نمی‌دهد درآمدهای شهر را که شهروندان تهرانی پرداخت کرده‌اند در نقطه دیگری از کشور یا حتی خارج از کشور هزینه کنیم.

وی افزود: با توجه به این واقعیت تصور ما این است که اگر برای اربعین از سوی حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، باید هزینه‌یی انجام شود این هزینه نباید به دوش شهرداری تهران بار شود. اگر واقعا دولت جمهوری اسلامی ایران تشخیص می‌دهد که برای اربعین باید هزینه‌یی انجام شود، باید هزینه‌ها را دولت بپردازد و برای این باید ردیف خاصی که به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد، تعیین شود، بنابراین 10میلیارد تومانی که تصویب شده، اگر امروز مقرر بود به تصویب برسد، به دلیل اشکال قانونی که اشاره کردم، محل ایراد و اشکال بود. رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: تصور می‌کنم به احترام مصوبه‌یی که قبلا تصویب شده و فرمانداری تهران باید اشکال قانونی در این مصوبه می‌گرفت ولی این کار را انجام نداده، این مصوبه توسط شهرداری اجرا خواهد شد ولی مبلغی فراتر از آن بدون تردید نه شهرداری هزینه خواهد کرد و نه شورای شهر مهر تایید بر آن خواهد زد.

 تاریکخانه‌ را روشن و شفاف می‌کنیم

به گفته الویری این روزها در یک تاریکخانه به سر می‌بریم. تاریکخانه‌یی در مورد انبار و دارایی‌های شهرداری تهران، تاریکخانه‌یی در مورد بدهی‌ها و تعهدات شهرداری تهران، تاریکخانه‌یی در مورد نظام تشویق و تنبیه، تاریکخانه‌یی در مورد نحوه واگذاری‌ها. بر همین اساس حدود یک ماه قبل شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد که ظرف مدت 100روز شهرداری گزارشی از وضعیت موجود به شورا ارائه کند. به دنبال دریافت این گزارش هستیم و امیدواریم این گزارش ظرف زمان قانونی ارائه شود تا صحنه روشن‌تری از وضعیت فعلی شهرداری تهران داشته باشیم. وی در خصوص تکلیف املاک و تجهیزاتی که در کشور عراق توسط شهرداری تهران دپو شده است نیز گفت: دارایی‌هایی که در کشور عراق در قالب برگزاری راهپیمایی اربعین داریم، در مقابل دارایی‌های ناشناخته‌یی که وجود دارد و ما به آن بی‌توجه هستیم، بسیار ناچیز است. اطلاعاتی به دست آورده‌ام که برخی کارکنان شهرداری در خانه‌های سازمانی شهرداری ساکن هستند، بدون اینکه هزینه‌یی پرداخت کنند یا حتی سمت مدیریتی در مجموعه داشته باشند. املاک و اموال زیادی وجود دارد که در جریان برخی معاملات صرف و صلاح شهرداری در واگذاری آنها رعایت نشده و مشمول ترک تشریفات مزایده شده‌اند و حقوق شهرداری که همان حقوق شهروندان است، تضییع شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: یکی از کارهای سترگ و سنگینی که در پیش داریم، این است که شرایط تاریکخانه‌یی موجود را تبدیل به یک وضعیت روشن، شفاف و قابل سنجش کنیم تا بدین‌ترتیب جلو اتلاف منابع گرفته شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: شورای شهر به دنبال این است که بتواند در مقابل بحران ترافیک، آلودگی هوا، دزدی برخی افراد که معده آنها به اموال حرام عادت کرده، ایستادگی کند و جلو این بحران‌ها را بگیرد. اما این بدین مفهوم نیست که اتفاقات ناگوار و تخلفات گذشته را نادیده بگیریم. این موضوعات در اولویت بعدی شورا قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر