گزارش عملکرد اتوبوسرانی و تاکسیرانی به شورا

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۷۳

گروه راه و شهرسازی|

 در جلسه غیرعلنی روز گذشته شورای شهر، شهریار افندی‌زاده، قائم‌مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و سرپرست سازمان تاکسیرانی و نیز پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی برای ارائه گزارش در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی حضور یافتند.

به گفته افندی‌زاده، در حال حاضر 19شرکت خصوصی تاکسیرانی در تهران فعالند و در مجموع حدود 78هزارو 392 دستگاه تاکسی در شهر تهران فعالیت می‌کنند. سال گذشته نیز 11هزار و 583 خودرو تاکسی در شهر تهران نوسازی شد که تحولی را در شهر ایجاد کرد. از مجموع رانندگان در این بخش نیز کمتر از یک‌درصد کل جمعیت رانندگان تاکسی را بانوان حدود 597 نفر تشکیل می‌دهند و 81 هزار نفر مابقی آقایان هستند.

افندی‌زاده در تشریح کاربری تاکسی‌ها در پایتخت نیز اظهار کرد: 33 هزار و 847 تاکسی خصوصی، 24 هزارو 523دستگاه تاکسی‌تلفنی، 15هزارو 861 دستگاه تاکسی گردشی، هزار و 857دستگاه تاکسی سازمانی، 676تاکسی ترمینال‌ها، 180دستگاه راه‌آهن و هزارو 455دستگاه در اختیار فرودگاه است. از نظر نوع سواری هم 71هزارو 391 دستگاه سواری و 7 هزار و 6 ون در بخش تاکسیرانی شهر تهران تردد دارند. نوسازی از طریق وام با سود بانکی 16درصد انجام شده است. از حدود 17هزار و 982 تاکسی فرسوده که ثبت‌نام شده، حدود 5هزار و261 تاکسی پیکان است که با روند نوسازی این تعداد به 960 پیکان تاکسی رسیده است که امیدواریم تا پایان 6ماهه سال جاری پیکان از ناوگان تاکسیرانی خارج شود.

بر اساس مصوبه شورای شهر تبدیل مینی‌بوس‌های فرسوده به تاکسی یا ون از سال 95 در دستور کار قرار گرفت که تا پایان سال گذشته حدود 450 دستگاه ون به جای مینی‌بوس‌ها وارد ناوگان شده‌اند.

همچنین کلیه اطلاعات مورد نیاز ناوگان در سیستم سیما تاکسی قرار گرفته است که می‌تواند تحلیل مدیریت بسیار خوبی ایجاد کند. هم‌اکنون چندین خط به صورت آزمایشی به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند. افندی‌زاده ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 96 سیستم پرداخت الکترونیکی در تمام تاکسی‌های شهر اجرایی شود.

پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی نیز که در این جلسه حضور داشت، گزارشی در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در تهران ارائه داد.

به گفته سنندجی، در حال حاضر به شاخص‌های مشتری‌مداری بیشتر توجه می‌شود و به همین منظور سیستم‌های آنلاین اطلاع‌رسانی و سامانه مسیریاب برای برنامه‌ریزی سفر راه‌اندازی شده است. برابر برنامه 5ساله دوم باید در سال 85، 8هزارو 653 دستگاه اتوبوس داشته باشیم که در حال حاضر توانسته‌ایم تا مرز 6هزارو 227 دستگاه نگه داریم.

در سال گذشته دولت مصوبه‌یی را گذرانده است در این خصوص که دیگر سهم 82.5 درصدی را پرداخت نکند در عوض شرایط پرداخت وام خرید اتوبوس بین 220 تا 350 میلیون تومان با سود

18 درصد که 10 درصد آن توسط سازنده اتوبوس و

8 درصد توسط خریدار پرداخت شود را وعده کرده است.  در جهت عملیاتی شدن مصوبه اخیر دولت توانسته‌ایم، قرارداد خرید 200 دستگاه اتوبوس را با بانک تجارت منعقد کنیم. وی همچنین با اشاره به اجرای مصوبه شورا در خصوص روش پیمایش مبنایی افزود: با استفاده از این روش شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی تقویت شده‌اند. مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران تاکید کرد که روش پیمایش مبنا تضمین درآمد اتوبوس است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از شنیدن گزارش شرکت اتوبوسرانی بر لزوم تعیین تکلیف سهم دولت در حمل و نقل عمومی درون‌شهری تاکید کردند.

 عقب‌ماندگی از برنامه 5ساله

رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار کرد که طبق برنامه 5ساله دوم سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل از 20درصد باید به 25.5درصد می‌رسیده که طبق گزارش این مهم محقق نشده است. نوسازی ناوگان هم طبق برنامه انجام نشده این در شرایطی است که شهروندان در مسیر‌های اتوبوس باید مدت‌ها به انتظار رسیدن اتوبوس بنشینند. حکیمی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی شورا نیز اظهار کرد: در گزارش‌های حمل و نقلی امروز صحبت از خصوصی‌سازی شرکت‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی به میان آمد. این در شرایطی است که شهرداری خودش مجموعه دولتی نیست که بخواهد واگذاری به بخش خصوصی را اجرایی کند. این مجموعه شبه‌خصوصی است. شهرداری سازمانی خدمات‌رسان است و وظایف ذاتی دارد که نمی‌تواند آنها را به بخش خصوصی دیگری واگذار کند، بنابراین بهتر است این بخش مورد بازبینی قرار گیرد.

 دنده معکوس بخش خصوصی در اتوبوسرانی

محسن سرخو، رییس کمیته حمل ونقل شورا نیز معتقد است که عملکرد این حوزه نسبت به مترو در اجرای برنامه ۵ساله دوم شهرداری تهران ناموفق است. به گفته وی طبق برنامه ۵ ساله بنا بود، سالانه ۵۰۰دستگاه اتوبوس خریداری شده و سالی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شود، در حالی که از ابتدای برنامه نه تنها این اهداف محقق نشده بلکه سالانه حدود ۱۰۰دستگاه اتوبوس از ظرفیت اتوبوسرانی کاسته شده است، به‌طوری که تعداد اتوبوس‌ها از 6هزارو ۵۵۳ دستگاه در ابتدای سال ۹۲ به 6هزارو ۲۶۸ دستگاه در‌ پایان سال ۹۵ رسیده است. از این تعداد اتوبوس نیز 4هزارو۷۰۰ کابین اتوبوس وجود دارند که طول عمری بیش از هشت سال دارند و فرسوده هستند.

رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عقب‌ماندگی سازمان اتوبوسرانی در نصب فیلتر‌های جذب دوده از برنامه  5ساله گفت: بالاخره بعد از ۴سال تعداد ۵۰عدد فیلتر جذب دوده روی اتوبوس‌ها نصب شد، این در حالی است که طبق برنامه بنا بود فقط در همان سال اول تعداد ۲۰۰۰ فیلتر جذب دوده نصب شود. به گفته سرخو، در همه حوزه‌های عمومی و دولتی هنگامی که کاری به بخش خصوصی واگذار شده، افزایش میزان رضایتمندی مردم را به همراه داشته است اما در اتوبوسرانی، میزان رضایت مردم از بخشی که توسط شرکت واحد کنترل می‌شود، بیشتر از بخش خصوصی است. وی ادامه داد: این بدان معناست که بخش خصوصی در اتوبوسرانی یا تخصص کافی در این زمینه ندارد و در گزینش آنها اشتباه صورت گرفته است یا اهداف دیگری در پشت پرده گزینش این افراد وجود داشته که ما از آنها بی‌اطلاع هستیم. وی افزود: در این ۴سال بارها از مدیران در این مورد سوال کردیم و از آنها خواستیم مدارک و نمونه قراردادها را برای ما ارسال کنند اما همیشه این اسناد به صورت ناقص ارسال شده است.

 

 

ارسال نظر