رونمایی جزئی از سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن

۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۰۴

در حالی که هفته گذشته معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از اعلام سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن در اواخر هفته جاری خبر داد، غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی، جزئیاتی از تصمیم جدید این وزارتخانه را رسانه‌یی کرد. غلامرضا سلامی درباره تسهیلات جدید صندوق پس‌انداز مسکن یکم، گفت: بازپرداخت این وام‌ها ۱۵ ساله و نرخ سود آن، ۸‌درصد است.

در این میان و با وجود اعلام 3 تغییر در شرایط پرداخت و بازپرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم، پیش‌بینی می‌شود که سیاست‌های جدید اعطای وام دست‌کم 4 مورد باشد که عبارتند از: افزایش دوره بازپرداخت از 12 سال به 15 سال، ‌کاهش نرخ سود به کمتر از 8 و 9.5درصد، کاهش زمان سپرده‌گذاری 40 میلیون تومانی از 12 ماه به 10ماه و افزایش وام تک‌ نفره 80 میلیونی و 2نفره 160میلیون تومانی به ترتیب به 100 و 200میلیون تومان است، ضمن اینکه گزینه پرداخت وام بدون سپرده‌گذاری هم در میان گزینه‌ها وجود دارد که می‌تواند اثرات نامطلوب و تورمی بر بازار مسکن داشته باشد و اجرای آن در شرایط کنونی بانک مسکن بعید به نظر می‌رسد.

اجرای 4 پیشنهاد نخست مطرح شده درباره تسهیلات جدید وام مسکن (افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود، ‌افزایش حجم تسهیلات و کاهش زمان باقی ماندن سپرده) هم می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار مسکن داشته باشد به شرطی که کاهش دوره پس‌انداز و افزایش دوره بازپرداخت موجب استقراض از بانک مرکزی نشود و افزایش حجم تسهیلات به 100میلیون تدریجی بوده و ضربتی انجام نشود. کاهش نرخ سود هم اگر به سایر تسهیلات تعمیم داده شود، می‌توان شاهد اثرات مثبتی بر بازار مسکن داشته باشد.

 تزریق منابع جدید برای بهبود شرایط وام

سلامی در گفت‌وگو با مهر، درباره تشریح جزئیات جدید وام‌های جدید مسکن می‌افزاید: مهم‌ترین مزیت این وام‌ جدید، افزایش زمان بازپرداخت مسکن از ۱۲ به ۱۵ سال و همچنین کاهش سود تسهیلات از 9.5 به ۸‌درصد است، ضمن اینکه متقاضی دیگر نیازی نیست یک سال برای دریافت وام منتظر بماند؛ بلکه در یک دوره ۱۰ ماهه (2 دوره ۵ ماهه) می‌تواند پرونده دریافت وام تشکیل دهد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: در حال حاضر باید برای افزایش بهره‌وری تسهیلات مسکن علاوه بر افزایش مبلغ وام، نرخ بهره کاهش و طول بازپرداخت اقساط آن هم افزایش یابد تا از این طریق به بانک عامل مسکن و دریافت ‌کننده تسهیلات، فشاری اعمال نشود.

سلامی اظهار می‌کند: براساس تصمیم هیات دولت قرار است از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر، منابع مالی جدیدی به بانک عامل بخش مسکن تزریق شود تا سیاست بهبود شرایط تسهیلات مسکن اجرایی شود.

او با تاکید بر اینکه شرایط جدید صرفا به متقاضیان دریافت تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم اختصاص دارد، افزود: در حال حاضر بازار مسکن در رکود قرار ندارد، رکود زمانی است که تقاضایی برای خرید مسکن وجود نداشته باشد اما در حال حاضر تقاضا برای مسکن ارزان‌قیمت بالاست و از سوی دیگر هم تعداد سازندگان مسکن بسیار است اما آنچه موجب شده تا نتوانیم شرایط فعلی را تغییر دهیم، عدم برقراری ارتباط میان تقاضای مسکن مصرفی و سازندگان مسکن است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: تنها عاملی که سبب می‌شود تا تسهیلات مسکن اثرگذار باشد، ورود دولت به بخش تسهیلات مسکن است تا علاوه بر افزایش مبلغ وام، نرخ بهره و زمان بازپرداخت اقساط را کاهش دهد؛ چراکه بانک‌های خصوصی در حال حاضر، توانایی پرداخت تسهیلات مسکن با نرخ بهره پایین را ندارند.

سلامی با تاکید بر اینکه از زمان راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم تا به حال، شرایط دریافت تسهیلات آن، بهبود یافته است، اظهار کرد: کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم به ‌9.5درصد سبب افزایش استقبال از این صندوق شد اما باز هم آن‌طور که باید و شاید نتوانست بین عرضه و تقاضا، ارتباط ایجاد کند که علت آن طولانی بودن زمان انتظار برای دریافت این تسهیلات است. او یادآور شد: بهترین حالت و ایده‌آل‌ترین شرایط برای تسهیلات مسکن، کاهش نرخ بهره تسهیلات به ۶‌درصد و افزایش زمان بازپرداخت اقساط به ۲۰ سال است اما در حال حاضر دولت چنین منابعی را ندارد و باید در سال‌های آینده به این شرایط دست یابیم.

به گفته سلامی، بعد از افزایش مبلغ تسهیلات مسکن، مهم‌ترین موضوع ایجاد تعادل میان منابع و مصارف بانک عامل بخش مسکن است چراکه در غیر این صورت ممکن است قیمت مسکن افزایش یافته و در عمل اثر افزایش مبلغ وام را از بین ببرد.

 

ارسال نظر