اعتراض به تامین امنیت مجلس با دیوارکشی

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۵۴
اعتراض به تامین امنیت مجلس با دیوارکشی

گروه راه و شهرسازی  

 جلسه روز گذشته شورای شهر تهران موضوعات مختلفی مطرح شد و اعضا تذکراتی در خصوص مسائل تهران مطرح کردند. اعتراض به دیوارکشی دور ساختمان مجلس، انتقاد از تعلیق موقت فعالیت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، گرامیداشت روز نابینایان و الزام به افزایش تسهیلات نابینایان در سطح شهر و نیز الزام شهرداری به تدوین برنامه عملیاتی ایمن‌سازی ساختمان‌های بلند از جمله مواردی بود که در صحن شورا مطرح شد. همچنین جزئیات طرح نحوه واگذاری املاک در شهرداری تهران که هفته پیش به تصویب رسیده بود، مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت همه مواد آن تصویب شد.

به گزارش «تعادل» طی روزهای گذشته ساختمان تاریخی مجلس در مجاورت میدان بهارستان دیوارکشی شده است. کارگران در حال ساخت دیواری در میدان بهارستان هستند، دیواری که ساختمان تاریخی مجلس ایران را از نظرها پنهان می‌کند. جایی که اشاره مجسمه آیت‌الله مدرس به نماد تلاش‌های مردم برای مردم‌سالاری می‌رسد، حالا دیواری در حال بالا رفتن است تا این بنای تاریخی را پنهان کند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مجموعه تاریخی مجلس و میدان بهارستان در فهرست آثار ملی ثبت هستند و براساس ضوابط طرح‌هایی که حریم و منظر این دو اثر ثبتی را تغییر می‌دهد باید مجوز میراث فرهنگی را داشته باشند. دیوارکشی این بنای تاریخی منظر میدان بهارستان را که از دوره قاجار به این شکل بوده را تغییر می‌دهد.

در جلسه روز گذشته، دو عضو شورای شهر نسبت به دیوارکشی در برابر ساختمان ملی مجلس واکنش داده و به آن اعتراض کردند. ابتدا حسن خلیل‌آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران از دیوارکشی مقابل مجلس گلایه کرد و با بیان اینکه این روزها شاهد دیوارکشی در اطراف مجلس هستیم، گفت: حتی قرار است جلو نمای مجلس ملی نیز دیوارکشی شود که این مغایر هویت میراثی، ملی و... است. وی با بیان اینکه شهردار تهران باید دستور توقف این دیوارکشی را بدهد، گفت: مجلس اصلی‌ترین نماد میدان بهارستان است و باید دیوارکشی متوقف و از روش‌های به‌روزتری برای برقراری امنیت مجلس استفاده کرد.

محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر نیز از دیوارکشی مقابل مجلس انتقاد کرد و گفت: اینکه یکی از معابر ضلع شرقی مجلس که عرصه آن متعلق به شهر و شهرداری است، بدون مجوز شهرداری و پرداخت بهای آن مسدود و به نوعی تصرف شده مغایر قانون است.

این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: با توجه به اینکه اخیرا و در فرآیند تغییر و تحولات مدیریت شهری جدید، شورای عالی ترافیک مصوبه‌یی را در خصوص نحوه تردد وسایل نقلیه‌عمومی از معبر شرقی مجلس را ابلاغ کرده، با مسدود و تصرف کردن این معبر مصوبه شورای عالی ترافیک زیر پا گذاشته شده است. سالاری از شهردار تهران درخواست کرد تا در این خصوص صدور دستورات لازم را صادر کند و اعلام کرد که با کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا از محل بازدید و جلساتی را برای تعیین تکلیف این مساله خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، طرح‌های توسعه‌یی مجلس شورای اسلامی پیش از این نیز به منظر و حریم بناها و بافت تاریخی بهارستان آسیب رسانده و دستگاه‌های مختلف نیز تاکنون به این موضوع ورود نکرده‌اند. ساختمان تاریخی مجلس که اکنون کاربری موزه دارد مربوط به دوره قاجار است و نخستین دوره مجلس شورای ملی در آن برگزار شده است.

 حمایت شورای تهران از همکار یزدی خود

به گزارش «تعادل» خبر تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد خبری است که در روزهای اخیر انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. اعضای شورای شهر تهران نیز در سیزدهمین جلسه خود به این موضوع انتقاد کرده و از جمله محسن هاشمی رییس شورای شهر اظهار امیدواری کرد تا در این فضای وحدت‌آفرین شاهد حکم رفع تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد باشیم. اما محمدجواد حق‌شناس عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورا مفصل‌تر به این موضوع پرداخت و با غیرقانونی خواندن تعلیق فعالیت این نماینده زرتشتی شورای شهر گفت: در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که عضویت آقای سپنتا نیکنام عضو شورای پنجم شهر یزد به صورت موقت تعلیق شده است. مجلس شورای اسلامی باید نظر مشخص خود را پیرامون این نقض آشکار حقوق شهروندی بیان کند و جلو این خلاف آشکار را بگیرد.

وی افزود: این حکم توسط دیوان عدالت اداری و متکی بر رای شورای محترم نگهبان مبنی بر مخالف شرع بودن تبصره یک ماده 26 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است. در تبصره یک این ماده که شرایط انتخاب‌شوندگان در انتخابات شوراها به هنگام ثبت‌نام را بر می‌شمارد، آمده است که «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.»

وی ادامه داد: در این رابطه چند نقطه ابهام و سوال مطرح است. اول اینکه قوانین کشور بر اساس روال مرسوم توسط مجلس تصویب و توسط شورای محترم نگهبان تایید می‌شوند. طبیعی است که قانون شوراها نیز این روال را طی کرده است. حال اینکه با گذشت 21سال از تصویب قانون مذکور، خلاف شرع بودن یک تبصره از این قانون به تازگی آشکار شده است.

 وی تاکید کرد: دوم اینکه نشان‌دهنده اشتباه شورای محترم نگهبان در تایید قانون مذکور در سال 75 است. اعمال نظر کنونی شورای محترم نگهبان در این خصوص، ابدا مرسوم نبوده و خلاف قانون جاری و ساری کنونی است و از حدود وظایف این نهاد محترم خارج است.

 این عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش تاکید کرد: این امر این ابهام را در اذهان ایجاد می‌کند که این عدول از قوانین کشور می‌تواند به سایر موضوعات نیز بسط و تسری پیدا کند. از این رو موجب تخریب سرمایه اجتماعی شهروندان و کاهش اعتماد آنها به دستگاه‌های حاکمیتی خواهد شد.

حق‌شناس افزود: مهم‌تر از همه صلاحیت مرجع صدور حکم و اعتبار حکم است که مخدوش است. به نظر می‌رسد مرجع محترم صدور حکم خارج از اختیارات و وظایف قانونی‌اش حکم داده است، کما اینکه ماده یک قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت تصریح به کنش و فرامین دولتی‌ها دارد، اما شورا خود مطابق اصل هفتم قانون اساسی از ارکان محسوب می‌شود و امور آن توسط دیوان عدالت اداری قابل ابطال نیست و قانونگذار برای رسیدگی‌ها، خود تعیین مرجع کرده است.

حق‌شناس افزود: مانند هیات حل اختلاف شوراها و درمورد انتخابات شورا، هیات نظارت بر انتخابات شوراها در این‌گونه موارد صاحب صلاحیت هستند. به‌علاوه اینکه طبق اصول علم حقوق، احکام قضایی باید نافذ و ضمانت اجرا داشته باشند. وقتی مطابق ماده ۱۴ مکرر الحاقی قانون شوراها به صراحت بیان شده که عضویت در شوراهای شهر موضوع این قانون افتخاری است و شغل محسوب نمی‌شود. بنابراین از آنجا که صلاحیت دیوان عدالت درمورد کارکنان دولت است و ضمانت احکامش هم انفصال از خدمات دولتی محسوب می‌شود، صلاحیت ورود به این مساله را نداشته است.

وی ادامه داد: بنابراین آنچه مشهود است، این چالش محلی در شهر یزد اکنون ابعاد ملی پیدا کرده و در پاره‌یی از اظهارنظرات معاندان موجب سوءاستفاده شده و وهن نظام را در پی می‌آورد. بنابراین مقتضی است دیوان عدالت اداری، دستگاه قضایی و شورای محترم نگهبان نسبت به تبیین مساله و مراعات قانون خود را موظف دانسته یا در نخستین فرصت پاسخگویی و اصلاح کنش در این خصوص، ابهامات ایجاد شده در اذهان عمومی را مرتفع کنند و مجلس شورای اسلامی نیز نظر مشخص خود را پیرامون این نقض آشکار حقوق شهروندی بیان و جلوی این خلاف آشکار را بگیرد.

لازم به یادآوری است ماجرای ممانعت از فعالیت سپنتا نیکنام این بود که شورای نگهبان با وجود نامه آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان برای عدم حضور اقلیت مذهبی در انتخابات شورای شهر، صلاحیت او را تایید کرد. مردم شهر یزد نیز برای دومین‌بار به او رای داده و نیکنام راهی شورای شهر شد. چند ماه بعد از انتخابات یعنی در نیمه شهریور ماه و در پی شکایت یکی از رقبای انتخاباتی نیکنام که موفق نشده بود رای مردم را جلب کند، شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکمی مبنی بر توقف و ممانعت از ادامه فعالیت عضو زرتشی شورای شهر یزد صادر کرد. مخالفت با حضور یک عضو زرتشتی در شورای شهر یزد به‌عنوان شهری که مسلمانان و زرتشتیان بسیاری را در خود جای داده؛ در حالی است که ‏اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی است و کسی با حضور و فعالیت او مخالف نیست.

 لیست واگذاری‌های املاک شهرداری

محسن هاشمی نیز دیروز در نشست علنی پارلمان شهری پایتخت با تصویب طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی واگذاری املاک، اراضی و اموال منقول شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی اظهار کرد: براساس این طرح شهرداری ۳ ماه فرصت دارد تا لیست واگذاری‌های صورت گرفته در ادوار گذشته را به شورا ارسال کند.

وی با اشاره به اینکه با تصویب این طرح شهرداری ملزم خواهد شد که لیست واگذاری‌های صورت گرفته در ادوار گذشته را بررسی و هر کدام از واگذاری‌هایی که مغایر این طرح باشند را به شورا گزارش دهد، گفت: شورا نیز آنها را بررسی و صحت و سقم آنها را مشخص خواهد کرد. در این طرح فقط موضوع مالکیت املاک بررسی خواهد شد و در آینده طرحی را در بحث بهره‌برداری از این املاک در دستور کار شورا قرار خواهیم داد.

 لزوم تخصیص اعتبار ویژه برای نابینایان

همچنین در این جلسه الهام فخاری عضو شورای شهر تهران با گرامیداشت روز عصای سفید و پاسداشت حضور نابینایان در صحن علنی شورا، خواستار تخصیص اعتبار و منبع اعتباری ویژه منطبق با نیازهای خاص نابینایان از سوی شهرداری شد.

به گفته وی باتوجه به نیازهای جامعه نابینایان و نیازهای شهر اجرای این اعتباربخشی باید در شهرداری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

 

ارسال نظر