کمک ۲میلیارد دلاری دولت برای رفع مشکل پسماند

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۰۸

گروه راه و شهرسازی|

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته با حضور در جلسه شورای شهر تهران، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت محیط‌زیست شهر تهران از دستور ویژه رییس‌جمهور برای پرداخت 2میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماند خبر داد.  عیسی کلانتری با اشاره به جلسه‌اش با رییس‌جمهور گفت: جلسه‌‌ یک ساعته‌یی با رییس‌جمهوری درخصوص مسائل زیست‌محیطی داشتم که آلودگی کلان‌شهرها، پسماند، ریزگرد و حق‌آبه تالاب‌های کشور ازجمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد. دو مشکل ابتدایی (آلودگی کلان‌شهرها و پسماند) آسان‌تر حل می‌شود تا دو مشکل بعدی.  وی افزود: رییس‌جمهور به من دستور داد که با محمدباقر نوبخت معاون رییس‌جمهور تماس بگیرم تا  2میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای حل مشکل پسماندها از محل بودجه برای سال آینده تخصیص داده شود تا بتوانیم تا پایان 4 سال آینده مشکل پسماندهای کشور را حل کنیم.

کلانتری با بیان اینکه به‌طور متوسط حدود ۹۰روز هوای آلوده داریم که از شورا و شهرداری تهران می‌خواهم اقدام عملی در این زمینه انجام دهیم، اظهار کرد: ۳۰درصد آلودگی هوای تهران متعلق به کامیون‌هایی است که شبانه وارد تهران می‌شوند و معمولا عمر بالای ۱۰ سال دارند. هیچ‌کس این کامیون‌ها را نمی‌بیند چراکه وقتی خواب هستیم وارد تهران می‌شوند و هنوز در خواب هستیم که تهران را ترک می‌کنند، اما آلودگی‌شان را برای مردم به جای می‌گذارند.

کلانتری با تاکید بر اینکه مشکل اصلی تهران، آلودگی هواست، عنوان کرد: ممکن است برای حل این مشکل چند کارخانه هم تعطیل شود. باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود. اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست.

 پالایشگاه‌های غیراستاندارد تعطیل می‌شوند

کلانتری افزود: به مسوولان محیط‌زیست اعلام کردیم که با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند تا ساکن دایم پالایشگاه‌ها برای انجام تست آلایندگی شوند. نه اینکه هر چند ماه یک‌بار آزمایش‌هایی را در این پالایشگاه‌ها انجام دهند. لازم است محیط‌زیست ساکن دایم در پالایشگاه‌ها شود تا سوخت‌هایی را که مدعی استاندارد بودن آن هستند را تست کنند، چراکه وزیر نفت گفته اگر سوخت‌ها استاندارد نیستند آنها را تعطیل کنید که به‌زودی این کار نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

 بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام‌خمینی(ره)

وی همچنین از دستور رییس‌جمهور برای پیگیری و رفع بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام‌خمینی(ره)  خبر داد و گفت: در منطقه ۴، ۵ کیلومتری بوی نامطبوعی که متعلق به ۱۴، ۱۵ واحد آلاینده است در فضا پخش می‌شود که این واحدها نیز در حال اصلاح هستند و امیدواریم تا تابستان سال آینده این مشکل مرتفع شود.

 رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در جنوب تهران ۶۰ منطقه زباله‌سوزی وجود دارد، گفت: این مناطق برای دیروز و امروز نیستند و جای سوال است که شهرداری در راستای این مهم چه کرده؟ چراکه برخی زباله و لاستیک را آتش می‌زنند تا فلزات موجود در آن را بردارند و برهمین اساس یکی از قوی‌ترین مدیرکل‌های محیط‌زیست را به تهران آوردیم تا ظرف سه ماه آینده این مشکل را حل کنند. شهرداری تهران نیز باید وارد عمل شود چراکه شهرداری با یک متر ساختمان غیرمجاز برخورد می‌کند، اما این مشکلات را نمی‌بیند؟

کلانتری در مورد تاثیر موتورسیکلت‌ها بر آلودگی هوا گفت: وزیر صنایع این آمادگی را دارد که موتورهای غیراستاندارد را از رده خارج کند و اگر شورا و شهرداری هم کمک کنند به‌طور عملی وارد مبارزه با آلوده‌کنندگان هوای تهران خواهیم شد و حرف بس است و باید کار کنیم.

 جریمه واحدهای آلاینده

وی با بیان اینکه ۴۲۲ صنعت آلاینده در تهران شناسایی شده و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به آنها اخطار داده است، گفت: شهرداری جریمه این واحدهای آلاینده را باید صرف رفع آلودگی کند نه اینکه این جریمه را صرف کارهای دیگر کند و برای رفع کسری بودجه‌اش درنظر بگیرد.

کلانتری با بیان اینکه متاسفانه قانون 5 ساله مجلس برای حمایت از ساخت خودروهای داخلی به قانون ۳۰ساله تبدل شده است، گفت: در برخی موارد محیط‌زیست و شهرداری به تنهایی زورشان نمی‌رسد و لازم است دستگاه‌های دیگر نیز وارد شوند. رییس‌جمهور حامی هوای پاک است و ما را در دستیابی به این هدف کمک می‌کند.

 سرنوشت منابع تامین آب تهران

وی همچنین با اشاره به مشکلات منابع تامین‌کننده آب تهران گفت: به مدیرکل استان تهران دستور داده‌ایم که شرایط را برای حل آلودگی اطراف منابع آبی تهران سختگیرانه‌تر کند، چراکه شاید باورتان نشود جاهایی که محل تامین آب تهران هستند، همچون سد لار، لتیان، کرج، جاجرود و... محل شست‌وشوی گاو و گوسفند شده است و باید محل حفاظت شده را تشدید کنیم اما این مهم تا جایی قابل انجام است که زورمان برسد، چراکه محیط‌بانان‌مان محکوم به کشته شدن هستند و اگر کارشان را هم انجام دهند محکوم به قصاص می‌شوند.

وی افزود: قانون محیط‌بانان نیز در مجلس در حال بررسی است و برای حفاظت از منابع آب تهران نیازمند کمک شورا و شهرداری هستیم، چراکه براساس استانداردها تا شعاع ۲۰۰ متری منابع آبی افراد ممنوع‌الورود هستند، اما بروید ببینید که گله‌گله گوسفندان در این منطقه شست‌وشو داده می‌شوند.

 20 درصد آلودگی هوای تهران از یک نیروگاه

کلانتری در بخش دوم سخنان خود که پس از استماع دیدگاه‌های اعضای شورای شهر انجام شد، گفت: بررسی‌ها نشان داده است که ۲۰درصد آلودگی هوای تهران و کرج به دلیل فعالیت یک نیروگاه است و وزیر نفت نیز تاکید کرده که اگر پالایشگاهی سوختش غیراستاندارد باشد تعطیلش کنید. نیروگاهی همچون نیروگاه شهید رجایی در روزهایی که وارونگی دما را شاهد هستیم ۲۰درصد آلودگی هوا را تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه تعداد و وضعیت کارخانه‌های آلاینده در پایتخت مشخص است، اما باید اراده و عزمی جدی در زمینه بهبود شرایط داشته باشیم، گفت: به عنوان مثال، ۵۰ کارخانه آلاینده در تهران داریم که تعطیلی آنها موجب بیکاری حدود ۱۰ هزار نفر می‌شود. حال باید تصمیم بگیریم که اولویت ما هوای پاک است یا موضوعات دیگر. در این زمینه باید تصمیماتی گرفته شود.

 تعداد قربانیان آلودگی هوا

بعد از صحبت‌های رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، مجید فراهانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به آماری از قربانیان آلودگی هوا در شهر تهران، گفت: در شهری زندگی می‌کنیم که قربانیان آلودگی هوا معادل سقوط یک ایرباس 500 نفره در هر هفته است.

به گفته وی، انتظار این بود که امروز برنامه عملیاتی به شکل مدون توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه می‌شد که وظایف هر یک از دستگاه‌ها در آن مشخص شده باشد. سازمان حفاظت محیط زیست موظف بود، برابر قانون ظرف مدت 10سال شرایط هوا را به کیفیت سالم و قابل تنفس می‌رساند. این در شرایطی است که طرح جامع حمل و نقل شهر تهران نیز به تصویب رسیده است.  فراهانی با بیان اینکه آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی‌ها شده است، گفت: متاسفانه در تهران براساس آمار در سال 1384 بیش از 10هزار نفر بر اثر آلودگی هوا کشته شده‌اند که در سال 1395 این رقم به بیش از 2برابر افزایش یافته است. تهران جزو 3 شهری که بدترین کیفیت هوا را دارد، قرار گرفته است.

 نقشه آلودگی‌های زیست محیطی پایتخت

احمد مسجد‌جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز در این جلسه با بیان اینکه آلودگی‌های منطقه‌یی و ناحیه‌یی شهر تهران زیاد است اما همه آنها قابل حل هستند، خواستار تهیه نقشه آلودگی‌های زیست محیطی شهر تهران شد.  وی با تاکید بر اینکه در هر منطقه‌یی آلودگی‌های زیست محیطی ویژه‌یی وجود دارد، افزود: در مورد تهران نقشه آلودگی‌های زیست محیطی نشان می‌دهد در نقاط مختلف آلودگی‌های زیست محیطی یکسان نیست و حتی نوع آنها نیز متفاوت است. از این رو باید با در نظر گرفتن مقتضیات تهران برای هر محله و ناحیه نسخه ویژه‌یی پیچیده شود و نمی‌توان کل تهران را به صورت واحد مورد بررسی قرار داد.  عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اگر به کارخانه‌های سیمان در تهران توجه ویژه نشود، ذرات ناشی از تولیدات آنها آسیب‌های زیادی به شهروندان این شهر می‌زند. به شکلی که امروز نیز برخی از شهروندان تهران آلودگی‌های ناشی از این تولیدات را حس می‌کنند.  مسجدجامعی ادامه داد: سبزیجاتی که با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند، نیاز به توجه ویژه دارند. کارخانه‌های شن و ماسه، روغن نباتی و تولید لبنیات که بررسی هر یک از آنها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد باید مورد توجه قرار گیرد. بی‌تردید هر یک از آنها را که می‌خواهیم در چارچوب قانون بیاوریم، مقاومت‌های شدیدی انجام می‌شود.

 پدرخوانده‌ها اجازه نمی‌دهند

حسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز در واکنش به سخنان رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در صحن شورای شهر تهران گفت: صنایع خودرو، صنایع لاستیک و صنایع سیمان بدشان نیاید اما مشکل اصلی آلودگی هوا به همین‌ها بازمی‌گردد. پدرخوانده‌های مافیایی اجازه نمی‌دهند حتی دستورات رییس‌جمهوری لازم‌الاجرا باشد.  وی خطاب به کلانتری اظهار کرد: با این شیوه نمی‌شود کارها را پیش برد. باید با صراحت ذاتی با واحدهای آلاینده برخورد شود. دیگر زدن حرف‌های قشنگ گذشته است و باید کارهای جسورانه‌یی با حمایت مردم و رسانه‌های اجتماعی صورت دهیم.

رسولی با اشاره به خطر آلودگی هوا ادامه داد: اگر حاکمیت تکلیف آلودگی هوا را روشن نکند، آلودگی هوا تکلیف حاکمیت را روشن می‌کند. از سن و سال من و شما گذشته که حرف‌هایی بزنیم که دیگران خوششان بیاید.

محسن هاشمی نیز در واکنش به اظهارات رسولی خطاب به کلانتری گفت: منظور اعضا این است که شما هم مثل محیط‌بانان کشته شوید! شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز گفت: هنوز صدای آلودگی خاک درنیامده اما مهیب‌تر از آلودگی آب است.

مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز بعد از شنیدن صحبت‌های کلانتری درخصوص حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری صحبت کرد و گفت: موتورسیکلت‌های منشأ ۳۰درصد آلودگی کلان‌شهرها هستند و سازمان محیط زیست باید ظرف ۳سال این موتورها را جمع‌آوری کند.  به گزارش مهر، مرتضی الویری در جلسه علنی شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش معاون رییس‌جمهوری افزود: قوانین و مقررات متعدد درخصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا در شهر ایران تحت عنوان قانون «هوای پاک» مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ تصویب شده و سازمان محیط زیست باید ناظر اجرای این قانون باشد.  وی ادامه داد: نخستین سوال کلیدی این است سیاست‌ها و راهبرد‌ها سازمان در اجرای قانون و نظارت بر آن چگونه است؟ در سنوات گذشته قوانین و مقررات متعدد وجود داشته اما متاسفانه وضعیت آلودگی هوا به ویژه در کلان‌شهر‌ها بدتر شده است. از این رو ارائه دیدگاه درخصوص اجرای قانون هوای پاک در ۳۴ماده و تبصره‌های ذیل آن می‌تواند شروع اقدامات اجرایی برای مدیریت آلودگی هوای شهر تهران باشد.  الویری اظهار کرد: از دیگر قوانین و مقررات کلیدی درخصوص کاهش آلودگی هوا تشکیل کارگروهی بر اجرای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها مصوبه هیات وزیران است که از مهم‌ترین بندهای آن ممنوعیت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری و برنامه‌ریزی برای موتورسیکلت‌های برقی و تولید آن در کشور است. چرا این موضوع در دولت پیگیری نمی‌شود تا سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها که بیش از ۳۰درصد کل آلودگی هوای شهر تهران را شامل می‌شود، حذف شود. درخواست می‌شود این موضوع در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گیرد و موضوع در دولت پیگیری شود.

وی تاکید کرد: زمان تولید و عرضه موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور به پایان رسیده و لازم است سازمان محیط زیست در یک دوره حداکثر 3ساله برنامه جمع‌آوری موتور‌های کاربراتوری به خصوص در کلان‌شهر‌ها را طراحی و با کمک سایر دستگاه‌های مندرج در تصویب‌نامه کارگروه اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا کلان‌شهر‌ها اجرایی کند.

 ورود ۲ هزار واگن جدید به مترو

رییس شورای شهر تهران نیز در پایان جلسه از ورود ۲هزار واگن جدید در آینده نزدیک به خطوط مترو خبر داد و گفت: اگرچه درحال حاضر ۷خط مترو در شهر تهران فعال است اما برخی از ایستگاه‌های این خطوط تکمیل نشده‌اند و باید تلاش شود این ایستگاه‌ها تجهیز و مورد استفاده شهروندان قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر کمتر از ۲میلیون سفر از طریق مترو انجام می‌شود، گفت: تلاش می‌شود در این دوره از مدیریت شهری در آینده نزدیک میزان سفرها و توسعه خطوط مترو افزایش یابد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به پرداخت سهم دولت در بخش مترو گفت: براساس قانون دولت باید ۵۰ درصد از اعتبارات مترو را پرداخت کند که امیدواریم در این زمینه اتفاقات خوبی بیفتد. اینکه در آینده نزدیک ۲هزار واگن جدید وارد خطوط مترو خواهد شد.

 

ارسال نظر