عقب‌نشینی ایرلاین‌های ایرانی از موضع خود

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۷:۵۹
کد خبر: ۱۰۲۵۱۶

درحالی که طی روزهای گذشته اعلام شد که پرواز ایرلاین‌های ایرانی به نجف از 10تیر ماه متوقف شده است، رییس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز‌ از ادامه پروازها به فرودگاه نجف به صورت محدود خبر داد و گفت: نتیجه نهایی رایزنی با طرف عراقی تا هفته آتی مشخص می‌شود. در هفته جاری با هدف حل مشکل میان فرودگاه نجف و شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بر سر نرخ‌گذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی نجف، دو جلسه میان نمایندگان طرفین در تهران برگزار شد که نتیجه‌یی به همراه نداشت و قرار شد جلسه بعدی در عراق برگزار شود تا با انجام رایزنی‌ها، تکلیف پروازهای ایرانی به نجف مشخص شود اما به نظر می‌رسد که ایرلاین‌های ایرانی چندان پایبند به برنامه نبوده‌اند و پروازها به صورت محدود انجام می‌شود که این موضوع می‌تواند، قدرت ایران را در چانه‌زنی با طرف عراقی کاهش دهد و زمینه را برای افزایش انتظارات عراقی‌ها فراهم کند. علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به آخرین وضعیت پروازهای نجف گفت: درحال حاضر پروازها به صورت محدود درحال انجام است. عابدزاده ادامه داد: همکاری لازم از سوی فرودگاه نجف با ایرلاین‌های ایرانی انجام داده و کاهش نرخ عوارض گمرکی در رایزنی دو طرف درحال انجام است و تا هفته آتی نتیجه نهایی مذاکرات با فرودگاه نجف اعلام می‌شود. عابدزاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی رشد تاخیرهای پروازی گفت: تاخیرهای پروازی نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما با وجود این، شرکت‌ها و ایرلاین‌ها باید در جهت ارتقای کیفیت خدمات‌دهی به مسافران تلاش کنند درحال حاضر تاخیر پرواز به مدت طولانی کاهش یافته است. این مقام مسوول با بیان اینکه رعایت آیین‌نامه حقوق مسافر بهترین مرجع برای رسیدگی به تاخیرهای پروازی است، گفت: طبق این آیین‌نامه برخورد با ایرلاین‌های متخلف از حیث تاخیرهای پروازی انجام می‌شود. عابدزاده همچنین در پاسخ به اینکه آیا آیین‌نامه حقوق مسافر رعایت می‌شود یا خیر افزود: بله این آیین‌نامه ابلاغ شده و مسافران می‌توانند در صورت تاخیرهای پروازی خواستار رعایت این آیین‌نامه شوند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: عدم رعایت آیین‌نامه حقوق مسافر از سوی ایرلاین‌ها هم در این آیین‌نامه دیده شده و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.

 

 تقسیم برابر پروازهای حج بین ایران و سعودی

در رویدادی دیگر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما از سهم ۵۰ درصدی هما برای پروازهای حج ۹۶ معادل انتقال ۴۳هزار نفر از حجاج خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتقال حجاج از ۹مرداد و در ۲۷ الی ۲۹روز کاری انجام می‌گیرد.

فرهاد پرورش افزود: سازمان حج و زیارت خبر نهایی درباره مقدار سهمیه هما و مشارکت سایر خطوط برای مراسم حج امسال را اعلام کرد. مانند سنوات گذشته ایران ایر وظیفه انتقال ۵۰ درصد حجاج ایرانی را دارد و ۵۰ درصد باقی پروازها برعهده شرکت‌های هواپیمایی سعودی است. مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درباره استفاده از ایرباس‌های برجامی در سفر حجاج گفت: فعلا از ایرباس‌های مستقر در فرودگاه حضرت امام استفاده می‌کنیم و در صورت لزوم می‌توانیم از ایرباس‌های جدید هم استفاده کنیم اما برنامه این است که ایرباس‌های برجامی بیشتر در مسیرهای طولانی اروپایی به کار گرفته شود.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته در عملیات پروازی حج از تعدادی هواپیمای بویینگ ۷۴۷و تعدادی ایرباس استفاده می‌کردیم و به دلیل زمین‌گیر شدن چند فروند از ۷۴۷‌‌ها به دلیل قدمت، امسال از هواپیماهای ایرباس‌ استفاده می‌کنیم.

 

ارسال نظر