خواسته اصنافی‌ها از دولت

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ - ۰۵:۴۹:۲۲
کد خبر: ۱۹۲۴۲۹
خواسته اصنافی‌ها از دولت

تعادل |

«فروش فروشگاه‌ها» شفاف شد. وزیر صمت با بیان اینکه طرح شفافیت فروشگاه‌ها از ابتدای شهریورماه اجرا شده است، گفت: در این طرح داده‌های فروش یک فروشگاه دراختیار قرار می‌گیرد و این مهم امکان تحلیل موجودی را به ما می‌دهد که آیا در شهری کمبود کالا داریم یا خیر. به عبارت دیگر وضعیت مدیریت بازار و گران‌فروشی را تغییر می‌دهد که این موضوع گامی در راستای قدم گذاشتن در مسیر انقلاب صنعتی چهارم است. در همین راستا، روزگذشته در همایشی که با حضور اصنافی‌ها ومسوولان وزارت صمت برگزار شد، بر ضرورت فناورشدن صنوف مختلف کشور تاکید شد. البته متولیان دولتی تاکید کردند که دولت نمی‌خواهد اصناف را هوشمند کند و این خود اصنافی‌ها هستند که باید از رویکرد سنتی فاصله بگیرند و به این سمت بروند. با این حال، وزارت صمت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اقدام به ایجاد شتاب‌دهنده‌ای برای هوشمندسازی اصناف کرده است. وزیر صمت هم کارکردهای دانش بنیان شدن اصناف را ارایه محصولات باکیفیت‌تر، کاهش قیمت و به کارگیری نیروهای انسانی با تحصیلات تکمیلی و بالاتر عنوان کرد. در مقابل، اصنافی‌ها هم با تاکید براینکه اصناف نقش پر رنگی در تولید داخلی دارند و بنگاه‌های کوچک به عنوان موتور پیشران توسعه کشور به شمار می‌روند، گفتند: برای اینکه موتور محرکه کشور روشن شود باید ساختار بنگاه‌ها تغییر کند و اصلاح شود. بنابراین کاهش هزینه‌های اصناف از طریق فناوری، خدمات هوشمندسازی و بازاریابی امری ضروری است؛ اما این امر هم نیاز به حمایت دولتمردان دارد. 

   گامی برای مدیریت بازار 

نخستین همایش «اصناف دانش بنیان، فناور و هوشمند» با هدف اصلاح ساختار و خدمات هوشمندسازی در سالن اجلاس سران برگزار شد. وزیر صمت که در این همایش حضور یافته بود، در اظهاراتی گفت: نخستین کارکرد دانش بنیان شدن اصناف، محصولات باکیفیت‌تر و کاهش قیمت است. همچنین موجب می‌شود نیرو‌های انسانی با تحصیلات تکمیلی و بالاتر به کار گرفته شوند. سید رضا فاطمی امین افزود: ظرفیت انسانی با تحصیلات تکمیلی در کشور وجود دارد که برای حفظ و استفاده از این ظرفیت باید از آنها در بخش دانش بنیان کردن اصناف به خوبی استفاده کرد. وزیر صمت گفت: در کنار سرمایه نیروی کار عامل سومی هم در تولید مطرح است به نام دانش، که در واقع آن دسته از فعالیت‌ها و رشته‌هایی که سهم دانش در آن بیشتر از دو عامل دیگر هست، دانش بنیان هستند. او با اشاره به اینکه در بحث دانش بنیان الزاما نباید به دنبال کار‌های پیچیده بود افزود: به‌طور مثال یکی از بانک‌ها در اقدامی خلاقانه در خصوص تامین منابع مالی زنجیره‌ای، کارکردی خوب و تجربه‌ای مناسب در این حوزه دارد. وزیر صمت با بیان اینکه در وزارتخانه دو گانه اصناف و صنعت نداریم، گفت: در واقع هیچ تفاوتی بین این دو حوزه قائل نیستیم، زیرا ما کسب و کار‌هایی داریم که برخی خدماتی، برخی معدنی و همچنین برخی تولیدی یا توزیعی هستند که حتی تشکل‌های صنفی نیز دارند. فاطمی امین افزود: بنابراین وقتی می‌گوییم کسب و کار‌ها باید دانش بنیان شوند، همه حوزه‌ها مدنظر است و یکی از مصادیق پررنگش بخش اصناف است. وزیر صمت همچنین در حاشیه همایش و در جمع خبرنگاران، گفت: حوزه دانش بنیان در همه عرصه‌ها اهم از تولیدی، توزیعی و خدماتی اهمیت دارد. کالا و خدماتی که در سازوکار دانش بنیان تولید می‌شود می‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد و با نرخ پایین‌تر عرضه شود پس ما به سمت دانش بنیان می‌رویم که به سمت تولیدات باکیفیت برسیم. فاطمی امین با بیان اینکه طرح شفافیت فروشگاه‌ها را از ابتدای شهریور آغاز کردیم، گفت: کل داده‌های فروش یک فروشگاه در اختیار قرار گرفتیم که این مهم امکان تحلیل موجودی را به ما می‌دهد که آیا در شهری کمبود کالا داریم یا خیر. به عبارت دیگر وضعیت مدیریت بازار و گران فروشی  راتغییر می‌دهد که این موضوع گامی در راستای قدم گذاشتن در مسیر انقلاب صنعتی چهارم است.

   ایجاد شتاب‌دهنده‌

برای هوشمندسازی اصناف 

معاون تجارت و خدمت وزارت صمت، نیز در بخش دیگری از این همایش، گفت: وزارت صنعت معدن و تجارت با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اقدام به ایجاد شتاب‌دهنده‌ای برای هوشمندسازی اصناف کرده و هم‌اکنون ۲ ماه از زمان آغاز فعالیتش می‌گذرد و حال با توجه به مشخص شدن نتایجش آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم. علیرضا شاه‌میرزایی تاکید کرد: دولت نمی‌خواهد اصناف را هوشمند کند، چرا که در این زمینه اصناف از بخش دولتی جلوتر هستند و خودشان این کار را انجام می‌دهند. او با اشاره به اینکه وزارت صمت طراحی سامانه‌هایش را با توجه به توان بخش خصوصی به بخش خصوصی سپرده است گفت: باز طراحی برخی از سامانه‌های وزارت صمت نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان سپرده شده است. شاه‌میرزایی در این بین به بازطراحی سامانه iranianasnaf اشاره کرد و گفت: این سامانه در حال بازطراحی است و بزودی تحولات زیادی روی آن صورت خواهد گرفت. شاه‌میرزایی افزود: نظارت بر اصناف را باید توسط خود مردم انجام دهیم. به ما تکلیف شد از سامانه‌های هوشمند استفاده کنیم تا مردم بتوانند در این سامانه‌ها شکایت‌های خود را ثبت کنند. قیمت ۴۰ هزار کالا را از طریق اپلیکیشن‌ها در اختیار مردم قرار داده‌ایم. علاوه بر این پلتفرم‌هایی که بالای ۳ میلیون کاربر دارند نیز می‌توانند از این سرویس استفاده کنند.

   دولت ما را حمایت کند

 محمدرضا فرجی تهرانی دبیر همایش «اصناف دانش‌بنیان، فناور و هوشمند» از دیگر سخنرانان این همایش بود که پشت تریبون قرار گرفت و گفت: چنانچه دولت از بنگاه‌های خرد و اصناف حمایت کند این بخش می‌تواند نقش موتور محرک را برای توسعه کشور ایفا کند. بنابه توضیحات او، یکی از رویکرد‌های مهم دولت در سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین توجه به ساختار و توسعه کسب و کار‌های کوچک و متوسط است، از این رو برای اینکه گامی برای تحقق شعار سال برداشته شود و اصناف به سمت بازاریابی و فروش هوشمند حرکت کنند باید مشارکت اصناف، اتحادیه‌ها در این مسیر بیشتر شود. چرا که اصناف نقش پر رنگی در تولید داخلی دارند و امروزه از بنگاه‌های کوچک به عنوان موتور پیشران توسعه کشور یاد می‌شود. او گفت: برای اینکه موتور محرکه کشور روشن شود باید ساختار بنگاه‌ها تغییر کند و اصلاح شود. همچنین باید به کاهش هزینه‌های اصناف از طریق فناوری، خدمات هوشمندسازی و بازاریابی توجه کنیم و از صادرات غافل نشویم.  فرجی تهرانی تصریح کرد: البته زمانی این ساختار سنتی اصلاح خواهد شد که دستگاه‌های متولی هم به کمک اصناف بیایند و موانع پیش‌رو را برطرف کنند. او درباره اقدامات انجام شده برای اینکه اصناف به سمت فناوری پیش روند، گفت: آخرین آمار برای بهمن سال گذشته است و تا آن زمان بیش از ۶۰ درصد واحد‌های صنفی به کارتخوان، ۲۹.۲ درصد به ترازوی دیجیتال و ۲۳.۷ درصد واحد‌ها به صندوق مکانیزه مجهز شدند. از سوی دیگر، جدیدترین آمار منتشر شده از وزارت صمت نشان می‌دهد، تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده‌اند که نزدیک به نیمی از آنها توزیعی و فقط حدود ۱۹ درصد آنها تولیدی هستند.

   آیین‌نامه هوشمندسازی اصناف نوشته شود

در بخش دیگری از همایش سید محسن دهنوی رییس کمیسیون کسب وکار نوین مجلس، سهم اصناف در تولید ناخالص ملی را حدود 25 درصد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که سخن از اقتصاد و تولید به میان می‌آید حوزه صنعت بیشتر از اصناف دارای اهمیت می‌شود این در حالی است که اصناف 

چرخ دنده‌های تولید محسوب می‌شوند. نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به لزوم حفظ و پایداری اصناف در دنیای جدید، افزود: ورود اصناف به کسب و کار مجازی شبکه تبادل داده‌ها و اقتصاد را متحول خواهد کرد. هوشمند شدن فضای اصناف ضرورت دارد این در حالی است که بسیاری از روسای اتحادیه به ما شکایت می‌کنند که کسب و کارهای اینترنتی فعالیت ما را مختل کرده‌اند. به گفته دهنوی به زودی در فراکسیون دانش‌بنیان‌ مجلس، کمیته اصناف تشکیل خواهد شد. دهنوی در مورد معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: اینکه پایه‌های مالیاتی را توسعه دهیم رویکرد درستی است اما باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم. در سیستم جدید فشار مضاعف به اصناف می‌آید. جایی که باید در مالیات‌ستانی سخت بگیریم هنگام فرار مالیاتی است. در وزارت صمت آیین‌نامه هوشمندسازی فعالیت‌های اصناف را بنویسند تا برای این اصناف معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود.  فتح‌الله توسلی، رییس کمیته دیپلماس اقتصادی مجلس هم در اظهاراتی گفت: اصناف باید نیازهای کشورهای مختلف را بررسی کنند. نیاز کشور این است که توسعه صورت گیرد. شرایط کشور با شرایط بین‌المللی باید هماهنگ شود. با این شرایط ما نمی‌توانیم نیازهای کشور را تامین کنیم.

   در اتحادیه‌ها مراکز هوشمندسازی

فعال شود

در بخش دیگری از این همایش، قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به تغییرات شیوه تجارت در دنیای امروز، گفت: امروزه فعالیت‌های تجاری تابع قوانین، مقررات و روش‌های علمی و کاربردی هستند و اگر از این روش‌ها بهره نگیریم امکان آسیب دیدن به فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد. به گفته نوده فراهانی، در کشور 600 هزار واحد صنفی تولیدی کوچک فعال هستند و می‌توان با سرمایه کم این بنگاه‌ها را ایجاد کرد. وی ادامه داد: بنگاه‌های کوچک اقتصادی در مدت زمان کوتاه به نتیجه می‌رسند و اگر بخواهیم یک کارخانه تاسیس شود چندین سال باید زمان بگذاریم اما تولیدی‌های کوچک در بازه زمانی محدود به نتیجه می‌رسند.

نوده فراهانی افزود: در بنگاه‌های کوچک امکان افزایش اشتغال وجود دارد و این بنگاه‌ها می‌توانند به راحتی از تخصص مهندسان و متخصصان استفاده کنند. وی با بیان اینکه بنگاه‌های اقتصادی نیازمند تمرکز جغرافیایی نیستند، افزود: پراکندگی و تعداد بالای بنگاه‌های خرد اقتصادی امکان تولید کالاهای مختلف در کشور وجود دارد اما توزیع این محصولات در هر استانی نیاز به برنامه‌ریزی دارد. او با اشاره به توسعه بهره‌گیری اصناف از علوم روز، افزود: اصناف باید بیشتر در این زمینه فعال شوند و جلسات اینچنینی می‌تواند در تحقق این مهم به اصناف یاری برساند. از این رو در تمام اتحادیه‌ها مراکز هوشمندسازی، فعال شوند. مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت هم از دیگر سخنرانان این برنامه بود که در اظهاراتی گفت: جهش بزرگ کشور در حوزه تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، با حرکت اصناف به سمت فناوری تحقق خواهد یافت. امیرحسین اسدی ادامه داد: از نگاه وزارت صمت، تفاوتی بین صنعت و صنف نیست و هر دو کسب وکار هستند و البته با وسعت و اندازه متفاوت و اگر صحبت از دانش بنیان یا تولید مبتنی بر دانش داریم، این نگاه در هر دو گروه کسب و کار‌های کوچک و متوسط و کسب وکار‌های بزرگ مورد توجه است. 

 

ارسال نظر