نجفی کلید‌دار بلدیه

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۱:۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۰۵۵۸۸
نجفی کلید‌دار بلدیه

گروه راه و شهر‌سازی  آزاده کاری

روز گذشته اعضای شورای پنجم شهر تهران بعد از انجام مراسم تحلیف، نخستین جلسه رسمی خود را برگزار و رسما فعالیت خود را در شورای شهر آغاز کردند.

به‌گزارش «تعادل»، روز سه‌شنبه اعضای شورای چهارم رسما با شورای شهر خداحافظی کردند و برخی اعضا مانند مهدی چمران بعد از 14 سال صحن شورا را ترک کردند تا اعضای لیست

21 نفره امید جای آنها بر صندلی‌های سبز بهشت تکیه بزنند و زمام امور شهر را در دست بگیرند.

جلسه تحلیف اعضای شورای پنجم روز گذشته درحالی برگزار شد که تعدادی از خبرنگاران به‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی فرمانداری تهران، امکان حضور در جلسه را پیدا نکردند و با رایزنی و تلاش‌های اعضای شورا توانستند جلسه را پوشش دهند. این جلسه به‌طور همزمان از شبکه پنج و شبکه رادیویی تهران پخش می‌شد.

مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضور استاندار، فرماندار و جمعی از مدیران شهری آغاز شد و بعد از اینکه اعضای شورای پنجم سوگند یاد کردند تا در انجام وظیفه خود کوشا باشند و در همه زمینه‌ها مراعات عدالت و انصاف را داشته باشند، نخستین جلسه شورا را برگزار کردند.

در این جلسه، براساس آرای اعضا، هیات‌رییسه جدید شورا و شهردار جدید پایتخت انتخاب شدند. هر چند اعضای شورای جدید قبلا در جلسات غیررسمی خود محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار انتخاب کرده و نیز هیات‌رییسه شورا را تعیین کرده بودند اما این موضوع باید در جلسه رسمی به رای‌گیری گذاشته می‌شد تا رسمیت یابد. بنابراین بعد از انجام رای‌گیری محسن هاشمی با 20 رای به‌عنوان رییس شورا و امینی با ۲۱ رای به‌عنوان نایب‌رییس و نژادبهرام با ۲۱رای منشی اول و بهاره آروین با ۱۹ رای به‌عنوان منشی دوم انتخاب شدند. همچنین علی اعطا نیز با ١٩رای به‌عنوان سخنگو انتخاب شد.

هر چند هنگام رای‌گیری برای رییس شورا وجود یک برگ سفید باعث شد تا برخی رسانه‌ها حاشیه‌یی برای شورا ایجاد کنند و دم از اختلاف‌نظر در نخستین روز کاری شورا بزنند، اما گفته می‌شود رای سفید مربوط به خود محسن هاشمی باشد.

در ادامه بعد از یک ربع تنفس رای‌گیری برای انتخاب شهردار نیز انجام شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت محمدعلی نجفی با 21 رای رسما به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

اعضای شورای پنجم قبل از شروع به کار، در جلسات غیررسمی خود روش نوینی را در انتخاب شهردار به‌کار بستند و ابتدا هر یک از اعضا سه نفر را به عنوان کاندیدا معرفی کردند، در ادامه هر یک به 7نفر رای دادند و از بین 7 نفر درنهایت سه نفر به‌عنوان گزینه‌های اصلی کاندیدای شهرداری انتخاب شدند.

هرچند گفته می‌شد رقابت اصلی بین نجفی و الهه کولایی است اما درنهایت همه کاندیداها ازجمله کولایی از کاندیداتوری انصراف دادند تا نجفی بدون رقیب، جایگزین قالیباف شود.

 سوابق اجرایی نجفی

نجفی تجربه حضور در سومین دوره شورای شهر تهران را دارد و با فضای شورا و شهرداری بیگانه نیست. قطعا این تجربه در مدیریت شهر تهران به او کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر در طول سال‌های گذشته یکی از ابهامات شهرداری که صدای اعتراض برخی اعضای شهر را بلند کرده بود، مباحث مربوط به بودجه و نحوه تخصیص اعتبارات بود؛ از آنجا که نجفی در دولت خاتمی ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور را برعهده داشت، در این زمینه نیز می‌تواند از تجربیات خود استفاده کرده و مشکلات بودجه شهرداری را برطرف کند.

محمدعلی نجفی در نخستین حضورش در جمع خبرنگاران پس از انتخاب به‌عنوان شهردار تهران برنامه‌های خود را به‌طور کلی تشریح کرد و در پاسخ به اینکه مهم‌ترین اولویت شهر تهران چیست، اظهار کرد که برای شهری به وسعت تهران که مسائل و مشکلات فراوانی دارد، نمی‌توان تنها یک اولویت را مشخص کرد و از سوی دیگر بسیاری از مسائل مربوط به شهر با یکدیگر مرتبط هستند. به‌عنوان مثال، وقتی از آلودگی هوا یا حمل و نقل عمومی صحبت می‌کنید این مسائل به یکدیگر پیوسته هستند و بنابراین نمی‌توان تنها چند اولویت کاری انتخاب کرد.

وی با بیان اینکه من روز شنبه در دفتر کار خود مستقر می‌شوم، گفت: نخستین کار من تعیین مسوولان اصلی شهرداری است و اگر لازم باشد انتصاباتی خواهیم داشت و در کنار آن تهیه یک فهرست و سیاهه از اولویت‌ها و فوریت‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد. نجفی با بیان اینکه همه توان و تلاش خود را با کمک خداوند انجام خواهیم داد تا سطح آسایش و آرامش را در جسم و روح شهر افزایش دهیم، در مورد ارتباط شهرداری جدید و دولت گفت: در آستانه هفته دولت قرار داریم و من این هفته را به رییس‌جمهور و کابینه تبریک می‌گویم و امیدواریم رییس‌جمهور و کابینه در ادامه خدمات بزرگ که انجام داده‌اند گام بردارند و باید اعلام کنم که این نخستین‌بار است که پس از 14سال، مدیریت شهری و دولت با یکدیگر هماهنگ هستند.

وی افزود: در این 14 سال اختلاف‌نظرها میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته که به نفع مردم نبوده اما ما کاملا هماهنگ هستیم که این هماهنگی به نفع دولت و شهرداری است چراکه مسائل زیادی وجود دارد که باید با کمک دولت و شهرداری حل و فصل شود.

شهردار تهران با بیان اینکه محور هماهنگی‌ها شهرداری خواهد بود و با اقدامات مشترک مسائل مختلف همچون بدهی‌ها و مطالبات را ظرف سه ماه آینده حل و فصل می‌کنیم، گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که با ارگان‌های مختلف به‌خصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی ظرف مدت سه ماه آینده توافقنامه‌یی امضا کنیم که وظایف هر ارگان مشخص شود و امیدواریم با همکاری دولت هم‌افزایی بیشتری شکل بگیرد که بسیاری از مسائل و مشکلات در فضای تفاهم و حسن نیت رفع می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در جلسات هیات دولت حاضر می‌شوید یا خیر، گفت: اگر رییس‌جمهور درخواست کنند یا اجازه دهند از این حضور استقبال می‌کنیم چراکه این موضوع به نفع شهر و شهروندان است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر مدیران شهرداری اظهار کرد که اصل من بر تغییر مدیران نیست و ظرف هفته‌های آینده، ارزیابی‌هایی انجام خواهد شد و هر کدام از مدیران فعلی که شایستگی کافی را داشته باشند، خواهند ماند.

وی با بیان اینکه من نگفته بودم که بنای تعدیل کارمندان را دارم اما گفتم که تعداد کارمندان شهرداری‌های مشابه بسیار کمتر است و این به معنای تعدیل نیست.

 امانتدار آرای یکا یک شهروندان

اما محسن هاشمی بعد از کسب آرا و انتخاب به عنوان رییس شورا در نخستین سخنرانی خود اظهار کرد که هرچند اعضای شورای فعلی عمدتا براساس سلایق و علایق جریان اصلاحات انتخاب شدند اما امانتدار آرای یکایک شهروندان تهران با هر سلیقه و دیدگاهی هستیم و آنچه معیار ما خواهد بود، حدود قانون و اخلاق خواهد بود.

به‌گفته هاشمی، مهم‌ترین اصل مورد توافق در شورای پنجم حفظ انسجام میان اعضا و جلوگیری از تکرار تجربیات تلخ گذشته در بروز اختلاف در شوراست و شورای پنجم برای عبور از شرایط دشوار و معضلات کنونی شهر و برآورده کردن انتظار شهروندان دست یاری به سوی نخبگان، کارشناسان، دلسوزان و... دراز می‌کند و درهای شورا به‌روی نظارت کارشناسی، پیشنهادات و انتقادات گشوده است.

وی بهبود شرایط زیست شهری، شفاف‌سازی در مدیریت، هوشمندسازی، حذف رانت و اعطای امتیازات غیرقانونی، تحقق وظایف معطل مانده به خصوص در حوزه ترافیک و آلودگی هوا را ازجمله اقداماتی برشمرد که شورای شهر جدید آن را پیگیری خواهد کرد. محسن هاشمی هنگامی که از پدر بزرگوارش سخن می‌گفت، اشک ریخت.

  تعیین سرپرست منتفی شد

به گزارش«تعادل» پیش از این قرار بود تا زمان تایید حکم نجفی از سوی وزارت کشور سرپرستی برای شهرداری تعیین شود اما به گفته حسن خلیل‌آبادی در جلسه منتخبان شورای پنجم تعیین سرپرست برای شهرداری منتفی شد.

خلیل آبادی با بیان اینکه قرار نیست برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب شود، گفت: اعضای شورای پنجم به این تصمیم رسیدند که ضرورتی برای انتخاب سرپرست وجود ندارد زیرا شهردار نهایی در جلسه رسمی شورای پنجم انتخاب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: وزارت کشور هرچه سریع‌تر حکم محمدعلی نجفی را به‌عنوان شهردار صادر کند زیرا مدارک وی به وزارتخانه ارسال شده است. گفتنی است پس از پایان مراسم تحلیف و انتخاب شهردار ۲۱عضو شورای تهران، ری و تجریش و محمدعلی نجفی شهردار تهران به مرقد حضرت امام(ره) رفتند همچنین اعضای شورای پنجم دیداری با حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی داشتند.

 حریم شهر تهران را تعیین‌تکلیف کنید

سیدحسین هاشمی استاندار تهران نیز در آیین تحلیف اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش درخواست‌هایی را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، سیدحسین هاشمی با تاکید بر وحدت و انسجام میان اعضای شورا گفت: هرچه که اعضای شورا انجام دهند در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

استاندار تهران یکی از درخواست‌های خود از شورای شهر را موضوع حریم شهر تهران مطرح کرد و افزود: از شورای پنجم انتظار دارم با اولویت، حریم شهر تهران را یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنند تا بتوانیم در قالب آن با متخلفان برخورد کنیم.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی هوا در شهر تهران اشاره کرد و افزود: آقای رییس‌جمهور به شهر تهران اولویت دادند و کل بنزین تهران به یورو۴ تبدیل شد. این موضوع کمک کرد که نسبت به گذشته کیفیت هوای شهر تهران بهبود پیدا کند، اما این کافی نیست. ما نیازمند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا از این طریق به تحقق هوای پاک که ساخت مسوولان است، جامه عمل بپوشانیم. وی موضوع آسیب‌های اجتماعی را یکی دیگر از درخواست‌های خود از اعضای شورا مطرح کرد و افزود: این موضوع آن‌قدر اهمیت داشته که مقام معظم رهبری تاکنون چندین جلسه را با مسوولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده است که شنیده‌ام جلسه بعدی نیز در مهرماه برگزار خواهد شد. شورای شهر می‌تواند در این رابطه مصوبات محکم و قوی داشته باشد.

استاندار تهران افزود: همکاری اعضای شورا با دستگاه‌های اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. اطمینان می‌دهم تمام دستگاه‌های اجرایی در خدمت شورا هستند و متقابلا انتظار داریم، شورا نیز دستگاه‌های اجرایی را در اقدامات عمرانی آنها و برای تسریع در انجام پروژه‌ها کمک کند.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقال صنایع و کارگاه‌های آلاینده از شهر تهران اشاره کرد و افزود: برخی از این کارگاه‌ها فرسوده شده‌اند و نیازمند نوسازی هستند. شهرک‌های صنعتی که در اطراف تهران پیش‌بینی شده می‌تواند پذیرای حضور این کارگاه‌ها باشد. با انتقال این صنایع و کارگاه‌ها انتقال بهره‌گیری تکنولوژی روز و افزایش بهره‌وری آنها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: باید به بحث ایمنی مترو توجه ویژه‌یی داشته باشیم؛ چراکه موضوع بسیار حیاتی است. در همین راستا ما در خدمت شورای پنجم هستیم تا در خصوص این موضوع جلساتی را برگزار کنیم و تمام زوایای بحث را مورد بررسی قرار دهیم.

استاندار تهران تاکید کرد: ما جمهوری اسلامی ایران هستیم و اعتقاد داریم که شیعه ۱۲ امامی هستیم. مصلی امام‌خمینی‌(ره) با توجه به عدم تکمیل آن من را عذاب می‌دهد؛ چراکه بعد از

۳۰ سال هنوز به اتمام نرسیده است. در سال گذشته هنگام برگزاری مسابقات قرآنی اعلام کردم که این مسابقات در این محل برگزار نشود؛ چراکه دیدن وضعیت موجود از سوی میهمانان خارجی برای نظام جمهوری اسلامی ایران خوب نیست، لذا در قالب یک خواسته شخصی از شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش می‌خواهم برای تکمیل این پروژه اقدام کنند.

هاشمی تاکید کرد: در راستای تکمیل این پروژه بهانه‌هایی همچون نبود بودجه را نمی‌پذیرم؛ چراکه ۱۸۰۰میلیارد تومان بودجه مدیریت شهری و با اختصاص دو سال از این بودجه می‌توان این پروژه را تکمیل کرد و از آن در امور مختلف بهره گرفت. امیدوارم این کار در دستور کار قرار گیرد.

 

ارسال نظر