اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۲:۰۲:۴۱
کد خبر: ۱۹۳۱۷۷

واردات خودرو از هفته آینده آغاز می‌شود

وزیر صمت با بیان اینکه «از هفته آینده ‌واردات خودرو آغاز می‌شود»، گفت: نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، فاطمی‌امین ظهر دیروز در بازدید از مراکز تولیدی گلستان با اشاره به اینکه مصوب واردات خودرو گرفته شده است، اظهار داشت: ‌بیش از 300 کسب‌وکار تقاضای ورود خودرو را داشتند که بعضی از این شرکت‌ها شرایط ورود خودرو را ندارند و در حال پایش شرایط کسب‌وکارها هستیم و بعد از این مرحله شرکت‌هایی که شرایط واردات دارند معرفی ‌خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ‌پالایش این افراد براساس آیین‌نامه واردات خودرو مصوب دولت انجام می‌شود، افزود: تا یکی دو هفته آینده شرایط افراد بررسی می‌شود و نام نخستین افرادی که تمام شرایط برای واردات خودرو را دارند اعلام و کار واردات خودرو آغاز می‌شود. وی درباره واحد‌های تولید نیز گفت‌: سرمایه در گردش و مواد اولیه و تولید سه مولفه است که وزارتخانه دنبال می‌کند و سال گذشته واحد‌های فولاد مدنظر ما بود که بدون هیچ مشکلی و بدون سهمیه‌بندی مواد اولیه در اختیار این واحدها قرار گرفت. وزیر صمت تصریح کرد: در بخش پتروشیمی امسال برنامه داریم که با هماهنگی وزارت نفت تاکنون مشکلی در این بخش نداشتیم و در اکثر واحدها در این بخش رشد تولید را داشته‌ایم. وی اضافه کرد: برنامه ما افزایش تولید و کنار آن تسریع در روند تولید است.

شرط صادرات دارو

رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید که این سازمان با صدور مجوز برای صادرات مخالف است و در مورد دارو نیز می‌توان فقط به داروهایی که کمبود نداریم مجوز صادرات داد. علی رضا پیمان پاک، در نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، از آمادگی سازمان توسعه تجارت برای دریافت فهرست داروهای دارای محدودیت در داخل از سازمان غذا و دارو خبر داد و با تاکید بر اینکه با مجوز صادرات همه داروها مخالف هستیم، افزود: با در اختیار داشتن فهرست کمبودها، می‌توان به سایر داروهای ساخت داخل، اجازه صادرات داد. وی با اشاره به اینکه در تجارت خارجی حوزه سلامت، کشورهای جنوب شرق آسیا، برخی کشورهای آسیایی و نیز کشورهای آفریقایی در فهرست بازارهای اولویت‌دار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است، افزود: از جمله بازارهای هدف تعیین شده، کشور روسیه است؛ چرا که این کشور از بازار قابل پیش‌بینی برخوردار است و می‌دانیم تا ۱۰ سال آینده این بازار چه رویکردهایی را در پیش خواهد داشت. پیمان‌پاک همچنین به هدفمند کردن انتخاب نمایشگاه‌های خارجی و حضور شرکت‌های ایرانی در این رویدادها، اشاره کرد و در این رابطه یادآور شد که برای سال ۲۰۲۳، چهار نمایشگاه اولویت‌دار در چین برای اعزام شرکت‌های ایرانی در این رویداد، انتخاب شده است. رییس سازمان توسعه تجارت ایران، همچنین از امضای موافقت‌نامه همکاری میان قطعه‌سازان ایران و روسیه در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیلیتی ۲۰۲۲ روسیه به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار، خبر داد.

وی همچنین در این جلسه به برخی روش‌های تسهیلی در نقل‌وانتقالات پولی تجار و بازرگانان ایرانی با همتایان خارجی خود اشاره کرد و در این رابطه، گفت: در حال حاضر، در عمان شبکه جابه‌جایی پول برای شرکت‌ها و تجار ایرانی ایجاد شده و از طریق این شبکه پولی، به صادرکنندگان ایرانی در امارات درهم داده می‌شود.

به گفته وی، ایجاد چنین شبکه مالی ویژه تجار و صادرکنندگان ایران، در کشورهای دیگر از جمله قطر، روسیه، ازبکستان و شرق اروپا در حال پیاده‌سازی است. پیمان‌پاک در عین حال، تلاش برای ارتباط پلتفرم‌های ایرانی فعال در حوزه فروش کالا و خدمات با پلتفرم‌های مشابه در برخی کشورهای هدف را از جمله برنامه‌ریزی‌های سازمان توسعه تجارت عنوان کرد و توسعه مراکز تجاری ایران در دیگر کشورها را از اقدامات جدی این سازمان برشمرد و در این رابطه، اعلام کرد که در حال حاضر ۸ مرکز تجاری ایران در کشورهای خارجی از جمله در دبی، قطر، ارمنستان، قاره آفریقا، روسیه و سه مرکز تجاری نیز در چین راه‌اندازی شده‌ است.

معاون وزیر صمت همچنین با بیان اینکه توسعه لجستیک تجارت بین‌المللی کشور در دستورکار جدی سازمان توسعه قرار گرفته است، از مصوبه دولت برای مجوز واردات کانتینرهای یخچال‌دار دست‌دوم به کشور خبر داد.

وی همچنین به ضرورت تقویت و توسعه نظام تجارت خارجی کشور بر بستر بلاکچین و استفاده از رمزارزها در تبادلات پولی تجار ایرانی با همتایان خارجی، اشاره کرد و در این رابطه، از آماده‌سازی ساز و کار مبتنی بر بلاکچین روی سازمان جامع‌تجارت خبر داد و یادآور شد که به این طریق، تجار و بازرگانان کشور می‌توانند روی این بستر مجازی، اقدام به مبادله رمز ارز کنند. بر اساس گزارش سایت اتاق تهران، پیمان‌پاک سپس تصریح کرد که در سازمان توسعه تجارت، کارشناسان زبده برای جلوگیری از صدور بخشنامه‌های ضد صادرات از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی، به کار گرفته شده‌اند. وی در پایان سخنان خود، از فعالان حوزه سلامت خواست تا ایده‌ها و طرح‌های خود برای توسعه بازارهای صادراتی کشور در بخش دارو و تجهیزات پزشکی را در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار دهند.

 

ارسال نظر