پایان ماراتن انتخاب شهردار

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۰۳
پایان ماراتن انتخاب شهردار

گروه راه و شهرسازی | آزاده کاری|

سرانجام اعضای شورای پنجم پایتخت، امروز، ‌پس از شنیدن برنامه‌های حسین مرعشی و حسین مهرعلیزاده، شهردار تهران را انتخاب می‌کنند. دیروز در حالی که محمدعلی افشانی از کاندیداتوری انصراف داده بود، محمدعلی نجفی و الهه کولایی برنامه‌های خود را برای اعضای شورای پنجم تهران ارائه کردند. به این ترتیب، اگرچه هر یک از  4 کاندیدای باقی‌مانده، روی کاغذ شانسی 25درصدی دارند، ارزیابی می‌شود.

طی 50 روز گذشته، درست زمانی که نتایج انتخابات شورای شهر تهران مشخص شد، رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب شهردار جدید تهران آغاز شد. منتخبان شورای پنجم از همان روزهای نخستین به فکر انتخاب شهرداری مناسب برای تهران بودند و 3 ویژگی اصلاح‌طلبی، پاکدستی و برنامه محور بودن را برای انتخاب کاندیداهای خود لحاظ کردند. از میان گزینه‌های پیشنهادی اعضای منتخب 7 نفر به عنوان کاندیدای اصلی انتخاب شدند. از بین این 7 نفر محمد شریعتمداری و حبیب‌الله بیطرف به‌دلیل حضور در دولت از کاندیداتوری انصراف دادند. روز چهارشنبه نیز محمدعلی افشانی رسما از نامزدی شهرداری تهران انصراف داد.

به گزارش «تعادل»، از بین 4 گزینه باقی‌مانده محمدعلی نجفی و الهه کولایی روز چهارشنبه برنامه‌های خود را در حضور اعضای منتخب شورای پنجم ارائه دادند و امروز نیز مرعشی و مهرعلیزاده برنامه‌های خود را مطرح می‌کنند.

 مانند هر انتخابات دیگری این‌بار نیز کابران شبکه‌های مجازی دست به کار شده‌اند و این‌طور به نظر می‌رسد که روی یک گزینه محمدعلی نجفی تاکید دارند. بازخوردها در این زمینه به‌گونه‌یی است که شائبه اجماع روی یک کاندیدای خاص به وجود آمد و برخی از منتخبان مجبور به ارائه توضیح در این باره شدند. از جمله زهرا نژادبهرام اعلام کرد که شایع اجماع روی شهردار شدن نجفی بیش از جلسه ارائه برنامه را تکذیب می‌کنم. علی اعطا نیز در اظهارنظری عنوان کرد که اجماعی برای شهردار شده فرد خاصی صورت نگرفته است. زهرا صدراعظم نوری نیز تاکید کرد که شهردار تاکنون انتخاب نشده است.

با وجود این و در حالی که هر کدام از این 4 نفر 25درصد شانس انتخاب شدن دارند؛ به نظر می‌رسد. الهه کولایی بعد از انتخاب شدن به عنوان کاندیدای شهردار اعلام کرد که کاندیدای پوششی نخواهد بود و برای تصدی پست شهرداری تهران تلاش خواهد کرد. الهه کولایی استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی و شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است. محمدعلی نجفی اما کارنامه پر و پیمانی در تصدی پست‌های اجرایی دارد، او اکنون مشاور امور اقتصادی رییس‌جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است.

 او دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولت‌های موسوی و هاشمی‌رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود. در دولت اول خاتمی رییس سازمان برنامه و بودجه بود. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رییس‌جمهور از این سمت استعفا کرد.

شاید عده‌یی بر این اعتقاد باشند که تجربه نجفی بیشتر به درد شهر تهران می‌خورد اما در شرایطی که زنان سهمی از کابینه دولت ندارند یک شهردار خانم می‌تواند فضای مردانه کنونی را برهم بزند. علاوه بر این باید به توانمندی‌های زنان اعتماد کرد و اجازه عرض اندام به آنها را داد.

به هر روی امروز شهردار تهران انتخاب می‌شود و قطعا باتوجه به انبوه مشکلات شهر تهران نباید انتظار معجزه داشت بلکه باید به مدیریت جدید شهر فرصت داد تا بتوانند برنامه‌های خود را با توان و تمرکز بیشتری آغاز کنند.

به گزارش «تعادل»، محمدعلی نجفی با اعلام شعار «شهر امید، مشارکت و شکوفایی»، برنامه‌هایش را برای تصدی شهرداری تهران ارائه کرد. به‌طور خلاصه می‌توان اهم برنامه‌های وی را این‌گونه خلاصه کرد: افزایش به‌کار‌گیری زنان و جوانان، تاکید بر محله‌محوری، برقراری ارتباط مناسب با سازمان‌ها و نهاد‌ها، کاهش فرآیندهای موازی در ساختار سازمانی شهرداری، برقراری سیستم هوشمند یکپارچه، تقویت سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت عمومی و توسعه حمل و نقل عمومی.

اما نکته جالب‌توجه در صحبت‌های نجفی تناقض آماری قابل‌توجه در میان بدهی‌های شهرداری بود. درحالی که قدرت‌الله گودرزی معاون امور مالی شهرداری تهران در جلسه علنی روز سه‌شنبه میزان بدهی دولت به شهرداری تهران را 19 هزار میلیارد تومان عنوان کرد اما آماری درخصوص بدهی شهرداری به دولت ارائه نکرد. برهمین اساس گودرزی میزان بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران را 15هزار میلیارد تومان اعلام کرد درحالی بسیاری از اعضای شورا این رقم را تا 60 هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

نجفی هنگام ارائه برنامه‌های خود عنوان کرد که هیچ یکپارچگی اطلاعاتی در شهرداری تهران وجود ندارد و رقم مطالبات شهرداری به‌ویژه در حوزه وصول چک‌ها مشخص نیست و از آشفتگی بسیاری برخوردار است. وزارت اقتصاد و دارایی عقیده دارد که نه تنها دولت به شهرداری تهران بدهی ندارد بلکه 3هزار و 230 میلیارد تومان هم از شهرداری طلبکار است.

نجفی همچنین اظهار کرد که نگاه سیاسی در مدیریت شهر جایی ندارد و امروز اعلام می‌کنم هیچ ارتباط تشکیلاتی و تعهدآور با هیچ حزب و گروهی ندارم. اگر به عنوان شهردار تهران انتخاب شوم و این «بار» برعهده من گذاشته شود، خوشحال خواهم شد چراکه امکان خدمت به شهروندان برای من فراهم شده است. بی‌تردید در صورت انتخاب بنده از همان روز اول جامه سیاسی از تن در می‌آورم و جامه خدمت خواهم پوشید. شهردار باید موضعی فراجناحی داشته باشد. نجفی شایستگی انجام مسوولیت از جهات مختلف، عدم شائبه درخصوص مسائل مالی، مشارکت و تسهیل‌گری و توجه به سرمایه اجتماعی و قانون‌پذیری را از ملاک‌های انتخاب خود برای مدیران شهرداری تهران خواند.

به گفته وی، امروز شهرداری تهران به یک لغزشگاه مالی برای مدیران و پرسنل خود تبدیل شده از این رو، هر فردی که شائبه مالی داشته باشد برای همکاری در شهرداری تحت مدیریت من دعوت نخواهد شد. قطعا در مورد زنان تبعیض مثبت وجود دارد تا از توان آنها در تصدی‌های مدیریتی بهره کافی گرفته شود.

علاوه بر این نجفی تصمیم دارد تا ظرف ماه‌های آینده تمام قراردادهای شهرداری را که بیش از یک‌میلیارد تومان باشند روی سایت شهرداری تهران قرار دهد و با این کار به سوی شفاف‌سازی برود.

اما الهه کولایی نیز روز چهارشنیه برنامه‌های خود را ارائه کرد. وی قبلا برنامه‌های خود را در 13 سرفصل در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود. مهم‌ترین سرفصل برنامه‌های وی را می‌توان تغییر در رویکرد اداره شهر، ‌مشارکت شهروندان در امور شهری، هوشمند‌سازی شهر، ‌ایجاد تعامل بین شهرداری و دولت، جهانی کردن شهر تهران، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات رفع آلودگی هوا دانست.

کولایی با علام برنامه‌های خود شهرداری تهران را ۱۰۰درصد مردانه دانست و گفت: 100درصد شهرداران مناطق، قائم‌مقام‌ها، روسازی سازمان‌ها و شرکت‌ها و معاونان مرد هستند که این به معنای اتلاف چشمگیر و رسوب منابع انسانی است چراکه مدیران زن موفق بسیاری داشتیم. باید با ورود زنان، جوانان و دانشگاهیان به بدنه شهرداری خون تازه وارد بدنه شهرداری شود.

این کاندیدای شهرداری تهران اضافه کرد: در این برنامه آمده است که در حوزه مدیریت شهری برمبنای برنامه 5 ساله 2 حرکت شود چراکه از این برنامه چند سال باقی مانده است. نبود اطلاعات یکپارچه که ما را به تهیه چنین سامانه‌یی هدایت کند، از مواردی که باید به آن توجه شود و برای این منظور برنامه‌یی با 6 محوریت پیش‌بینی شده است. برنامه تهیه شده براساس اسنادی که وجود دارد، تهیه شده و به تفکیک هر ماموریت، زیر ماموریت‌ها، راهکارها مشخص است.

به گفته وی، باید تعامل خوبی بین دولت و شهرداری به وجود آید و تا زمانی که این تعامل وجود نداشته باشد نه دولت و نه شهرداری نمی‌تواند موفق باشد. سیاست‌زدگی در شهر تهران برای مردم همانند سمی است که مردم را رنج می‌دهد و ما نیازمند وفاق، همدلی، همراهی همه نهادهای قدرت حول مردم هستیم.

 

 

ارسال نظر