خبر

۱۴۰۱/۰۸/۰۸ - ۰۲:۳۸:۳۰
کد خبر: ۱۹۳۸۴۶

سهام دولت در خودروسازی‌ها حتما واگذار می‌شود

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه بعد از واگذاری خودروسازان دولت به عنوان سیاست‌گذار حضور خواهد داشت، گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازان انجام خواهد شد. عبدالله توکلی لاهیجانی در پاسخ به سوال مهر در مورد واگذاری خودروسازان، اظهار کرد: ما باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد کنیم تا مصرف‌کننده امکان انتخاب درست را داشته باشد؛ این موضوع راه‌حل غایی در صنعت خودروسازی کشور است. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه ما در یک دوره گذار هستیم، افزود: چند ماه پیش وزارت صمت با وزارت امور اقتصادی و دارایی چارچوبی را برای بحث واگذاری خودروسازان تدوین کرد که در حال حاضر وزارت اقتصاد در حال مشورت در مورد این سند با نخبگان است.  وی ادامه داد: صنعت خودروی کشور صنعت حساس و پراهمیتی است؛ بنابراین واگذاری باید به گونه‌ای باشد که خودروساز بعد از خصوصی شدن هم به تولید بالنده و رقابت پذیر بپردازد؛ از این رو نکته اصلی در این سند این است که خودروساز بتواند با حفظ بیزنس اصلی خود یعنی «تولید»، به ادامه حیات بپردازد. توکلی لاهیجانی با بیان اینکه رندهای خودروسازان اهمیت دارد، گفت: ارزش‌گذاری خودروسازان انجام شده است و جلسات مشترکی با ‌ایدرو در این زمینه برگزار شده و کارگروه مشترکی هم تشکیل شده است. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در مورد اینکه آیا دولت قصد واگذاری سهام را دارد یا فقط می‌خواهد نقش خود را در خودروسازی‌ها تغییر دهد، تصریح کرد: دولت به عنوان سیاست‌گذار حضور خواهد داشت و قواعدی را ترسیم می‌کند تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند مسیر خود را انتخاب کند. توکلی لاهیجانی تاکید کرد: دولت به عنوان سهامدار برای واگذاری سهام خود اعلام آمادگی کرده و حتماً این واگذاری سهام انجام خواهد شد. وی ادامه داد: آزادسازی قیمت و بحث تعرفه‌ها پیش‌نیازهایی هستند که در یک قواعد مشخص، مورد توجه قرار گرفته است. توکلی لاهیجانی یادآور شد: اگر نظارتی بر خودروسازان نباشد و برنامه مشخصی وجود نداشته باشد، آنها مایل هستند به سمت خودروهای مونتاژی با حاشیه سود بالا بروند.

پایان آذر‌؛ آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی

سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که پایان آذر امسال، آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال 1400 است. براساس اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، آخرین مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان سال 1400 به منظور برخورداری از معافیت‌های مالیاتی سال 1400، پایان آذرمه سال 1401 است و این مهلت تمدید نخواهد شد. صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی، در مهلت باقیمانده نسبت به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود اقدام کنند.

طارم ۹۰ هزار تومانی خریدار ندارد

رییس اتحادیه برنج فروشان بابل خاطرنشان کرد: مصرف برنج خارجی در روستاهای شمال کشور چندان مرسوم و متداول نبود اما امروز مردم روستاهای شمال به ناچار برنج خارجی مصرف می‌کنند. حسن تقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به رکود حاکم بر بازار برنج، گفت: بازار متاثر از شرایط سیاسی کشور در رکود به سر می‌برد و بازار برنج نیز از رکود تاثیرپذیرفته است. وی با بیان اینکه امسال برنج طارم کیلویی 90 هزار تومان خریدار ندارد، گفت: سال‌ گذشته کشاورزان تمایلی برای فروش محصول خود نداشتند و برنج را به امید افزایش نرخ نگه می‌داشتند اما امسال شرایط معکوس شده است و کشاورزان می‌خواهند محصول خود را عرضه کنند اما خریداری وجود ندارد. این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ انواع برنج در بنکداری شهرهای شمالی، گفت: فجر کیلویی 63 تا 65هزار تومان، شیرودی کیلویی 45 هزار تومان و ندا کیلویی 40 هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته رییس اتحادیه برنج فروشان بابل؛ عرضه برنج کشت دوم در بازار آغاز شده است و این نوع برنج کیلویی 100 هزار تومان عرضه می‌شود. تقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا فروشگاه‌های زنجیره‌ای امسال برای خرید برنج به بازار ورود نکردند؟ گفت: برخی از فروشگاه‌ها به‌صورت چراغ خاموش اقدام به خرید می‌کنند اما خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای یک دهم سال گذشته شده است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه زیر 30 درصد برنج تولید شده از شهرهای شمالی خارج شده است، تصریح کرد: سال‌های گذشته در این مقطع از سال بیش از 50 تا 60 درصد برنج تولیدی از شهرهای شمالی خارج می‌شد اما در سال جاری این مهم تا به امروز محقق نشده است. وی تصریح کرد: دولت اقدامی برای ورود به بازار برنج و خرید برنج‌های کشاورزان نکرده است. دولت همواره تلاش دارد با شعار بازار را کنترل کند برای خرید تضمینی دولت نیاز به پول دارد که هم‌اکنون پولی برای خرید ندارد. رییس اتحادیه برنج فروشان بابل ادامه داد: کشاورزان تمایل دارند 50 درصد تولیدات خود را برای امرار معاش بفروشند اما خریدار کم است و تعداد خریداران از شهرستان‌ها اندک شده است چراکه تمایل مردم برای خرید برنج خارجی افزایش پیدا کرده است. تقی‌زاده با اشاره به کوچک شدن سفره مردم، گفت: مصرف برنج خارجی در روستاهای شمال کشور چندان مرسوم و متداول نبود اما امروز مردم روستاهای شمال به ناچار برنج خارجی مصرف می‌کنند.

 

ارسال نظر