شروط ایران برای تجارت با روس‌ها

۱۴۰۱/۰۸/۲۵ - ۰۱:۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۹۴۴۱۰

تعادل |

روس‌ها به تهران آمدند. روز گذشته همایش تجاری ایران و روسیه برگزار شد. تجار ایرانی از موانعی که بر سر راه تجارت با روسیه وجود دارد، گفتند و پیشنهادهایی برای تعمیق روابط نیز ارایه کردند. رییس اتاق ایران «ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل، توسعه روابط بانکی و تسهیل صدور ضمانتنامه‌های بانکی و فعال‌تر شدن کریدور سبز گمرکی» را پیش نیاز توسعه روابط دو کشور دانست. در مقابل روس‌ها هم بر گسترش روابط با تهران تاکید کردند. 

   پیش‌شرط‌های تجارت با روسیه

رییس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه با اجرایی شدن تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بخش بزرگی از موانع توسعه تجارت مرتفع خواهد شد، گفت: ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق-غرب و بندر چابهار می‌تواند ضمن توسعه روابط خود با اوراسیا، زمینه‌ساز همکاری کشورهایی مانند هند با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز باشد.

غلامحسین شافعی افزود: با اشاره به تجارت 4 میلیارد دلاری مشترک دو کشور در سال گذشته، تصریح کرد: با توجه به علاقه‌مندی و عزم جدی مقامات عالی دو کشور جهت گسترش روابط و به واسطه بررسی توانمندی‌ها و ایجاد ارتباط بین تشکل‌های تخصصی و شناسایی فرصت‌های موجود دو کشور گام‌های عملیاتی همانند هیات حاضر که بزرگ‌ترین هیات تجاری فدراسیون روسیه به ایران در ۲۰ سال اخیر است، جهت افزایش حجم مبادلات، برداشته شود و در عین حال جهت رفع موانع از جمله تسهیل در صدور روادید تلاش صورت گیرد. او به گام‌های مهمی که برای بهبود روابط تجاری دو کشور باید برداشته شود نیز پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر اقداماتی همچون تلاش برای تسهیل صدور و لغو روادید، توافق برای انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ایجاد زیرساخت جهت برقراری مجدد روابط بانکی بر اساس ارزهای ملی دو کشور و امضای توافقنامه کریدور سبز گمرکی در راستای توسعه روابط فی مابین انجام شده است. با این حال لازم است جهت توسعه مناسبات، اموری مانند ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کشتی‌های رو-رو، توسعه روابط بانکی و تسهیل صدور ضمانتنامه‌های بانکی و فعال‌تر شدن کریدور سبز گمرکی با جدیت بیشتری پیگیری گردد. رییس اتاق بازرگانی بیان کرد: لازمه همکاری‌های تجاری بیشتر، فراهم آوردن امکانات و تسهیلات برای حضور عاملین اقتصادی ایرانی و روس در کشور مقابل است. متاسفانه زیرساخت‌های کنونی، به حد کافی توسعه نیافته و با ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی موجود در نه تنها ایران و روسیه، بلکه کشورهای مستقر در منطقه فاصله زیادی دارد. بنابه اظهارات شافعی، قطعا همکاری بیشتر بخش‌های خصوصی دو کشور با حمایت دولتمردان در برنامه‌ریزی بلندمدت و در جهت ارایه تسهیلات در مدیریت و توسعه شبکه حمل‌ونقل به خصوص کشتی‌های رو-رو، استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی، سازماندهی خطوط کشتیرانی مسافری دریایی، توسعه راه آهن، ترغیب سرمایه‌گذاری به منظور توسعه زیرساخت‌های دریای خزر، تاسیس صندوق مشترک تامین مالی پروژه‌های مشترک، سهولت در صدور روادید تجاری، ارتباطات مستمر بانکی، حفاظت از محیط زیست و مبارزه با آلودگی‎های زیست‌محیطی و... محقق خواهد شد.

   درخواست روس‌ها چه بود؟ 

در بخش دیگری از این همایش، روس‌ها به بیان خواسته‌ها و پیشنهادهای خود برای توسعه روابط تجاری با ایران پرداختند. سرگئی کاترین رییس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه حضور این تعداد تاجر روسی در ایران را یک رکورد برشمرد و گفت: فعالان اقتصادی دو طرف منتظر اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد هستند و چشم‌انداز ۴۰ میلیارد دلاری را برای خود در ارتباط با ایران در حوزه های‌تک، کشاورزی، گردشگری و غیره طراحی کردیم. به اعتقاد کاترین، بازار روسیه برای کشورهای دوست از جمله ایران باز است و با خروج برخی کشورهای غربی از روسیه، شرکت‌های ایرانی جایگزین خوبی در بازار روسیه هستند و حمایت‌های بازم از این شرکت‌ها از سوی دولت روسیه اعمال خواهد شد. او توسعه کریدور شمال-جنوب را بسیار ضروری خواند و آماده شدن زیرساخت‌ها در این بخش را خواستار شد. ژیگانشین، رییس نمایندگی روسیه در ایران هم ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر در زمینه فعالیت‌های بانکی و کشاورزی و بهداشت کارگروه‌هایی برای عملیاتی کردن توافقات تشکیل شود. وادیم چوباروف، نایب‌‌رییس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه، هم همکاری بین ایران و روسیه در زمینه داوری را در چارچوب استانداردهای بین‌المللی مهم خواند و از امکان فعالیت در این زمینه سخن گفت. الکسی ویالکین مدیرعامل اکسپو سنتر روسیه هم با بیان اینکه توافقنامه‌های نمایشگاهی به توسعه همکاری می‌انجامد؛ تاکید کرد که حوزه‌های بورس و رمزارزها، حوزه‌های استارتاپی و های‌تک بخش‌های جدید برای توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی هستند. او گفت: در فوریه سال آتی فعالیت ما با همکاران ایرانی به 10 برابر افزایش خواهد یافت. طرف ایرانی فضای بسیار بزرگی را برای برگزاری یک نمایشگاه در حوزه نفت و گاز درخواست کرده‌اند. من امیدوارم در قالب توافقنامه‌های نمایشگاهی بین ایران و روسیه این همکاریها میان دو طرف افزایش یابد.

   پیشنهادهای ایران برای توسعه روابط تجاری 

ابراهیم رضایی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه نیز عنوان کرد که ایران برای ایجاد مناطق آزاد تجاری مشترک با روسیه مصمم است. هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق مشترک ایران و روسیه هم از افتتاح سرای تجاری ایران در آستاراخان روسیه و فعالیت‌های آن سخن گفت و بر تقویت روابط استانی بین دو کشور تاکید کرد. او شناسایی ظرفیت‌ها، موانع و تلاش برای برطرف کردن مشکلات را از راهکارهای تقویت مبادلات تجاری دانست. رییس اتاق رشت در ادامه ضمن اشاره به معافیت‌های تعرفه‌ای حاکم بر اوراسیا که به سختی از سوی فعالان اقتصادی ایرانی قابل استفاده است به بیان چند پیشنهاد پرداخت: اصلاح و هم‌سازی رویه‌های تجاری بین ایران و روسیه، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به شکل سرمایه‌گذاری مشترک، ارایه تسهیلات برای صدور روادید، آسان‌سازی قوانین برای تاسیس صندوق‌هایی برای تبادل راحت‌تر روبل و ریال، بررسی راهکارهای کشت فراسرزمینی، طراحی نقشه راه بین اتاق‌های دو کشور و برگزاری نشست‌های سالانه مشترک بین اتاق‌های شمالی ایران و جنوبی روسیه. مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه هم یکی از اقدامات خوب برای افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه را پیشنهاد «پلمب الکترونیکی» عنوان کرد و گفت: ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که کامیون اینجا پلمب شود، در روسیه قابل قبول باشد و در مسیر کاری با آن نداشته باشند. در ابتدای امر، گمرک روسیه هم این موضوع را قبول کرده و امیدواریم با حل این مساله یک مسیر تجاری آرام و یک زمینه مساعد برای جهش تجارت داشته باشیم.

 

ارسال نظر