احتمال ممنوعیت حرکت اتوبوس بین ‌شهری در شب

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۱۱
احتمال ممنوعیت حرکت اتوبوس بین ‌شهری در شب

گروه راه و شهرسازی|

روز جمعه با واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی ۱۱دانش‌آموز کشته، دو نفر قطع عضو و یک نفر هم قطع نخاع شدند. پس از وقوع این حادثه علاوه بر بررسی علل وقوع آن از سوی کمیسیون بررسی سوانح، مسوولان امر هم اظهارات و دیدگاه‌های مختلفی را رسانه‌یی کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وقوع حادثه رانندگی و کشته شدن جمعی از دانش‌آموزان ‌گفت: وزیر راه دستور داده تا صدور دستورالعمل ممنوعیت رانندگی رانندگان اتوبوس و وسایل حمل و نقل عمومی بین جاده‌یی در شب مورد بررسی قرار گیرد.

داوود کشاورزیان در گفت‌وگو با مهر درباره نتایج بررسی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان گفت: آنچه به من اعلام شده، گزارش‌های غیررسمی است و نمی‌توانم به آنها اعتماد کنم و براساس برنامه قرار است به زودی گزارش نهایی علت این حادثه ارسال شود و پس از آن می‌توان درباره این حادثه اظهارنظر کرد.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی درباره صدور مجوز رانندگی در شب به راننده این اتوبوس گفت: اصل رانندگی در شب ممنوع نیست اما به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار است، صدور ابلاغیه ممنوعیت رانندگی رانندگان خودروهای حمل و نقل عمومی بین جاده‌یی سبک و سنگین(اتوبوس و مینی‌بوس) بررسی شود تا در صورت قابل اجرا بودن آن به رانندگان ابلاغ شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی باید برای اجرای این موضوع علاوه بر بررسی امکان اجرا شدن آن براساس قوانین راهنمایی و رانندگی با پلیس راهور ناجا هم هماهنگی‌هایی انجام شود.

گفتنی است براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ۴۲درصد تصادفات جاده‌یی در اثر خواب‌آلودگی و عدم توجه به جلو راننده بوده است.

 نیازی به حضور 3 راننده نبود

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی همچنین با اشاره به اظهارات رییس کل دادگستری فارس مبنی بر اینکه باید در این اتوبوس 3 راننده واجد شرایط حضور داشتند، گفت: این گفته اشتباه است و برای این مسیر نیازی به حضور 3راننده واجد شرایط نیست.

وی تاکید کرد: مسافت بندرعباس- شیراز حداکثر 9ساعت است و باید طبق قوانین از دو راننده واجد شرایط استفاده شود که در صورت وضعیت هم نام دو راننده ثبت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از رانندگان که در قید حیات است، راننده بوده و یکی از رانندگان هم که ظاهرا درحال استراحت بوده پس از وقوع این سانحه فوت می‌شود.

کشاورزیان افزود: برای مسافت نزدیک به 550 کیلومتر نیازی به 3راننده نیست و در این مورد تخلفی صورت نگرفته است.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی با تاکید بر اینکه جاده‌یی که در آن این سانحه رخ داده است استاندارد بوده و مشکلی متوجه آن نیست، گفت: این جاده هموار و آسفالت بوده و شانه خاکی آن هم آسفالته بوده و جاده 11کیلومتر آسفالت دارد و هیچ پیچ یا پرتگاهی هم در این مسیر وجود ندارد.

وی تاکید کرد: اتوبوس هم مشکلی نداشته حداکثر سن این اتوبوس ولوو 10سال بوده که فرسوده محسوب نمی‌شود و مشکلی متوجه این اتوبوس نمی‌شود.

کشاورزیان با بیان اینکه پلیس در آخرین گزارش‌ها اعلام کرده که علت سانحه خواب‌آلودگی راننده بوده است، گفت: راننده مدعی است که در زمان وقوع سانحه با کامیونی از روبه‌رو مواجه می‌شود و برای اینکه به این کامیون برخورد نکند، منحرف می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نخستین جلسه کمیسیون راه‌ها 3 هفته دیگر برگزار می‌شود اما احتمال برگزاری جلسه فوق‌العاده وجود دارد.

براساس اظهارت کشاورزیان در سال گذشته سهم تصادفات ناوگان عمومی جاده‌یی اعم از کامیون‌ها، اتوبوس، مینی‌بوس و... چیزی حدود 6 درصد بوده درحالی که سهم این ناوگان از جابه‌جایی‌ها بیش از 20درصد است.

 جزئیات نتایج اولیه بررسی سانحه اتوبوس

پس از گذشت یک روز از حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان، نتایج اولیه بررسی این سانحه از سوى کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها منتشر شد. براساس بررسی‌های این کمیسیون، کنترل اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰متر به پهلوی راست واژگون می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کمیسیون عالى ایمنى راه‌ها در پی انحراف از جاده و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان که ساعت حدود 3:45 بامداد جمعه ۱۰شهریور در محور بندرعباس- داراب در۴۰کیلومتری شهر داراب رخ داد، یک تیم کارشناسی به محل حادثه اعزام کرد که کارشناسان اعزامی پس از بررسی ابعاد مختلف این سانحه ازجمله بررسی صحنه و اتوبوس، مصاحبه با مصدومان‌، راننده و پلیس راه، گزارش کامل را در آینده نزدیک منتشر می‌کند. البته بررسی اولیه اتوبوس توسط کارشناسان حاکی از آن است که اتوبوس پس از برخورد با قرنیز پل و ترکیدگی لاستیک جلو، کنترل از دست راننده خارج و پس از طی حدود ۱۰۰متر به پهلوی راست واژگون می‌شود. همچنین بررسی‌ها درباره جاده مورد نظر بیانگر آن است که مقطع راه مستقیم و علایم و خط‌کشی مناسب بوده و سرعت اتوبوس هم ٨٦کیلومتر بر ساعت بوده است.

همچنین گزارش ارزیابی محل حادثه نشان می‌دهد که اتوبوس بنا به دلایلی(خواب‌آلودگی راننده یا بنا بر اظهارات راننده انحراف از مسیر برای جلوگیری از عدم برخورد با ماشین روبه‌رو) از مسیر اصلی منحرف می‌شود و سرنشینان از کمربند ایمنی در طول سفر استفاده نکرده‌اند.

 

ارسال نظر