رویداد

۱۴۰۱/۰۸/۱۰ - ۰۱:۵۷:۳۲
کد خبر: ۱۹۳۹۱۵

شرط ورود لوازم خانگی ایرانی به عراق

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید بحثی که در تمام سال‌های گذشته درباره افزایش ضریب پیچیدگی کالاهای صادراتی ایران وجود داشته، برای رسیدن به مرحله اجرا، نیاز به یک برنامه‌ریزی همه‌جانبه و نگاه ملی دارد. علی شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که در تمام سال‌های گذشته اقتصاد ایران با آن مواجه بوده، بحث خام فروشی و صادرات کالا با ارزش افزوده پایین بوده است. هر چند این کالاها توانسته‌اند بخش مهمی از سبد صادراتی ما را به خود اختصاص دهند، اما در نهایت باید هدف‌گذاری به سمت صادرات کالاهای با ضریب پیچیدگی بالاتر حرکت کند. البته این موضوع در سال‌های اخیر بارها در قالب شعار و طرح مطرح شده اما اینکه تا چه میزان امکان اجرا داشته باشد، موضوع دیگری است. وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مشکلات در این حوزه، جای خالی برندهای مطرح و جهانی ایرانی است، بیان کرد: وقتی شما بخواهید نسبت به صادرات کالاهای صنعتی اقدام کنید، یکی از اصلی‌ترین موضوعات در اختیار داشتن یک برند مطرح و معروف در میان مقاصد صادراتی است. در واقع در این عرصه‌ها صادرکنندگان ایرانی باید با رقبای مطرح و اقتصادهای بزرگی رقابت کنند و پیش نیاز این موضوع داشتن برندهای مطرح و شناخته شده است که متاسفانه در اقتصاد ما کمتر به آن توجه شده است. عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موقعیت خاص بازار عراق برای تاجران ایرانی، توضیح داد: ما در سال‌های گذشته در بازار عراق نقشی مهم و کلیدی داشته‌ایم، اما اگر بخواهیم در این زمینه تغییری ایجاد کنیم و به سمت صادرات کالاهای صنعتی حرکت کنیم، نیاز به فراهم کردن مقدماتی مهم خواهیم داشت. برای مثال بازار لوازم خانگی عراق، بازاری مهم و گسترده است، اما ما برای حضور در آن کاری دشوار برای رقابت داریم. شریعتی تشریح کرد: بازار لوازم خانگی عراق در سال گذشته، حجمی 3.2 میلیارد دلاری داشته که بخش مهمی از آن سهم چین شده و ترکیه نیز توانسته بخشی از بازار را در اختیار بگیرد. ما در ایران، توان و ظرفیت خوبی برای حضور در این بازار داریم اما از سویی باید با حمایت‌های دولتی و فراهم کردن مقدمات لازم، تولیدکنندگان توان تولید خود را افزایش دهند و سپس در این بازار عرضه کالاهای خود را آغاز کنند و از سوی دیگر با یک نگاه ملی، باید به سمت مطرح کردن برندهایی حرکت کنیم که در نهایت به نفع صادرات صنعتی کشور تمام شود. باید در نظر داشت که برای حضور در چنین عرصه‌هایی با دومین اقتصاد قدرتمند جهان یعنی چین رقابت کنیم و چنین موضوعی قطعا نیاز به یک برنامه‌ریزی جدی دارد. وی با اشاره به لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای حضور در عرصه‌های جدید، گفت: امسال، سال حمایت از اقتصاد دانش بنیان است و دولت نیز تلاش کرده حمایت‌های خود از این بخش را گسترش دهد، اما باید دید در نهایت این حمایت‌ها به چه نتیجه ملموسی برای اقتصاد ما منجر خواهد شد. ما در بازار عراق مزیت نسبی همسایگی را داریم که حمل و نقل کالاهای صنعتی سنگین را برای ما آسان‌تر از دیگر رقبا می‌کند.

منع عرضه محصولات دخانی در فضای مجازی

رییس اتاق اصناف ایران گفت: نظارت دقیق در منع عرضه محصولات دخانی در فضای مجازی ابلاغ شده است؛ همچنین تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان باید دخانیات را به‌طور شناسه‌‌دار عرضه کنند. قاسم نوده‌فراهانی بیان کرد: طرح شناسه‌دار کردن محصولات دخانی از امور بسیار مهمی است که همزمان به حوزه‌های اقتصادی، بهداشتی، روانشناختی و … مربوط می‌شود و اتاق اصناف ایران با همکاری اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های مرتبط با فروش محصولات داخلی، می‌توانند گام‌های موثری را در زمینه ساماندهی زنجیره تأمین و توزیع از طرق قانونی و در نهایت کاهش مصرف این محصولات بردارند.

رییس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: برای اجرای دستورالعمل ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص دخانیات، مواردی احصا شده و نشست‌های متعددی را نهادهای متولی برگزار کرده‌اند. وی با اشاره به بندهایی از دستورالعمل فوق گفت: بسیاری از این بندها امروز در جامعه جا افتاده است. مطابق این دستورالعمل تمامی تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان موظف هستند محصولات دخانی را به‌طور «شناسه‌دار» عرضه کنند و نسبت به اتمام موجودی کالاهای فاقد شناسه در انبارها توجه کافی داشته باشند. فراهانی گفت: همچنین ممنوعیت فروش به افراد زیر ۱۸ سال نیز سال‌ها است که مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته است و همگان بر آن تاکید دارند. در خصوص ممنوعیت فروش ۴۱ نشان تجاری قاچاق نیز اقدامات خوبی انجام شده و فهرست اسامی آنها به اطلاع تمامی عرضه‌کنندگان رسانده شده است. وی افزود: با توجه به درخواست این اتاق، مجوز فروش سیگار به اتحادیه دکه‌داران، جراید و … داده شده است تا اعضا به صورت نمایندگی زنجیره‌ای با کد آیسیک تخصصی اصناف و کسب پروانه کسب اقدام کنند. نظارت دقیق در منع عرضه محصولات دخانی در فضای مجازی نیز ابلاغ شده است و همچنین به اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی اطلاع‌رسانی شده است که نسبت به تهیه و توزیع پوستر «سیگار کالای زیان‌آور» اقدام کنند. رییس اتاق اصناف ایران تاکید کرد: از تمامی افرادی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند انتظار داریم در خصوص کاهش مصرف و نیز شناسه‌دار کردن این محصول همکاری کنند. بازرسان اتاق‌های اصناف و سازمان‌های صمت نیز لازم است در زمان مراجعه به عرضه‌کنندگان در وهله اول، دقت کنند که محصولات دخانی بدون شناسه سلامت عرضه نشده باشند و در وهله دوم بررسی کنند که واحدهای صنفی با دریافت فاکتور رسمی از عمده فروشان این کالا را تهیه کرده باشند.

 

ارسال نظر