هشدار وزیر خزانه داری آمریکا درباره کاهش تولید نفت جهانی!

۱۴۰۱/۰۷/۱۸ - ۰۱:۳۵:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۲۰۰

جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا گفت که اقدام اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت برای اقتصاد جهانی، به ویژه بازارهای نوظهور که از ماه‌ها قبل با قیمت‌های بالای انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند «بی فایده و غیرعاقلانه» است. به گزارش فایننشال تایمز، دولت بایدن به‌شدت از تصمیم کارتل نفتی با حمایت عربستان سعودی و روسیه در هفته جاری انتقاد کرده که این اقدام را بر خلاف فشار آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت انجام داده است. یلن در یک گفت‌وگوی تلفنی با فایننشال تایمز عنوان کرد: فکر می‌کنم تصمیم اوپک غیرسودمند و غیرعاقلانه است  مشخص نیست که در نهایت چه تاثیری خواهد داشت، اما مطمئنا این چیزی است که به نظر من، در شرایطی که ما با آن روبه‌رو هستیم، مناسب به نظر نمی‌رسد. ما در مورد کشورهای در حال توسعه و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، نگرانی‌های زیادی داریم.

یلن پیش از نشست سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن صحبت می‌کرد که در آن قرار است گفت‌وگوهایی درباره تورم بالا و قیمت‌های کامودیتی‌ها، تاثیر تشدید سیاست‌های پولی توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی و تاثیر اقتصادی و مالی ناشی از جنگ اوکراین، صورت گیرد.

او گفت: من فکر می‌کنم در مورد اینکه آیا کشورهای ما به این مشکلات رسیدگی می‌کنند یا خیر تبادل نظر خواهیم کرد و سعی کنیم در نظر بگیریم که آیا واکنش جمعی ما به نتیجه معقول می‌انجامد؟‌و بهترین کاری که در چنین شرایط محیطی می‌توانیم انجام دهیم چیست؟

در بحبوحه ناامیدی فزاینده در واشنگتن از اینکه برخی از متحدان در اجرای تعهدات خود برای کمک مالی به کی‌یف عقب مانده‌اند، ایالات متحده امیدوار است از این نشست‌ها برای تشویق کشورهای اروپایی برای ارایه سریع‌تر کمک‌های اقتصادی به اوکراین استفاده کند.

تعدادی از کشورها قول کمک‌های اقتصادی قابل توجهی داده‌اند، اما سرعت انتقال پول به اوکراین بسیار کند است. یلن با اشاره به اینکه ایالات متحده ۸.۵ میلیارد دلار کمک بلاعوض به اوکراین داده و ۴.۵ میلیارد دلار دیگر به تازگی توسط کنگره تصویب شده، تاکید کرد: تعهداتی در این زمینه وجود دارد، اما باید این پول‌ها به کار گرفته شود.

والدیس دامبروسکیس معاون اجرایی کمیسیون اروپا روز سه شنبه در سخنانی عنوان کرد: اتحادیه اروپا به دنبال تسریع در پرداخت بودجه خود به اوکراین است و به‌شدت با کشورهای عضو برای پرداخت ۳ میلیارد یوروی نهایی از بسته ۹ میلیارد یورویی که رهبران در اوایل سال جاری نسبت به پرداخت آن متعهد شدند، کار خواهد کرد. 

با این حال، او گفت که داشتن یک جریان مالی ساختارمندتر و قابل پیش‌بینی‌تر برای اوکراین در سال آینده نیز مهم است و اتحادیه اروپا این مساله را در تهیه بودجه ۲۰۲۳ ادغام خواهد کرد.

ایالات متحده و متحدان گروه ۷ در حال وارد شدن به آخرین بخش مذاکرات برای تعیین سقف قیمتی برای صادرات نفت روسیه هستند تا مسکو را از درآمدهای انرژی حیاتی برای تامین مالی جنگ محروم کنند و همچنین مقداری از نفت کشور را به گونه‌ای حفظ کنند که منجر به جهش قیمت در سراسر جهان نمی‌شود.

یلن گفت: پایین نگه داشتن قیمت‌ها چیزی است که به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که از قیمت بالای انرژی رنج می‌برند، مفید است. پس از اینکه مقامات کاخ سفید گفتند که در مورد واکنش‌های احتمالی با کنگره رایزنی خواهند کرد، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مورد اقدامات متقابل ایالات متحده در پاسخ به اقدام اوپک، توجهی نداشت. وی افزود: رییس‌جمهور برای مدت زیادی بر روی بررسی همه گزینه‌های موجود برای کاهش [قیمت نفت] متمرکز بوده است.

احتمالا یلن با نگرانی همتایان خود در سراسر جهان در مورد ارزش دلار مواجه خواهد شد که در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش شدید نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو در برابر بسیاری از ارزهای دیگر به‌شدت افزایش یافته است. او در عین حال تصریح کرد که افزایش ارزش دلار ناشی از واقعیت‌های اقتصادی است.

یلن در این رابطه گفت: ما شاهد افزایش قابل توجهی در ارزش دلار بوده‌ایم، اما من فکر می‌کنم که عمدتا ناشی از تفاوت‌های بنیادی کلان در بین کشورهاست. در مورد ایالات متحده، این جریان پناهگاه امنی است که به تنش‌های ژئوپولتیکی و البته سرعت متفاوت انقباض پولی پاسخ می‌دهد.

یلن همچنین نگرانی در مورد برخی از آشفتگی‌ها و نوسانات بازار را در هفته‌های اخیر رد کرد.

ما در حال نظارت بر حرکات ارز و تاثیرات آن هستیم و همچنان فکر می‌کنیم که با توجه به تفاوت‌های اساسی بین کشورها و سیاست‌ها و موقعیت‌های اقتصادی، بازارها بسیار خوب عمل می‌کنند و به‌طور کلی مناسب هستند.

یلن از اظهارنظر در مورد کاهش گسترده مالیات بریتانیا که باعث لرزش در بازارهای مالی شد، قبل از اینکه بانک انگلستان مجبور به مداخله اضطراری شود و لیز تراس نخست وزیر بخشی از این طرح را لغو کرد، خودداری کرد.

 

ارسال نظر