رویداد

۱۴۰۱/۰۷/۳۰ - ۰۱:۵۱:۰۳
کد خبر: ۱۹۳۵۹۶

موانع سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چیست؟

در سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که دولت‌های مختلف بر آن تاکید داشته‌اند، لزوم جذب سرمایه‌گذاران جدید بوده، اولویتی که به نظر برای رسیدن به مرحله اجرا، هنوز با ابهاماتی مواجه است.

به گزارش ایسنا، بررسی روند سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نشان می‌دهد که در برخی از سال‌ها، عملا میزان استهلاک سرمایه از روند جذب سرمایه جدید پیشی گرفته و همین موضوع کار را برای رسیدن به اهداف اقتصادی سالانه و بلندمدت دشوار کرده است.

در سال‌های گذشته بخش خصوصی بارها اشاره کرده که روند پیچیده بروکراسی، عدم اطمینان نسبت به آینده اقتصاد و نبود ثبات در برخی تصمیم‌گیری‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران نسبت به ورود به اقتصاد ایران تردید داشته باشند، حالا رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، عدم شفافیت در سیاست‌های جذب سرمایه در ایران را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این زمینه می‌داند.

حسین سلیمی ضمن تاکید بر امکانات گسترده و زیرساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه خارجی، قوانین موجود در این حوزه را پیشرفته ارزیابی کرد و در عین حال از نبود شفافیت در سیاست‌های تعریف شده و بروکراسی‌های پیچیده در روند اجرای قوانین، انتقاد کرد.

بر اساس اظهارات عضو هیات نمایندگان اتاق ایران امکانات و زیرساخت‌های خوبی در ایران برای جذب سرمایه وجود دارد؛ اما سیاست‌ها در این حوزه شفافیت لازم را ندارد.

سلیمی تصریح کرد: دولت به منظور تشویق سرمایه‌گذاران خارجی باید روش‌ها، سیاست‌ها و فرآیندها را تسهیل کند و درعین حال اقدمات لازم را متمرکز کند، به گونه‌ای که سرمایه‌گذار از شروع تا پایان فرآیند سرمایه‌گذاری خود با یک دستگاه و سازمان روبرو باشد.

این فعال اقتصادی تنوع صنایع، شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، مواد معدنی، منابع و نیروی انسانی موجود را برای سرمایه‌گذاری مناسب برشمرد و تاکید کرد: ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی باید از عمق بخشیدن به روابط سیاسی خود با کشورهای هدف استفاده کند. باید از بروکراسی‌های موجود بکاهد و مجوزهای متعددی که باید از سازمان‌های مختلف دریافت شود را حذف کند. سلیمی از طرفی محدودیت‌های ناشی از تحریم و بالا رفتن هزینه‌های سرمایه‌گذاری به دلیل همین تحریم‌ها را مانع جدی در برابر سرمایه‌گذاری عنوان کرد و به سایت اتاق ایران گفت: استفاده از ابزارهای مختلف مانند برگزاری نمایشگاه‌ها برای معرفی توانمندی‌های کشور با وجودتحریم‌ها و عدم حضور نمایندگان خارجی، برای آشنایی فعالان اقتصادی داخلی با یکدیگر و ارایه ظرفیت‌ها و دستاوردهای آنها موثراست.

ردیابی تأمین ارز راهی برای مبارزه با قاچاق 

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: یکی از مهم‌ترین روش‌ها‌ برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی ردیابی تأمین ارز کالاهای قاچاق است.

به گزارش خبرگزای مهر، عباس هاشمی دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به ورود کالاهای قاچاق به کشور گفت: یکی از راه‌های مبارزه با لوازم خانگی قاچاق آن است که تولیدات لوازم خانگی داخلی به لحاظ کمی جوابگوی نیاز داخل باشد که اکنون کشور به آن مرحله رسیده است، بنابراین باید تولیدات داخلی را از نظر کیفی، تنوع مدل و شبکه خدمات پس از فروش و پاسخگویی به مشتریان ارتقا و توسعه دهیم که وزارت صمت به درستی این رویکرد را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به راه‌های ورود کالای قاچاق از جمله لوازم خانگی قاچاق به کشور بیان کرد: برخی معافیت‌های وارداتی برای واردات کالا از طریق مرزنشینی، ملوانی و … در نظر گرفته شده است که با وجود مجوز قانونی اما بدون رعایت سقف از این مسیرها کالا وارد می‌شود، بنابراین لازم است تا در این ارتباط نظارت و رعایت قوانین بیشتر شود تا این معافیت‌ها تبدیل به معضل قاچاق نشود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به راه‌های مبارزه با قاچاق کالا از جمله شناسه کالا، کد رهگیری، ثبت کالا در سامانه جامع تجارت و سامانه خدمات پس از فروش گفت: در کنار این کارها یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از واردات کالاهای قاچاق از جمله لوازم خانگی ردیابی تأمین ارز کالاهای قاچاق است.

هاشمی گفت: به هر حال واردات کالاهای قاچاق با ارز انجام می‌شود، بنابراین اگر مشخص شود که ارز مورد نیاز برای ورود این کالاها از کجا تأمین می‌شود و اگر جلوی تأمین این ارز گرفته شود، قطعاً می‌توان با واردات کالای قاچاق مبارزه کرد.

وی اظهار کرد: کالاهای زیادی صادر می‌شود که بعضاً پول آنها به کشور بازنگشته و ارز آنها به این شکل یعنی واردات کالاهای قاچاق به کشور برمی‌گردد. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: در حوزه لوازم خانگی به لحاظ کمی مشکلی وجود ندارد و به لحاظ کیفیت نیز از وضعیت خوبی برخوردار هستیم بنابراین اگر به مرور زمان برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم و کیفیت تولیدات لوازم خانگی داخلی را بتوان به مردم ثابت کرد می‌توان امیدوار بود که به واسطه عرضه بیشتر کالاهای داخلی و استفاده بیشتر مردم از تولیدات داخلی معضل قاچاق لوازم خانگی کمرنگ شود.

 

ارسال نظر