واگذاری زمین مسکن اجتماعی به قیمت تمام شده

۱۳۹۶/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۲۵۹
واگذاری زمین مسکن اجتماعی به قیمت تمام شده

گروه راه و شهرسازی

درحالی که به تازگی‌ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن از اعلام اسامی شهرها به سازمان ملی زمین و مسکن برای تحویل زمین طرح مسکن اجتماعی خبر داده بود، دیروز مدیرعامل سازمان زمین و مسکن هم خبر مصوبه هیات دولت برای واگذاری زمین مسکن اجتماعی به متقاضیان با قیمت‌تمام شده را رسانه‌یی کرد.

اجرای طرح مسکن اجتماعی که بارها به تعویق افتاده است، براساس آخرین برنامه اعلام شده قرار بود در خردادماه سال جاری اجرایی شود، اما با گذشت چهار ماه از زمان وعده داده شده این طرح همچنان عملیاتی نشده و با توجه به گفته‌های معاون مسکن شهری بنیاد مسکن یارانه مورد نیاز امسال هم که رقمی حدود420میلیارد تومان است هنوز اختصاص نیافته است. بر اساس طرح مسکن اجتماعی و حمایتی که حدود 3 تا 4میلیون خانوار را شامل می‌شود، ‌باید سالانه 100هزار واحد مسکن حمایتی در قالب مسکن ملکی و مسکن اجتماعی در قالب مسکن استیجاری به اجرا برسد، ضمن اینکه این طرح باید از سال 95 شروع و تا 5سال دیگر در قالب برنامه ششم ادامه پیدا می‌کرد، اما در سال گذشته این طرح در بسیاری از کمیسیون‌ها و نهادهای مرتبط با آن مطرح شد و در نهایت اواخر سال گذشته به تصویب رسید و هنوز هم اجرایی نشده است.

 25 درصد واگذاری‌ها مربوط به مسکن اجتماعی

مدیرعامل سازمان ملی زمین ‌و‌ مسکن با اشاره به تخصیص زمین با قیمت تمام شده و نه قیمت روز به تعاونی‌ها و سرمایه‌گذارانی که مایل به مشارکت در اجرای طرح اجتماعی هستند، گفت: بیشترین توافق و تفاهم را برای اجرای طرح مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی داشته‌ایم.

حمیدرضا عظیمیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه‌و‌شهرسازی افزود: با وجود تغییر و تحولات دولت و تغییرات عمده، سازمان هیچ گونه وقفه و رکودی در ارائه خدمات تحت‌ وظایف خود نداشته است.

او ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری سال جاری، این سازمان باید زمین 100هزار واحد مسکونی را تامین کند که این 100هزار واحد شامل مسکن‌اجتماعی، مسکن‌مهر، مسکن‌اجاره‌یی، اجاره به شرط تملیک و انواع موضوعات مسکنی است که طبق قانون تعریف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۲۵درصد از کل 100هزار واحد مربوط به طرح مسکن اجتماعی است که اجرای مسکن‌اجتماعی توسط خیران مسکن‌ساز یا کمیته امداد امام‌خمینی(ره) یا هر دستگاهی انجام می‌شود و طی نامه‌یی هم به تمام استان‌های کشور ابلاغ شده است.

عظیمیان با اشاره به اینکه طرح مسکن‌اجتماعی در خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد گامی موثر است، گفت: در مصوبه اجرای طرح مسکن اجتماعی نکته‌یی مغفول مانده و آن این است که قیمتی که باید واحد مسکونی در اختیار متقاضیان برای مسکن‌اجتماعی قرار گیرد جا افتاده و به سازمان ابلاغ نشده است.

 واگذاری زمین با قیمت تمام شده

این مقام مسوول در سازمان ملی زمین ‌و ‌مسکن ادامه داد: طبق آخرین تفاهمنامه‌یی که طی روزهای گذشته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشتیم، پیشنهاد مشترکی به هیات ‌وزیران ارائه شد تا زمین واحدهای مسکونی به صورت قیمت تمام شده باشد. (در اختیارات و شرح وظایف هیات‌وزیران تعیین این قبیل موارد وجود دارد)

او افزود: در حالی که پیش از آن نمی‌دانستیم که باید به صورت قیمت تمام شده، آزاد یا منطقه‌یی باشد، پیشنهاد مشترکی به هیات وزیران ارائه کردیم تا مسکن اجتماعی به صورت قیمت تمام شده منظور، مصوب و در اختیار متقاضیان و واجدان شرایط این نوع مسکن قرار بگیرد که بنا به تصمیم هیات‌وزیران مقرر شد تا قیمت مسکن‌اجتماعی به صورت تمام شده در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین‌و‌مسکن با تاکید بر این مطلب که وظیفه سازمان در اجرای طرح مسکن اجتماعی تامین زمین است، گفت: سازمان در این مورد آمادگی کامل دارد و طبق ابلاغیه‌یی که به تمام استان‌ها داشته‌ایم سهم هر استان را در تخصیص زمین و اینکه در کدام منطقه باشد، تعیین کرده‌ایم.

او همچنین تصریح کرد: بر حسب برنامه‌های دولت برای کمک به اقشار کمتر برخوردار و نیازمند به مسکن، سازمان تلاش می‌کند تا حداکثر تلاش و کمک را ارائه کند تا به هر شکلی که لازم است مساله را حل و زمین لازم را برای اجرای این طرح تامین کند.

 بیشترین مسکن اجتماعی در تهران

عظیمیان با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات، تهران بیشترین و کهگیلویه‌وبویراحمد کمترین مسکن‌اجتماعی را در بعد مساحت و واحد به خود اختصاص داده‌اند، گفت: سازمان ملی زمین‌و‌مسکن آمادگی دارد تا زمین را به قیمت تمام شده که قیمت ناچیزی است و نه قیمت روز، در اختیار تعاونی‌ها و افرادی که به صورت خودمالک و مشارکتی می‌خواهند علاوه بر ساخت و سازهای مربوط به خود در بخشی از اجرای طرح مسکن‌اجتماعی مشارکت داشته باشند، قرار دهد.

 تعاونی‌های دولتی، ‌مشمول معافیت

 مدیرعامل سازمان ملی زمین‌ و ‌مسکن ادامه داد: با این اقدام، سازمان در تلاش است تا در راستای سیاست‌های دولت، تعاونی‌هایی را که کارگاه‌های ساختمانی را فعال می‌کنند مشمول معافیت‌های دولتی کند تا با این اقدام یکی از اهداف دولت که تامین مسکن برای اقشار کم‌ درآمد است، تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین اگر یک تعاونی بخواهد برای اعضای تعاونی خود زمین بگیرد زمین به قیمت روز محاسبه می‌شود اما اگر آمادگی داشته باشد تا کارگاه بیشتری را فعال کند که بخشی از آن در قالب مسکن اجتماعی هم باشد امکان‌پذیر است و قیمت زمین به صورت قیمت تمام شده و نه قیمت روز محاسبه می‌شود. همچنین، آن افرادی که متقاضی دریافت مسکن اجتماعی خواهند بود توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره) معرفی می‌شوند.

او همچنین در بیان دیگر اقداماتی که سازمان انجام می‌دهد، گفت: پاسخ به مراجعات مردمی، پاسخ به درخواست‌هایی که سازمان‌های دولتی و غیردولتی از سازمان دارند، یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که در طول روز در سازمان ملی زمین و مسکن انجام می‌شود.

عظیمیان ادامه داد: متناسب با آن جلسات هیات‌مدیره مرتب تشکیل شده و بخشی از تصمیمات هم به صورت مصوبه به استان‌ها ابلاغ شده است.

این مقام مسوول‌ یادآور شد: مجموعه وظایفی از جمله مسکن، تعیین مدیریت اراضی، حل اختلافاتی که در رابطه با زمین و همچنین املاک در استان‌های سراسر کشور وجود دارد، تامین نیازمندی کاربری‌های متناسب با وظایف وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش‌و‌پرورش، آموزش‌عالی، ورزش و گردشگری در سطح کشور بخشی دیگر از اقداماتی است که در سازمان ملی زمین‌و‌مسکن انجام می‌شود.

 

شیوه‌نامه طرح مسکن اجتماعی تدوین شد

براساس تازه‌ترین اظهارات معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، شیوه‌نامه و آیین‌نامه‌های طرح مسکن اجتماعی تهیه شده و همچنین کار شناسایی، تعیین شهرها و تعداد واحدهایی که قرار است در طرح مسکن اجتماعی ساخته شوند، تکمیل شده است. ضمن اینکه با کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور هم هماهنگی لازم انجام شده تا اگر تسهیلات بانکی و یارانه تخصیص یابد کار اجرایی مسکن اجتماعی شروع شود. وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک مرکزی، بانک مسکن، سازمان برنامه، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت کار از جمله نهادها و دستگاه‌های درگیر در اجرای مسکن اجتماعی هستند. گفتنی است که تسهیلات سال جاری برای اجرای 100هزار مسکن اجتماعی 2400میلیارد تومان است که باید به حساب بنیاد مسکن واریز شود.

 

 

 

ارسال نظر