دوچرخه‌سواری به یک خواسته مردمی تبدیل شود

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۸۷

منصور نویریان قائم‌مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: حمل و نقل پاک یعنی اول پیاده‌روی، بعد دوچرخه‌سواری، بعد از آن استفاده از مترو و اتوبوس که جزو وسایل حمل و نقل عمومی هستند.  به گزارش فارس، نویریان گفت: باید دوچرخه به یک خواسته مردمی تبدیل شود. باید بپذیریم که برای بهبود وضعیت تهران از شهری پر از ترافیک و آلودگی هوا باید به استفاده از دوچرخه و وسایل حمل و نقلی پاک روی بیاوریم.  وی ادامه داد: حمل و نقل پاک یعنی اول پیاده‌روی، بعد دوچرخه‌سواری، بعد از آن استفاده از مترو و اتوبوس که جزو وسایل حمل و نقل عمومی هستند.

قائم‌مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: وقتی مردم خواستند محیط زندگی‌شان سالم باشد، وقتی که سلامت‌شان مهم‌تر از هر چیز دیگری برای‌شان شد، آن زمان ما موفق می‌شویم به سمت حمل و نقل پاک قدم ‌برداریم.

همچنین رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران نیز خواستار فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از دوچرخه شد و با اشاره به اینکه زمینه‌سازی‌های لازم برای استفاده از دوچرخه‌سواری در شهر تهران صورت نگرفته است، گفت: تغییر دیدگاه از وسیله نقلیه همچون خودرو و موتورسیکلت به دوچرخه نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی دارد.

رضا تقی‌پور درباره استفاده از دوچرخه در معابر عمومی اظهار کرد: این موضوع در سطح شهر مغفول نمانده است.

وی با اشاره به اینکه تجربیات ناموفقی در گذشته برای استفاده از دوچرخه در ترددهای شهری داشته‌ایم، گفت: شهرداری برای توسعه استفاده از دوچرخه مکان‌هایی را ایجاد کرد و در کیوسک‌هایی دوچرخه رایگان نیز ارائه داد و مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری مشخص شد. ولی با وجود تمام این اتفاقات، با توجه به اینکه فرهنگ‌سازی مناسبی در استفاده از دوچرخه صورت نگرفته بود، به همین دلیل شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه نبودیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران افزود: تغییر دیدگاه از وسیله نقلیه همچون خودرو و موتورسیکلت به دوچرخه نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی دارد، قبل از اینکه سخت‌افزارهای آن را مهیا کنیم و در حال حاضر تلاش‌های گذشته به‌همین دلیل موفق نبوده است.

تقی‌پور اظهار کرد: برای ایجاد این فرهنگ مناسب باید تمام دستگاه‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده کنند تا شهروندان تهرانی بیشتر بتوانند از دوچرخه استفاده کنند.

محسن پیرهادی عضو هیات‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد که بسترهای لازم برای استفاده از دوچرخه در شهر تهران فراهم شده است.

به گزارش فارس، محسن پیرهادی درباره استفاده شهروندان از دوچرخه در سطح شهر تهران، اظهار کرد: بسترهای لازم برای استفاده از دوچرخه در شهر تهران فراهم شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه شهروندان مسیر مشخص شده برای دوچرخه‌سواران را رعایت نمی‌کنند و در این مسیر وسایل نقلیه‌یی چون موتورسیکلت و خودرو تردد می‌کنند که ممکن است امنیت دوچرخه‌سواران را به خطر بیندازد.

وی افزود: ‌باید با فرهنگ‌سازی لازم در مسیرهای دوچرخه‌سواری فقط دوچرخه‌سواران تردد کنند و موتورسواران و خودروها در حریم آنها تجاوز نکنند.

پیرهادی درباره کمپین از خودمان شروع کنیم نیز گفت: باید مردم نسبت به مسائل اجتماعی و خدماتی حساسیت بالایی داشته باشند ولی آن‌قدر که سیاست‌زدگی در جامعه ما پررنگ شده است به مباحث اجتماعی و همگرایی عمومی در حوزه اداره شهر توجه نشده است.

وی گفت: همه مردم باید تصمیم بگیرند به فضای سبز احترام بگذارند، کمتر از خودرو تک‌سرنشین استفاده کنند، از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر استفاده شود و قطعا اگر مردم نسبت به مسائل شهری دغدغه بیشتری داشته باشند موفق خواهیم شد.

 

 

ارسال نظر