اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۲۸ - ۰۱:۳۸:۰۱
کد خبر: ۱۹۳۵۳۶

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو شایعه است

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو را رد کرد. به گزارش خانه ملت، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است، قیمت خودرو در کارخانه افزایش یابد، گفت: خیر، این موضوع شایعه است. گفتنی است طی ماه‌های گذشته خبرهایی مبنی بر احتمال افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در رسانه‌ها منتشر شد و صحبت‌های سخنگوی وزارت صمت مبنی بر اینکه ما مسیر صدور مجوز افزایش قیمت‌ها را نبسته‌ایم و خودروسازان می‌توانند متناسب با افزایش هزینه‌های تولید درخواست‌های خود را به سازمان حمایت ارسال کنند تا در ستاد تنظیم بازار بررسی شود، به تقویت این احتمال دامن زد.

واردات فقط از چین نیست

سخنگوی صمت ضمن رد این موضوع که واردات خودرو فقط از چین انجام خواهد شد، گفت: بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای تأمین ارز واردات در یک فضای مثبت است. امید قالیباف در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه گفته می‌شود تأمین ارز واردات خودرو با مشکل مواجه شده است، اظهار کرد: واردات خودرو نیاز به یک میلیارد یورو ارز دارد و بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای تأمین آن در یک فضای مثبت است. سخنگوی وزارت صمت افزود: تأمین ارز واردات خودرو با مشکل مواجه نشده بلکه فرایند در دست انجام است. وی در مورد اینکه گفته می‌شود فقط قرار است از چین خودرو وارد کشور شود، گفت: آزادسازی واردات خودرو در فضای مذاکرات هسته‌ای تصویب نشد بلکه این قانون بدون هیچ پیش فرضی و صرفاً برای تعادل بخشی به بازار تصویب شد. قالیباف ادامه داد: تصویب این قانون و واردات خودرو ارتباطی با مذاکرات هسته‌ای نداشته و اینکه می‌گویند به دلیل به نتیجه نرسیدن برجام فقط قرار است از چین خودرو وارد کنیم به هیچ‌وجه صحت ندارد. سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: در زمان تصویب این قانون، فرض بر این نبود که برجام تصویب بشود یا نشود و آزادسازی واردات خودرو در یک فضایی بدون هیچ پیش فرضی تصویب شد. قالیباف گفت: اسامی شرکت‌های مجاز به واردات خودرو به زودی اعلام می‌شود. وی در مورد زمان واردات هم اظهار کرد: فرایند واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست بلکه دستگاه‌های زیادی از جمله بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و... نیز در این فرایند نقش دارند بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای واردات اعلام کرد اما می‌توان گفت که کارها در حال انجام است.

هدف‌گذاری تولید 18.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی 

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به رشد 18 درصدی صادرات کشور در نیمه نخست سال، گفت: برنامه امسال تولید 18.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی است که اکنون از برنامه تولید جلوتر هستیم.   به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی برادران خلخالی، در مراسم بازدید از یکی از واحدهای تولید لوازم خانگی در شهرک کاسپین اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های کشور موضوع تامین لوازم خانگی بود که با اقدامات انجام‌شده در سال گذشته 17.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد. وی افزود: برنامه امسال تولید 18.5 میلیون دستگاه لوازم خانگی است که اکنون از برنامه تولید جلوتر هستیم. معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار کرد: تولید لوازم خانگی در حوزه‌هایی که در زمینه آن در کشور با نقص تولید مواجه بودیم از اهداف ما بود، ‌امروز به واسطه اقدامات انجام‌شده خط تولید مایکروویو راه‌اندازی شد که امیدواریم با اقدامات مشابه در خصوص کاهش قاچاق این قبیل کالاها کمک شود. برادران خلخالی گفت: یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان، افزایش قیمت است که در یک سال اخیر با همکاری تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده‌ایم به‌طوری‌که در تلویزیون افزایش 15 درصدی قیمت و در سایر کالاها افزایش قیمت فقط 10 درصد بود. وی اضافه کرد: همچنین تا آنجا که امکان داشت موانع تولید مواد اولیه برداشته شد و در جهت رفاه حال تولیدکنندگان تعرفه واردات ماشین‌آلات و قطعات از 4 به یک کاهش یافت. معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به رشد 18 درصدی صادرات در 6 ماهه نخست امسال بیان داشت: در حوزه صادرات لوازم خانگی کوچک در 6 ماهه نخست سال جاری 34 درصد رشد داشته‌ایم.

رشد تولید فولادی‌ها  در نیمه نخست امسال

طبق آمار ارایه شده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به ایسنا، از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، تولید آهن اسفنجی بیشترین افزایش تولید را معادل ۲۰ درصد داشته‌ و در مقابل کمترین میزان افزایش را مجموع مقاطع طویل فولادی آن‌هم به میزان ۹ درصد به خود اختصاص داده‌ است. در مجموع طی این مدت مقاطع طویل فولادی تولید شده معادل پنج میلیون و ۷۹۰ هزار تن ثبت شده که نسبت به پنج میلیون و ۳۱۴ هزار تن تولیدی طی نیمه نخست ۱۴۰۰، رشد ۹ درصدی داشته است. پس از آن ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن محصولات فولادی و چهار میلیون و ۵۲۷ هزار تن مقاطع تخت فولادی و تولید شده که به‌ترتیب تولید محصولات فولادی ۱۱ درصد و تولید مجموع مقاطع تخت فولادی ۱۴ درصد بیشتر از میزان تولید آنها در شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ است. در نیمه نخست سال گذشته به ترتیب ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن محصولات فولادی و سه میلیون و ۹۶۷ هزار تن مقاطع تخت فولادی به تولید رسیده بود. شمش فولاد (فولاد میانی) نیز با افزایش ۱۹ درصدی تولید از ۱۲ میلیون و ۹۹۴ هزار تن در مدت شش ماهه ابتدایی سال گذشته، به ۱۵ میلیون و ۳۹۵ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

 

ارسال نظر