فروش کالای تقلبی یا سیاه‌نمایی؟

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۲:۳۵:۳۷
کد خبر: ۱۹۲۶۱۴
فروش کالای تقلبی یا سیاه‌نمایی؟

تعادل| 

پس از عرضه لوازم خانگی قاچاق، ورود کالاهای تقلبی به بازار اتفاق دیگری است که بر سر بازار لوازم خانگی آمده. ماجرا به بازسازی لوازم خانگی دست دوم و فروش آنها به عنوان کالای نو باز می‌گردد. خبری که توسط معاون صنایع عمومی وزارت صنعت هم تایید شده. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد، با شروع طرح ممنوعیت واردات لوازم خانگی، برخی از کالاها با برندهای تقلبی در بازار عرضه می‌شوند. به‌طوری که کالا‌های بی‌کیفیت از کشور‌های دیگر به مرز‌های ایران می‌رسد و پس از نصب برچسب و رنگ‌آمیزی برند‌های معروف در ویترین‌ها قرار می‌گیرند. از سوی دیگر لوازم خانگی دست دوم بازسازی شده و به عنوان کالای نو به مشتری‌ها فروخته می‌شود. البته شهرستانی عضو هیات‌مدیره اتحادیه لوازم خانگی، نظر دیگری در این باره دارد. او می‌گوید: برنامه این است تا با بی‌اعتماد کردن مردم به بازار سنتی، به تدریج فروشندگان قدیمی را از دور خارج کنند و زمینه عرضه لوازم خانگی را در برندشاپ‌های کارخانجات و هایپرهای ‌بزرگ ایجاد کنند. این فعال حوزه لوازم خانگی معتقد است، مجریان این سناریو با سیاه‌نمایی سعی می‌کنند به مردم القا کنند پشت پرده ویترین مغازه‌ها تماماً کالاهای قاچاق، دست دوم و تقلبی است. 

    کشف 9 کامیون لوازم خانگی تقلبی

ماجرای فروش لوازم خانگی دست دوم در بازار موضوعی است که متداول بوده و به دلیل کاهش قدرت خرید مردم رونق بیشتری هم پیدا کرده است اما مهم اینجاست برخی از این شرایط سوءاستفاده کرده و در کارگاه، انبار یا پشت مغازه خود لوازم خانگی دست دوم را تعمیر و رنگ می‌کنند و به اسم نو یا حتی قاچاق با قیمت‌های پایین‌تر و با گارانتی به مردم می‌فروشند. مشتریان هم بی‌خبر از این موضوع با شنیدن قیمت ارزان آنها اقدام به خرید می‌کنند در حالی که کالاهای دست دوم خریده‌اند و هر لحظه با خرابی آن روبه رو خواهند شد.

اما چرا طی چند روز اخیر فروش لوازم خانگی دست دوم با حرف و حدیث‌های مختلفی روبه رو شده است؟ داستان از این قرار است که هفته گذشته محمد مهدی برادران معاون وزیر صنعت از شناسایی 9 کامیون لوازم خانگی تقلبی در فروشگاهی که لوازم دست دوم خریداری و بازسازی و به نام برندهای خارجی عرضه می‌کرد خبرداد و گفت: درخواست ما به عنوان وزارت صمت این است که این کالاها امحا شوند. این کالاها قاچاق نیستند، اما مشمول قانون کالای قاچاق می‌شوند. درخواست ما از دستگاه قضایی تعیین حداکثر مجازات در قالب تشدید جرم برای آنها در نظر گرفته شود.

به گفته برادران؛ علاوه بر وجود کالای قاچاق، برخی افراد کالاهای خارجی را با عنوان برندهای داخلی به بازار عرضه می‌کردند که تولیدکنندگان زمان ارایه خدمات پس از فروش متوجه این اقدام شده و از این افراد شکایت کردند. به همین منظور بهتر است مردم از ابتدا کد رهگیری و کد شناسه را رصد کنند تا از اصالت کالا مطمئن شوند.

   بازار لوازم خانگی بدتر از بازار خودرو 

در همین راستا، غلامرضا رزقیان‌مقدم، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد نیز در اظهاراتی گفته است اکنون بازار لوازم خانگی از خودرو بدتر شده است؛ نماینده‌های شرکت‌های بزرگ از همکاران ما پول می‌گیرند و ۹۰روز بعد، کالا را تحویل می‌دهند؛ این موضوع باعث شکایت مشتری‌ها و دردسر‌های بعد از آن می‌شود. او افزوده: یکی از تولیدکننده‌های بزرگ ۲۹شعبه در مشهد راه اندازی کرد که به همه آنها اخطار دادیم و شش تا را هم پلمب کردیم، اما فروشگاه‌ها گاهی تا یک هفته درآمد ندارند. این فعال حوزه لوازم خانگی همچنین بیان کرده که سال گذشته، ۱۵۰ فروشگاه لوازم خانگی از این صنف خارج شدند و حالا ۸۸۰عضو مستقیم داریم. اینکه می‌گوییم بازار اشباع شده، به دلیل تداخل صنفی با سه اتحادیه بلور و چینی، لوله و لوازم بهداشتی و صوت و تصویر است که زیرنظر ما نیستند، ولی کالا‌های ما را‌ می‌فروشند. تعاونی اداره ها، نمایندگی ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، هایپرمارکت‌ها و... کار فروش را برای اعضای ما که اصل کارشان فروش لوازم خانگی است، سخت کرده اند.

    چرا با فروش‌های اینترنتی غیرمجاز  برخورد نمی‌شود؟

از سوی دیگر، پازوکی رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه فروش لوازم خانگی دست دوم در بازار که این روزها سروصدای زیادی را به پا کرده است به «خبرگزاری تسنیم» گفته است:این موضوع در سه راه امین حضور اتفاق نیفتاده و من انتقاد جدی نسبت به زیر سوال بردن فعالیت کسبه امین حضور دارم، در روند بازرسی از بازار گزارش‌های مختلفی از فروش لوازم خانگی دسته دوم در یک واحد صنفی آن هم در خیابان مازندران که محل کسبه دست دوم فروش است شناسایی شد که برخورد لازم با آن صورت گرفته است.

وی افزود: این واحد علی‌رغم تمام هشدارها به جای اینکه لوازم خانگی دست دوم بفروشد کالاها را تعمیر کرده و آنها را به نام محصول نو به مشتریان معرفی می‌کرد، مشتری نیز بی‌اطلاع از این موضوع با مشاهده قیمت نسبت به خرید کالاها اقدام می‌کرد. عمده این کالاها یخچال فریزر، لباسشویی و ظرفشویی و جاروبرقی بوده است.

پازوکی با تاکید براینکه کسبه امین حضور به هیچ عنوان کالای دسته دوم را به نام نو به مردم نمی‌فروشند، گفت: متاسفانه جوی در جامعه به وجود آمده که تخلف از سوی کسبه لوازم خانگی فروش امین حضور بوده است درحالی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. وی با انتقاد از اینکه کسبه حتی امکان فروش لوازم خانگی خارجی را نیز ندارند، تصریح کرد: نکته مهم اینجاست فروشنده لوازم خانگی نمی‌تواند کالای خارجی بفروشد اما همین کالاها که عمدتا از محل قاچاق وارد کشور می‌شود در فضای مجازی به وفور یافت شده و هیچ نظارتی نیز بر فروش آنها انجام نمی‌شود، اگر قرار بر فروش لوازم خانگی است چرا کسبه نفروشند و فقط فضای مجازی نسبت به فروش کالای قاچاق اقدام می‌کند.

پازوکی عنوان کرده: مشاهدات ما نشان می‌دهد در سایت‌های مطرح لوازم خانگی قاچاق فروخته می‌شود. اما نکته مهم اینجاست براساس قانون باید اگر کالای لوازم خانگی در فضای مجازی فروخته می‌شود جواز لازم از اتحادیه مربوطه گرفته شود اما هیچ جوازی صادر نشده و سایت‌ها خودمختار نسبت به فروش کالای لوازم خانگی اقدام می‌کنند.

براساس گفته‌های رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی فروش کالاهای دست دوم به نام نو در بازار لوازم خانگی امین حضور وشریعتی انجام نمی‌شود اما مشاهدات نشان می‌دهد نمی‌توان این موضوع به صورت کامل نفی کرد چراکه در هر صنفی تخلف وجود دارد و بازار لوازم خانگی نیز از این موضوع مصون نیست.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که برخی فروشندگان لوازم خانگی معتقدند در میان 2 هزار کسبه شاید یک یا دو فروشگاه اقدام به فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو کنند و حتی برچسب‌های محصولات را هم تغییر می‌دهند تا به نام کالاهای خارجی با قیمت بالاتری به مردم بفروشند که راهکار مقابله با این تخلفات رصد بازار و نظارت کامل بر عملکرد فروشندگان است. سیاه نمایی برای از بین بردن بازار سنتی! 

البته حسین شهرستانی عضو هیات‌مدیره اتحادیه لوازم خانگی با اعتراض به هجمه‌های اخیری که به صنف فروشندگان لوازم خانگی وارد شده، می‌گوید: بعضی‌ افراد آنچنان ساده اندیشانه برای جریانی که کمر به از بین بردن بازار سنتی بسته‌اند بازی می‌کنند که متحیرکننده است. جریانی که با اجرای سناریویی دقیق به دنبال کسب درآمدِ از صفر تا صد صنعت لوازم خانگی هستند. 

وی خطاب به اعضای صنف فروشندگان لوازم خانگی گفت: برنامه این است تا با بی‌اعتماد کردن مردم به بازار سنتی، به تدریج فروشندگان قدیمی را از دور خارج کنند و زمینه عرضه لوازم خانگی را در برندشاپ‌های کارخانجات و هایپرهای ‌بزرگ ایجاد کنند.

شهرستانی بیان کرد: مجریان این سناریو با سیاه‌نمایی سعی می‌کنند به مردم القا کنند پشت پرده ویترین مغازه‌ها تماماً کالاهای قاچاق، دست دوم و تقلبی است. او با توضیح اینکه باید واقع بین باشیم، حقیقت این است که امکان دارد در هر قشری از جامعه افراد متقلب در میان آدم‌های درست و شریف رخنه کرده باشند، پرسش‌هایی مطرح می‌کند مبنی بر اینکه: آیا نظارت بر بازار تا این حد نیاز به دوربین و رسانه‌ای شدن دارد؟ آیا نظارت فقط مختص به بازار فیزیکی است و سایت‌های معروف اینترنتی که کالای قاچاق و تقلبی را آزادانه می‌فروشند نیاز به نظارت ندارند؟ آیا شرایط تا این حد که نشان می‌دهند وخیم است؟ آیا درست است چند واحد صنفی متخلف در منطقه‌ای از تهران را که بورس کالای دست دوم است با هیاهو به تمامی فروشندگان معتبر لوازم خانگی نسبت دهند؟ آیا تعداد این متخلفان و کلاهبرداران به اندازه‌ای است که آبروی صنفی با این قدمت و بزرگی را یکجا زیر سوال ببرند؟ آیا نمی‌شود بدون این نمایش اغراق آمیز با متقلب‌ها مبارزه کرد؟ این سیاه‌نمایی در نهایت چه بلایی سر کسبه با اصالت ما می‌آورد و در نهایت به نفع چه کسانی است؟ چرا هر مشکلی در طول و عرض این صنعت پیش می‌آید می‌خواهند در کف بازار حلّش کنند؟ چرا وقتی کارخانجات موفق نمی‌شوند که رسماً افزایش قیمت‌ داشته باشند، درصد سود بخش توزیع را به حداقل میرسانند تا بگویند لیست قیمت‌ها بالا نرفته و آنگاه با عرضه قطره چکانی و ایجاد بازار سیاه تمامی تقصیرها و نظارت‌ها را متوجّه بازار می‌کنند؟ و در تمام این موارد با استفاده از رسانه‌ها، کسبه بازار سنتی را مقصر جلوه می‌دهند. 

شهرستانی معتقد است که در صنف لوازم خانگی هم قطعاً مشکلاتی وجود دارد که البته بسیاری از این مشکلات از سیاست‌های غلط و تمامیت خواهی برخی از تولیدکنندگان بزرگ صورت گرفته؛ سیاست‌هایی که باعث عدم اعتماد و عدم احساس امنیت توزیع‌کنندگان شده است. برخی از آقایان‌اش را با جایش یکجا می‌خواهند و درصدد حذف بازار سنتی هستند. او ضمن تأکید بر مبارزه با متقلبین به صورت جدی، گفت: امیدوارم سوء برداشت نشود، منظور بنده دقیقاً این است که حتماً باید با جدیت مقابل تخلف و تقلب ایستاد و مبارزه کرد ولی نباید ساده‌اندیشانه بازیگر سناریویی شویم که با استفاده از قدرت مالی و رسانه سعی در حذف بازار سنتی دارند. باید هوشیارانه و سنجیده عمل کرد و با دست خودمان تیشه به ریشه این صنف آبرومند نزنیم و از همکاران شریف خودم تقاضا دارم اگر با هر نوع تقلب برخورد کردند هرگز کوتاه نیامده و اجازه ندهند عده‌ای متقلب با آبرو، اعتبار و حیثیت این صنف شریف بازی کنند.

امروز در بازار لوازم خانگی کالاهای قاچاق به وفور یافت شده و فروش لوازم خانگی دست دو به نام نو بر بی‌اعتمادی مردم به محصولات موجود در بازار اضافه کرده است. این در حالی است که قرار بود براساس برنامه وزارت صنعت بازار لوازم خانگی مدیریت شده و مانع فروش کالاهای قاچاق شوند اما گویا این برنامه‌ها فقط بر روی کاغذ بوده و عملا در بازار اتفاق خاصی به وجود نیامده است.

 

ارسال نظر