همه‌چیز علیه اقتصاد

۱۴۰۱/۱۰/۲۷ - ۰۸:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۶۷۰
همه‌چیز علیه اقتصاد

هفتمین مراسم امین‌الضرب همزمان با ۱۳۹سالگی تاسیس اتاق تهران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش تعادل، رییس اتاق تهران دراین مراسم به تشریح ریسک‌های اقتصاد ایران پرداخت و بزرگ‌ترین چالش کشور در طول چهار دهه گذشته را حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری دانست. دیوان‌سالاری که کشور را به ورطه عقب‌ماندگی انداخته و همچون موریانه با ایجاد فساد، رانت، کاغذ بازی‌های اداری پیچیده، بی‌عدالتی، انواع گسست‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را از مسیر توسعه منحرف کرده است.

خوانساری می‌گوید: اقتصاد دولتی سال‌های طلایی را که می‌توانست فرصتی برای جهش اقتصادی و توسعه باشد را از دست داده است. این درحالی است که کشور مثل قطر که وسعتی به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط سازنده و تعاملی با دنیا و بهره گرفتن از درآمد میدان گاز مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که امروز با داشتن بالاترین درآمد سرانه در منطقه، ‌می‌تواند میزبان جام جهانی باشد و همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز زمستان مردم هستیم.

خوانساری معتقد است: اگر کارآفرینی محور باشد، دستگاه سیاست خارجی هم به جای اینکه تحریم‌تراشی کند به سمت تنش‌زدایی و رفع تحریم‌ها می‌رود. همین‌طور نظام سیاست‌داخلی در عوض اینکه هر لحظه موانع بی‌شمار پیش روی فعالان اقتصادی بگذارد، به سوی حل مشکلات قدم برمی‌دارد. او درعین حال تاکید می‌کند که شرایط کنونی اقتصاد ایران به هیچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افکنی نیست و برای برون‌رفت از بحران‌های موجود، اقتصاد ایران باید با نگاهی فراگیر و ملی، مبانی توسعه و پیشرفت را بپذیرد.

۴ دهه حکمرانی نامطلوب و فرصتی که از دست رفت

هفتمین دوره مراسم امین‌الضرب با محوریت اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. رییس اتاق بازرگانی تهران، در سخنرانی آغازین این مراسم، با تاکید بر اینکه شرایط کشور نیاز به رفتار خردمندانه و عقل‌گرایی با پیش‌شرط دستیابی به همدلی دارد عنوان کرد که به هیچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افکنی نیست و جامعه کارآفرینی نیز بدون سیاست‌زدگی، آماده کمک به کشور است.

به گزارش اتاق تهران، مسعود خوانساری تاکید کرد: بخش خصوصی در این روزها تحت انواع فشارهای اقتصادی قرار دارد. تحریم‌های بین‌المللی کسب‌وکار فعالان اقتصادی را نشانه رفته و مصائب آن بیش از آنکه دامان سیاستمداران را بگیرد، فعالیت‌های بخش‌خصوصی را با چالش همراه ساخته ‌است. تعبیر شاعرانه امروز ما و جامعه ایران تا حد زیادی با این شعر اخوان ثالث قابل تفسیر است: «زمین دل‌مرده، سقف آسمان کوتاه/ غبارآلوده مهر و ماه / زمستان است.»

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه لطمه‌های سخت شعارهایی چون بی‌اثر قلمداد کردن تحریم‌ها بر اقتصاد کشور غیرقابل کتمان است، گفت: نمونه آشکار آنکه درآمد ارزی کشور رو به کاهش، جذب سرمایه خارجی فرساینده و ناکافی، ورود تکنولوژی مدرن به کشور محدود و در نتیجه اقتصاد ایران کوچک شده، به‌طوری‌که رتبه ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان تنزل یافته است.

خوانساری عنوان کرد که نتیجه تمامی این فرآیندها در تورم فزاینده و سفره‌های کوچک شده مردم انعکاس یافته و امروز بخشی از طبقه متوسط ایرانی به طبقه فقیر سقوط کرده است. وی ادامه داد: طی چند دهه گذشته نه‌تنها اثرات تحریم‌های خارجی بر بدنه اقتصاد ایران کم نشده، بلکه همزمان خودتحریمی‌ها و به تعبیری تحریم‌های داخلی هم به اهرمی پرفشار علیه اقتصاد ملی ایران تبدیل شده ‌است. در این موقعیت کارآفرینان هم از جبهه خارجی آسیب می‌بینند ‌و هم سنگر پشت جبهه برای آنان ویران شده ‌است.

خوانساری با بیان اینکه برای برون‌رفت از بحران‌های موجود، اقتصاد ایران باید با نگاهی فراگیر و ملی، مبانی توسعه و پیشرفت را بپذیرد، افزود: هیچ کشوری، هیچ جامعه و هیچ اقتصادی حداقل طی یک قرن اخیر موفق نشده از پس شرایط نامطلوب خود برآید، بدون آنکه به سمت توسعه با محور بخش‌خصوصی و کارآفرینی چرخش کند. اگر کارآفرینی محور باشد، دستگاه سیاست خارجی هم به جای اینکه تحریم‌تراشی کند به سمت تنش‌زدایی و رفع تحریم‌ها می‌رود. همین‌طور نظام سیاست‌ داخلی در عوض اینکه هر لحظه موانع بی‌شمار پیش روی فعالان اقتصادی بگذارد، به سوی حل مشکلات قدم برمی‌دارد. در یک کلام آنکه تمام نظام تصمیم‌گیری کشور، خود را با محور پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی هم‌ساز می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که جامعه وقتی به آسایش می‌رسد که متکی به اقتصادی توانمند و توسعه‌یافته باشد و ادامه داد: شعار بخش خصوصی نیز همیشه دفاع از رقابت سالم، مبارزه با فساد و رانت‌خواری، توزیع عادلانه و بهینه ثروت ملی بوده‌ است. خوانساری ادامه داد: باید اعتراف کرد بزرگ‌ترین چالش کشور در طول چهار دهه گذشته حکمرانی نامطلوب و دیوان‌سالاری بوده است. دیوان‌سالاری کشور را به ورطه عقب‌ماندگی انداخته و همچون موریانه با ایجاد فساد، رانت، بروکراسی‌های پیچیده، بی‌عدالتی، انواع گسست‌های اجتماعی و فرهنگی کشور را از مسیر توسعه منحرف کرده است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد دولتی سال‌های طلایی را که می‌توانست فرصتی برای جهش اقتصادی و توسعه کشور همچون کشورهای ترکیه، کره‌جنوبی، ژاپن، مالزی و اندونزی باشد، از دست داده است، افزود: چه دردناک است که کشور قطر که وسعتی به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ارتباط سازنده و تعاملی با دنیا و بهره گرفتن از درآمد میدان گاز مشترک با ایران به ثروتی دست یافته که امروز با داشتن بالاترین درآمد سرانه در منطقه، ‌می‌تواند میزبان جام جهانی باشد و همه نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند. اما در این سوی خلیج فارس ما درگیر تامین گاز زمستان مردم هستیم و به دلیل ناتوانی در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه میدان‌های گازی، نه تنها آرزوی استراتژیک صادرات انرژی را محقق نکردیم، بلکه نیازهای خودمان را هم نتوانستیم تامین کنیم.

دوری از تندروی و سیاست‌زدگی 

خوانساری با تاکید بر اینکه باید به آینده ایران امیدوار بود، این گزاره را مطرح کرد که شرایط کنونی کشور، نیازمند رفتارهای خردمندانه است.

وی افزود: نیازمند اقداماتی هستیم که برآمده از عقل و به دور از تندروی، رفتار غیرکارشناسی و سیاست‌زدگی باشد. عقل‌گرایی یعنی، پرهیز از هیجانات ناشی از اتفاقات روز و عمل به آنچه صحیح و صلاح است. البته که پیش‌شرط حرکت در این مسیر، دستیابی به همدلی است. از بعد داخلی و خارجی، اکنون به هیچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افکنی نیست. ملت، دولت و حاکمیت می‌توانند در کنار هم به حل‌وفصل اموری بپردازند که اکنون به چالشی برای کشور تبدیل شده است. تاریخ چند دهه گذشته نشان داده که هر زمان وحدت فراگیر در میان تمام اقشار کشور ایجاد شده، از پس عبور از گردنه‌های سهمگین برآمده‌ایم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران مانند معادن، نفت‌ و گاز، راه‌های سراسری، حضور نیروی کار تحصیلکرده و ارزان، دسترسی به دریای آزاد و امکان صادرات کالا به بازارهای منطقه‌ای ۴۰۰میلیونی تاکید کرد که اگر از دل این نعمت‌های خدادادی، اقتصاد و جامعه‌ای سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بیرون نیاید، نشانه آشکار ضعف در مدیریت است.

وی با بیان اینکه امروز باید به خودباوری برسیم و به نسل جوان اعتماد کنیم و به بهانه‌های مختلف سیاسی به حاشیه نرانیم، گفت: اگر کره جنوبی و ژاپن به اقتصاد برتر جهان بدل شده‌اند ریشه آن در رشد و تبلور شرکت‌های خصوصی همچون ال جی، سامسونگ، میتسوبیشی و سونی بوده است.

خوانساری افزود: جامعه کارافرینی ایران هم مانند جامعه توسعه یافته آماده حضور در میدان اقتصادی را دارد و باید این ویژگی بزرگ مورد توجه قرار گیرد. کارآفرینانی که با مجاهدت اجازه کاهش اشتغال و کوچک شدن سفره کارگر را ندادند باید هم و غم خود را صرف حوزه‌های دیگری همچون فرهنگ، ارتباط صادقانه با مردم و حل برخی مشکلات روزمره کنند.

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: همزمان اگر دولت به مسیر منطقی خود بازگردد امکان بهبود و ارتقای سرمایه اجتماعی و احیای اعتماد مردم هم پیش می‌آید. جامعه اقتصادی و دولت می‌توانند با همکاری صادقانه این مسیر را طی کنند. همه سوار یک کشتی هستیم و خود را از حاکمیت جدا نمی‌دانیم. رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه همه سوار یک کشتی هستیم و منتقد بی‌منطق دولت‌ها نیستیم، گفت: سیاست‌زده نشده‌ایم و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنیم جامعه کارآفرینی کشور آماده کمک به کشور است.

برگزیدگان امین الضرب

این مراسم که هر سال با هدف معرفی کارآفرینان برتر و پیشکسوتان صنعت ایران برگزار می‌شود امسال نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این مراسم از علی توسلی فعال صنعتی و بنیانگذار موزه دی تقدیر شد و به او نشان امین‌الضرب رسید.

احمد صادقیان فعال صنعتی و بنیانگذار ستاره کویر یزد، سید حسین سلیمی از پیشکسوتان گچ ایران و بنیانگذار نخستین واحد صنعتی تولید گچ، خاندان سودآور به عنوان بنیانگذار کارخانه تولید کامیون بنز در کشور، مرتضی هداوندی بنیانگذار شرکت دانش بنیان رازین پلیمر راه ابریشم، مریم حاج آبادی ابراهیمی موسس شرکت تک‌ژن و رضا سواری بنیانگذار کیوان‌مرغ نیز از دیگر افرادی بودند که در مراسم نشان امین‌الضرب از آنها تقدیر شد.

فریبرز مقیمی کارآفرین برتر و رییس هیات‌مدیره شرکت گروه صنعتی ایران، محمد ضرابیه بنیانگذار بانک سامان و خاندان شکروی بنیانگذار محصولات شکلی نیز دیگر برگزیدگان اتاق بازرگانی تهران بودند که از سوی نمایندگان بخش خصوصی از آنها تقدیر شد.

 

ارسال نظر