رونمایی از 5 الزام بودجه 97 شهرداری تهران

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۸۳
رونمایی از 5 الزام بودجه 97 شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی|

 بررسی طرح سیاست‌ها و الزامات تدوین لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران در نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید، اما برخی اعضای شورا در خصوص جزئیات این طرح به توافق نرسیدند و برخی اعضا با بیان اینکه نظرات آنها در این رابطه اخذ نشده ‌اعتراض کردند. در نتیجه مقرر شد، تدوین جزئیات به کمیسیون‌ها بازگشت داده شود. همچنین به اعضا فرصت داده شد تا پیشنهادات خود را به کمیسیون برنامه و بودجه برای تصمیم‌گیری نهایی ارائه کنند. «تحول در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی»، «کاهش هزینه‌های شهر»، «دسترس‌پذیر کردن شهر برای معلولان»، «گسترش حمل و نقل عمومی به خصوص BRT و LRT» و «نوسازی سالن‌های سینما و تئاتر» 5 سیاست و الزامی است که به باور اعضای شورای شهر تهران باید در لایحه بودجه سال 97 شهرداری مورد توجه قرار گیرند. بر اساس این گزارش، این طرح در سرفصل‌ها، ماده واحده و تبصره‌هایی تدوین شده، ضمن اینکه در تبصره‌های اشاره شده منابع بودجه مصرفی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تهران مشخص است. همچنین در این طرح تاکید ویژه‌یی بر پیوست‌های بودجه‌یی شهرداری تهران شده است. در این طرح شهرداری موظف شده که گزارشی از بودجه سال 1395 شهرداری تهران در اختیار شورا قرار دهد. همچنین شهرداری باید گزارشی را نیز از عملکرد بودجه‌یی خود در 9 ماهه سال 96 ارائه کند.

 مهم‌ترین الزامات در بودجه سال ۹۷

مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در تشریح جزئیات این طرح 5 موضوع را الزام اساسی بودجه 97 برشمرد و توضیح داد: تحول در جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی نخستین سیاست است که متاسفانه شهرداری در این زمینه تاکنون عملکرد مناسبی نداشته و نتوانسته سرمایه‌های داخلی و خارجی را در این حوزه بسیج کند. الزامی است که از روش‌های مشارکت بخش خصوصی استفاده شود تا پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری در شهر تهران از طریق جذب سرمایه‌ها ادامه پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: مطلب بعدی بحث ضرورت کاهش هزینه‌های شهر است، امروز شهر تهران بسیار گران اداره می‌شود و لازم است تا هزینه‌های شهری به نحوی برنامه‌ریزی شود که بتوان تا جایی که می‌شود، بخش اجرایی و جاری بودجه را کاهش داد و به بخش عمرانی بودجه اضافه کرد. وی با اشاره به بحث دسترس‌پذیری شهر برای نابینایان و معلولان اظهار کرد: یکی دیگر از مسائل اولویت‌دار برای شورای شهر، دسترس‌پذیرتر کردن شهر تهران است. شهر تهران امروز یک شهر دسترس‌پذیر و آماده برای استفاده معلولان نیست و لازم است که در این حوزه نیز اقدامات بیشتری صورت گیرد و بخش‌های دیگری که در بخش الزامات و راهبردها آمده در این حوزه استفاده شود. فراهانی در پاسخ به اینکه آیا برای نوسازی اتوبوس‌های فرسوده نیز بودجه‌یی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: گسترش حمل و نقل عمومی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های شورای شهر پنجم است، ما اگر دو چالش آلودگی هوا و ترافیک را به عنوان دو معضل اصلی و تاریخی شهر تهران بنامیم، راهی نداریم جز اینکه حمل و نقل عمومی با محوریت حمل و نقل ریلی و همچنین دوچرخه را گسترش دهیم. باید خرید و تامین واگن‌های مترو را به جایی رساند که بتوان ظرفیت 2میلیون مسافر را که پتانسیل افزایش آن به ۱۰میلیون مسافر وجود دارد را افزایش داد و «سرفاصله» را از متوسط بالای ۱۰ دقیقه امروز به زیر یک دقیقه رساند. وی ادامه داد: همچنین مساله بعدی بحث گسترش حمل و نقل عمومی در اتوبوس‌های تندرو BRT و همچنین شبکه LRT است که برنامه‌ریزی شده و شما آثار آن را در بودجه سال ۹۷ خواهید داد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اختصاص بودجه برای بخش فرهنگی و نوسازی سالن‌های سینما و تئاتر شهر اذعان کرد: مهم‌ترین مساله سالن‌های سینما این است که تجربه راه‌اندازی بخش‌های خصوصی تئاتر نشان می‌دهد هرچه بخش خصوصی در این حوزه پا در میانی کرده، به همان میزان نیز موفق‌تر عمل شده است، ما باید از این تجربه استفاده کنیم و در بخش سینما نیز زمینه‌های جذابی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم تا برای نوسازی، بازسازی و در اختیار گرفتن سالن‌های سینما سرمایه‌گذاری کنند.

 بودجه سال ۹۷ با نگاه به آینده

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این باره توضیحاتی ارائه داد و گفت: لایحه بودجه سال ۹۷ جز نگاهی که به برنامه 5 ساله دوم دارد باید نگاهی هم به برنامه‌های ما در آینده یعنی برنامه ۵ ساله سوم داشته باشد.

سالاری افزود: این لایحه به شهردار تهران که تازه ۲ ماه است مستقر شده، می‌گوید بودجه سال ۹۷ را با چه اولویت‌ها، سیاست‌ها، راهبردها و الزاماتی ارائه دهد. اما باید در نظر داشت که ما یک سند فرادست که همان برنامه ۵ ساله دوم عملیاتی شهرداری تهران است را داریم که اکنون در سال پنجم آن قرار داریم. بنابراین برنامه و بودجه سال ۹۷ باید برشی از برنامه ۵ساله دوم باشد، برنامه‌یی که بیش از ۷۰درصد احکام آن اجرا نشده و بودجه‌ها در راستای احکام مصوب تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: شورای پنجم و شهردار هنوز شناخت کافی از اینکه احکام برنامه در چه حوزه‌یی اجرایی شده و کدام حوزه اجرا نشده است، ندارند و اگر بخواهیم این برنامه را ذیل برنامه دوم ۵ساله بنویسیم، قطعا آینده خوبی نخواهد داشت. از این‌رو من معتقدم این برنامه باید ضمن اینکه نگاهی به برنامه 5ساله دوم دارد، نگاهی هم به برنامه‌های ما در آینده یعنی برنامه ۵ساله سوم داشته باشد. از آنجایی که برنامه دوم اجرایی نشده و بودجه‌ها بر اساس سلایق مدیران تخصیص داده شده باید قید تبعیت از برنامه ۵ ساله دوم را از این لایحه حذف کنیم.

سالاری با اشاره به وجود اشکال ساختار سازمانی در شهرداری تهران گفت: معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران باید به تمام معاونت‌ها تسلط داشته باشد و هنگامی که برنامه ۵ساله عملیاتی شد، تمام تخصیص‌ها با محوریت معاونت برنامه‌ریزی انجام شود در صورتی که در طول سال‌های گذشته این‌گونه نبوده است. وی افزود: یکی از اشکالات دیگری که موجب عملیاتی نشدن برنامه عملیاتی ۵ساله شد، این بود که آموزش‌های لازم به سازمان‌ها، نهادها، معاونت‌ها، ادارات کل، شهرداری‌های مناطق برای نحوه عملیاتی کردن برنامه داده نشده بود و لازم است موضوع آموزش و پشتیبانی نیز توسط معاونت برنامه‌ریزی انجام شود.

 گلایه از انتصاب‌ها در شهرداری

به گزارش «تعادل» یکی دیگر از مواردی که در جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران مطرح شد، مربوط به انتصابات شهردار بود. انتصابات اخیر شهردار واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ها به دنبال داشته است. محمدجواد حق‌شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود نسبت به انتصابات اخیر شهرداری تهران گلایه کرد و گفت: اگر کارشناسان و مدیران لایق اصلاح‌طلب در دولت مهرورزان مورد بی‌مهری قرار گرفت یا اخراج و حتی به اجبار بازنشسته شدند، قرار نیست پشت درهای مدیریت شهر تهران تا اطلاع ثانوی بلاتکلیف بمانند.

حق‌شناس با بیان اینکه انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 پیش روی ما قرار دارد و شرایط به گونه‌یی است که جلب مجدد اعتماد مردم به جریان اصلاح‌طلب آسان نخواهد بود، گفت: کسب موفقیت شورا موجب توفیق جریان اصلاح‌طلبی و ناکامی، سرآغاز دومینوی شکست و از دست دادن اعتماد آحاد مردم خواهد بود و این هشداری است که باید از همین الان آن را جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه ماهیت شورا نظارت مستمر و پاسخگویی مداوم است، گفت: از دکتر نجفی انتظار می‌رود، در روند خدمت‌شان و انجام انتصابات دقت و مراقبت بیشتری داشته باشند و باید بگویم عمده‌ترین پاسخی که در روزها و هفته‌های اخیر در قبال نقد انتصابات شهردار تهران شنیده می‌شود، این است که دیگران از رزومه مطلوبی برخوردار نیستند، اما باید بگویم آقای نجفی اگر جوانان اصلاح‌طلب رزومه ندارند، ناشی از محرومیت‌شان از تصدی پست‌های مدیریتی و حتی کارشناسی و جلوگیری از ورودشان به سیستم اداری شهر در 14سال گذشته بوده است.

محمد علیخانی نیز در تذکری خطاب به شهردار تهران گفت: اخبار نگران‌کننده‌یی در برخی انتصابات در شهرداری تهران می‌شنویم. شهردار تهران در کانال تلگرامی خود تاکید کرده‌اند که مصلحت شهر چیزی فراتر از تعلقات جناحی و گرایش‌های سیاسی است.

علیخانی تاکید کرد: آقای نجفی رای مردم حق‌الناس است. به رای مردم ظلم نکنید. فرصت‌سوزی نکنید. از جوانان و اصلاحات غافل نشوید و مردم را ناامید نکنید.

 

 درخواست تدوین برنامه سوم شهرداری با تاخیر

حجت‌الله میرزایی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران گفت: از ابتدای کار شهرداری، پیوندی میان کار کارشناسی و بودجه وجود نداشته و از همان روزهای نخست انحراف بودجه در تمام سطوح احصا شده است.

وی افزود: گزارش‌های ارزیابی نشان می‌دهد آیین‌نامه‌های بودجه اجرایی نشده است. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم برای پیوند حداکثری جهت برنامه‌های توسعه‌یی و بودجه، برنامه سوم توسعه شهرداری تهران با یک‌سال تاخیر تدوین شود.

معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ادامه داد: کلیات برنامه بودجه تدوین شده و برای اخذ نظر کمیسیون‌ها به تمام کمیسیون‌ها ارسال شده است و بی‌تردید با حضور همه اعضای شورای شهر تهران برای نظام برنامه‌ریزی صحبت خواهیم کرد.

میرزایی تاکید کرد: در کلیات تصویب شده برنامه، رویه اصلاح‌طلبی در راستای کاهش نابرابری‌های اجتماعی به عنوان مهم‌ترین مساله مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیوند میان برنامه و بودجه به عنوان یکی دیگر از رویه‌های در نظر گرفته شده برای برنامه سوم توسعه شهرداری تهران تاکید کرد: در این برنامه جذب مشارکت مردم، عدالت اجتماعی، پاسخگویی، شفافیت و تمرکززدایی به‌طور جد مدنظر قرار گرفته و تلاش شده دخیل کردن دولت و دعوت از دولت برای مسوولیت‌پذیری و پرداخت هزینه‌های پایتخت و همچنین جلب مشارکت مردم به‌طور جد مدنظر قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر