طراحی شبکه جدید پروازی برای ATR‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۷۲
طراحی شبکه جدید پروازی برای ATR‌ها

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی |

بازسازی ساختاری، تصحیح سیستم مدیریت ایمنی و بازیابی صندوق بازنشستگی هما از مهم‌ترین برنامه‌های فرزانه شرفبافی سرپرست جدید ایران‌ایر (هما) است که از 24 تیرماه بر مسند سرپرستی ایرلاین دولتی هما نشسته و جایگزین فرهاد پرورش شده است.

شرفبافی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و سرپرست جدید هما، ساماندهی صندوق بازنشستگی هما و تامین فاینانس هواپیماهای خریداری شده را از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت هواپیمایی دانست و گفت: نمی‌توان این چالش‌ها را اولویت‌بندی کرد و باید به تمام این مسائل پرداخته شود.

به گزارش «تعادل»، در این مراسم که با حضور وزیر راه و شهرسازی، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، رییس سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد، فرهاد پرورش، مدیرعامل سابق هما اقدامات انجام شده در ایران‌ایر طی 8 سال گذشته را بازخوانی کرد و فرزانه شرفبافی سرپرست جدید هما برنامه‌ها و اولویت‌های جدید هما را اعلام کرد.

سرپرست جدید هما همچنین در پاسخ به سوال «تعادل» درباره انتقادات وارده از سوی مدیران عامل فرودگاه‌های مناطق کم‌برخوردار درباره عدم توجه ایران‌ایر برای ارائه برنامه پروازی هواپیماهای ATR به این فرودگاه‌ها گفت: شبکه جدیدی برای انجام پرواز توسط هواپیماهای ATR باید طراحی شود و از این هواپیماها در مود (شرایط) مناسب استفاده شود که این موضوع هم مربوط به مناطق داخلی است و هم منطقه‌یی. وی گفت: براساس برنامه جدید، مناطق کم‌برخوردار هم در لیست پرواز هواپیماهای ATR قرار می‌گیرند.

 تدوین برنامه‌های راهبردی هما در 9 بند

سرپرست جدید ایران‌ایر همچنین با بیان اینکه برنامه‌های راهبردی هما در شرف تدوین است، گفت: برنامه‌های خاصی برای مدیریت هما درنظر گرفته‌ام که شامل 9 بند است.

شرفبافی اظهار کرد: هواپیماهای برجامی در دوران جدید یکی پس از دیگری در حال به پرواز درآمدن هستند ضمن اینکه ایران‌ایر در مرحله شناسایی فاینانسر برای تامین مالی خرید هواپیماهای جدید قرار دارد. وی ادامه داد: فرصت‌های نوسازی و بازسازی ساختاری هما فراهم شده و با برنامه‌ریزی و مدیریت منابع مالی، انسانی و همکاری در صنعت می‌توان همایی بهتر ساخت.

سرپرست ایران‌ایر ادامه داد: همه مردم ایران حق دارند از پروازهای به‌موقع و اقتصادی بهره‌مند شوند.

به گفته وی، توجه به مناطق کمتر توسعه‌یافته برای هما ضروری است و این لازم است که خدمت‌رسانی هما در کلاس جهانی و شأن جمهوری اسلامی ایران باشد.

شرفبافی به بندهای 6‌گانه دستورالعمل وزیر راه به مدیران هما اشاره کرد و گفت: ابلاغیه وزیر راه‌ و شهرسازی، خط‌مشی را برای دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و هما تعیین کرده است.

وی بازسازی ساختاری و اصلاح هما و اصلاح ساختار انسانی، مالی و دستمزدی هما را از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: اصلاح سیستم مدیریتی ایمنی، کیفیت، امنیت و فناوری جدید اطلاعات از دیگر برنامه‌های آتی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است.

شرفبافی افزود: ارتقای سطح کیفی خدمات برای رقابت‌پذیری در منطقه و جهان و ارتقای همکاری با شرکت‌های معتبر هوایپمایی دنیا یاتا و ایکائو از دیگر برنامه‌هاست. وی توجه ویژه به منابع آموزش انسانی، استقرار مدیریت عملکرد، بهبود روش‌های بازرگانی و بازاریابی و گسترش شبکه پروازی هما را از دیگر برنامه‌های خود ذکر کرد. به گفته شرفبافی، ‌بازنگری و بازیابی صندوق بازنشستگی هما، ارتقای فرهنگ سازمانی و ارتقای اخلاق و مشتری‌مداری از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است در این شرکت اجرایی شود.

 صرف 100میلیارد دلار برای رد دیون دولت

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست جدید و قدیم ایران‌ایر، با انتقاد از روند خصوصی‌سازی‌ها در کشور گفت: در این روند، 100میلیارد دلار از سرمایه‌های ملت ایران هدر رفت.

به گزارش «تعادل»، عباس آخوندی افزود: هر چند که سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی باید اجرا شود اما متاسفانه نحوه اجرای این سیاست با بدترین حالت ممکن عملیاتی شد و طی این سال‌ها تلاش شد راهکارهایی برای افزایش نرخ بهره‌وری به دست آید.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تمام این ثروت (حدود 100میلیارد دلار) تحت عنوان رد دیون به بخش خصوصی واگذار شد، به‌عنوان نمونه در یکی از فاجعه‌ترین اقدامات واگذاری برخی شرکت‌ها به تامین‌اجتماعی برای رد دیون بود.

آخوندی اظهار کرد: این شیوه خصوصی‌سازی نه تنها افزایش بهره‌وری شرکت‌های واگذار شده را به همراه نداشت که ثروت معنوی و سرمایه انسانی را هم تحت‌الشعاع قرار داد.

به گفته این عضو کابینه دولت یازدهم، در سایر کشورها پیش از واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی، در گام نخست نسبت به بازسازی ساختاری بنگاه‌ها اقدام می‌شود و پس از حصول اطمینان از بهره‌وری و کارایی، واگذاری انجام می‌شود اما در ایران این‌گونه نیست. آخوندی با اشاره به اقدامات پرورش برای حفظ شرکت هما با وجود فشارها برای خصوصی‌سازی این شرکت، گفت: اگر دارایی‌های ایران‌ایر به فروش می‌رسید، زمین و ساختمان پیش از اصلاح ساختاری واگذار می‌شد.

وی تصریح کرد: در فرآیند مدیریت شرکت هواپیمایی هما، چرخ این شرکت را به چرخه بازسازی ساختاری بازگرداندیم و تلاش می‌کنیم همایی سرافراز بسازیم.

 هما یک ایرباس ۳۲۰ رایگان گرفت

اصغر فخریه‌کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی هم یکی دیگر از سخنرانان مراسم تودیع سرپرست جدید ایران‌ایر بود. فخریه‌کاشان در این مراسم با اشاره به پافشاری شرکت هما برای دریافت تخفیف در جریان خرید هواپیما، گفت: درحالی که تمام چانه‌زنی‌ها انجام و تخفیفات لازم گرفته شده بود اما آقای پرورش‌ در جلسه‌یی با اصرار بسیار توانست یک هواپیمای ایرباس ۳۲۰ را به صورت رایگان به ناوگان هوایی این شرکت اضافه کند.

وی با تاکید بر اینکه باید از قراردادهای امضا شده برای خرید هواپیما حفظ و صیانت کنیم، ادامه داد: این قراردادها تا ۲۸ سال آینده و تا زمان بازپرداخت کامل حفظ و پایش می‌شود. فخریه‌کاشان افزود: سرمایه شرکت هواپیمایی هما به‌عنوان شرکت ملی جمهوری اسلامی ایران را باید به آیندگان منتقل کنیم. در قراردادهای جدید شرکت هواپیمایی هما با جهان غرب امتیازات بسیاری به دست آوردیم و درمقابل، توافقاتی هم با طرفین داشتیم.

 هزینه 90 میلیون دلاری احیای هما

مدیرعامل سابق ایران‌ایر با بیان اینکه در طول دوران تحریم، این شرکت هزینه بسیار بالایی را برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها پرداخت، ‌گفت: در طول تحریم

 4 هزار و ۵۰۰ عملیات پروازی انجام شد تا سوخت‌رسانی و عملیات‌های اروپایی باقی بماند و این پیام به جهان برسد که ایران‌ایر به حیات خود ادامه خواهد داد.

فرهاد پرورش در مراسم تودیع خود، افزود: در طول سال‌های تحریم ایران‌ایر با مشکلات و معضلات بسیاری مواجه بود که یکی از آنها بحث جلوگیری از سوخت‌رسانی به هواپیماهای این شرکت بود و ایران‌ایر برای آنکه ثابت کند تحریم‌ها بی‌اثر است برنامه‌ریزی‌های گسترده‌یی انجام داد که یکی از آنها اجرایی کردن بیش از ۴۵۰۰ برنامه پروازی در مسیرهای بین‌المللی بود.

به گفته وی، باتوجه به اینکه هزینه هر پرواز برای هما تقریبا ۲۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود در طول این سال‌ها حدود ۹۰ میلیون دلار هزینه شد تا در فضای جهانی این پیغام مخابره شود که تحریم‌ها اثر نداشته است.

مدیرعامل سابق شرکت ایران‌ایر با بیان اینکه بسیاری از فرودگاه‌ها در سال‌های سخت تحریم، فروش سوخت به ایران‌ایر را متوقف کرده‌ بودند، تاکید کرد: هما برای معامله با معدود فرودگاه‌های باقی‌مانده مجبور بود پول نقد جابه‌جا کند و این درحالی بود که بانک مرکزی در سال‌های قبل توان تهیه یورو نداشت و ایران‌ایر برای هر یک از برنامه‌های خود باید پول نقد از محل‌های متفاوت تهیه می‌کرد تا بتواند پروازهای خود به مقاصد اروپایی را ادامه دهد.

 

 

ارسال نظر