تجارت کاهشی در آبان‌ماه

۱۴۰۱/۰۹/۰۸ - ۰۱:۵۶:۰۳
کد خبر: ۱۹۴۸۱۴
تجارت کاهشی در آبان‌ماه

تعادل|

تجارت خارجی کشور در ۸ ماه امسال به ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسید که بر اساس برآوردهای صورت گرفته تا پایان آبان ماه، میزان صادرات ایران به حدود ۳۲.۴ میلیارد دلار رسیده که رشد ۴.۴ درصدی را نشان می‌دهد. از نظر وزنی نیز ایران بیش از ۷۰ میلیون تن کالا صادر کرده که در این حوزه کاهشی ۱۶ درصدی به ثبت رسیده است. سهم واردات تجارت آبان‌ماه ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار رسیده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، که تراز تجاری منفی است. البته بررسی نشان می‌دهد، وضعیت تجارت در آبان ماه اما کاهشی نسبی را نشان می‌دهد. بر این اساس ارزش واردات نسبت به مهر ماه، کاهشی ۵.۴ درصدی و ارزش صادرات کاهشی ۴.۶ درصدی داشته است. از نظر وزنی اما میزان واردات در قیاس با مهر ماه رشدی ۶.۷ درصدی و در حوزه صادرات کاهشی چهار درصدی به ثبت رسیده است. 5 کشور عمده مقصد صادرات در 8ماهه امسال به چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند اختصاص داشته است.

  جزییات تجارت در 8 ماه

بر اساس اعلام گمرک ایران تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه سال جاری با ۱۰ درصد افزایش به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسید. از مجموع تجارت خارجی کشور، ۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون دلار به واردات و ۳۲ میلیارد و ۳۶۸ میلیون دلار به صادرات اختصاص داشت. بنابراین تراز تجاری منفی ۴ میلیارد و ۲۵۲ میلیون دلار شده است. در این مدت ارزش صادرات غیرنفتی ۴.۴۴ درصد و ارزش واردات ۱۵.۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ۸ ماهه سال جاری میزان وزنی صادرات غیر نفتی ۷۰ میلیون و ۴۰۲ هزار تن بوده که حدود ۱۶ درصد کاهش داشته است و میزان وزنی واردات ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار تن بوده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۴۴ درصد کاهش یافته است. ۵ کشور عمده مقصد صادرات در ۸ ماهه امسال نیز به «چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند» اختصاص داشت. اقلام عمده وارداتی در ۸ ماهه سال جاری شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده، بوده است.5 کشور عمده وارداتی نیز کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور عمده مبدا واردات در ۸ ماهه سال جاری بودند.

در حوزه واردات نیز تا پایان آبان ماه، واردات حدودا ۳۷ میلیارد دلاری ثبت شده که افزایشی بیش از ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد و از نظر وزنی این واردات ۲۳ میلیون تن بوده که کاهشی بیش از ۱۲ درصدی داشته است. در میان شرکای تجاری ایران نیز چند تغییر دیده می‌شود. مانند سال‌های گذشته، همچنان چین، اصلی‌ترین خریدار کالاهای ایران به شمار می‌رود. پس از آن عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند قرار دارند. در میان مقاصد صادراتی ایران دیگر خبری از افغانستان نیست و هند در این فهرست قرار گرفته است. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا نیز همچنان امارات متحده عربی صدرنشین است. پس از آن چین، ترکیه، هند و آلمان قرار گرفته‌اند. در این حوزه نیز پس از آنکه در ماه‌های قبل، روسیه به عنوان یکی از اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران شناخته شده بود، بار دیگر این جایگاه به آلمان تعلق گرفته است.

«پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی‌اتیلن، قیر نفت، اوره، گاز طبیعی مایع شده، شمش از آهن و فولاد و روغن‌های سبک» عمده‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت را به خود اختصاص دادند. در میان کالاهای وارداتی نیز «ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، روغن دانه آفتابگردان، گوشی تلفن همراه، کنجاله و شکر تصفیه نشده» در بالای فهرست قرار گرفته‌اند.

  واردات تلفن همراه  دو میلیون کاهش یافت

آمارهای هشت ماهه گمرک حاکی از آن است از ابتدای سال جاری تا انتهای آبان‌ماه، بیش از ۹ میلیون و ۱۴ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که بیش از ۱۱ میلیون و ۶۴۳ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده بود، با کاهشی بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاهی مواجه بوده است. به گزارش ایسنا، ارزش دلاری گوشی‌های همراه وارد شده در ۸ ماه سال جاری حدود یک میلیارد و ۸۳۷ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۵۲ دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود دو میلیارد و ۶۵۱ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۵۸ دلار بوده است. طبق قوانین، برای واردات هر دستگاه تلفن همراه کم‌تر از ۶۰۰ دلار، چهاردرصد حقوق گمرکی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد از واردکنندگانی که طبق فرمول مالیاتی خوشنام نیستند اخذ می‌شود. برای هر دستگاه تلفن همراه بیشتر از ۶۰۰ دلار نیز ۱۲ درصد حقوق گمرکی، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهاردرصد نیز از واردکنندگانی که خوشنام نیستند، دریافت می‌شود.

  تجارت با روسیه۱۰ میلیارد دلاری می‌شود؟

هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اظهار درباره تحقق تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با روسیه می‌گوید، با وجود ارتباطات سیاسی خوبی که در سال‌های گذشته میان ایران و روسیه وجود داشته، متاسفانه تاکنون کمتر به ظرفیت‌های اقتصادی برای همکاری‌های مشترک توجه شده و همین موضوع باعث شده که آمار تجارت مشترک میان دو کشور پایین باشد، البته این روند در ماه‌های گذشته تغییر کرده است. او با اشاره به تحریم‌های اقتصادی که ایران و روسیه به شکل همزمان آن را تجربه می‌کنند، بیان کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد توسعه همکاری اقتصادی میان دو طرف یکی از بهترین گزینه‌هایی است که وجود دارد. آمارهای ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که خوشبختانه رشد خوبی در این آمارها ثبت شده اما هنوز تا رسیدن به ظرفیت‌های بالقوه فاصله داریم. به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در صورتی که مقدمات لازم فراهم شود، امکان آن وجود خواهد داشت که به راحتی میزان تجارت مشترک میان دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار برسد. تیزهوش تابان با بیان اینکه رسیدن به این آمار به بهبود شرایط زیرساختی نیاز دارد، تصریح کرد: ما در مرزهای زمینی و حمل و نقل زمینی با مشکلات جدی مواجه هستیم که چه در مرز ما و چه در مرز روسیه دیده می‌شود. در حمل و نقل دریایی نیز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست و باید دو طرف در این زمینه شرایط لازم را فراهم کنند. او به سایت اتاق ایران گفته است: در این حوزه چه دولت‌ها و چه بخش خصوصی، باید تلاش کنند مقدمات لازم را فراهم کنند تا امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها فراهم شود. اگر این مشکلات چه در ارتباطات دو طرفه و چه با بهبود مقررات و قوانین داخلی پیگیری شوند قطعا امکان دستیابی به اهداف در تجارت مشترک وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر