تراز تجاری کشور منفی شد

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۰:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۲۰۲۸

رییس گمرک در نشست خبری خود با برخی خبرنگاران در مورد تجارت خارجی پنج ماهه سال جاری توضیح داد: وزن صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت بالغ بر ۴۴ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۳.۵ درصدی در وزن و افزایش ۲۱.۳۲ درصدی در ارزش دلاری مواجه بوده است.

به گزارش ایسنا: رییس کل گمرک ادامه داد: میزان واردات نیز با کاهش ۸.۵۳ تنی در وزن و افزایش ۱۹.۶۵ دلاری در ارزش مواجه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴ میلیون تن در وزن و ۲۱ میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار رسیده است که نشان می‌دهد تراز تجاری منفی شده است.

مقدسی در مورد اقلام عمده صادراتی و وارداتی توضیح داد: عمده اقلام صادرات پروپان مایع، متانپل، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد و عمده اقلام وارداتی گندم، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، گوشی تلفن همراه، شکر تصفیه شده، روغن بوده است.

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه واردات گوشی در رتبه نخست واردات قرار دارد، گفت: در پنج ماهه نخست واردات آیفون نداشتیم.  این مقام دولتی در پاسخ به سوالی در مورد واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار نیز اظهار کرد: در چهار ماهه نخست سال جاری ۱۶۶ هزار دستگاه تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار به کشور وارد شده است. البته بحث حقوق ورودی آنها مطرح است.

وی همچنین در مورد خودروهای دپو شده در گمرک نیز توضیح داد: موضوع ثبت سفارش جعلی این خودروها مطرح است که همه موارد اخیرا تعیین تکلیف شده است و به فروش خواهند رسید. در واقع مرجع قضایی درحال تعیین تکلیف آن است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از خودروهای دپو شده در مدت جام جهانی در منطقه آزاد کیش گفت: از این موضوع اطلاع ندارم، اما ورود اکثر این خودروها به دلیل اینکه بالای ۲۵۰۰ سی سی یا ساخت کشور خاصی هستند به کشور ممنوع است.

این مقام دولتی، در مورد اینکه گفته می‌شود تجهیزات برخی خودروها دزدیده شده است، عنوان کرد: با توجه به شرح وظایف گمرک، این نهاد انباردار نیست و مرجع تحویل‌گیرنده است. من دزدی را تایید نمی‌کنم و تاکنون شکایتی مبنی بر این نداشتیم.

وی در مورد واردات کالا نیز اظهار کرد: گمرک آمادگی لازم برای ورود خودروهای خارجی را دارد. سقف آن یک میلیارد دلار است. اگر ۱۰ هزار یورو باشند ۱۰۰ هزار خودرو و اگر ۲۰ هزار یورو باشند ۵۰ هزار خودرو وارد شده و از طریق بورس کالا عرضه خواهند شد.رییس کل گمرک ایران در ادامه در مورد آخرین وضعیت کالاهای اساسی در گمرک توضیح داد: ۳.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر، ۵۰۰ هزار تن در اسکله‌ها، یک میلیون تن در لنگرگاه‌ها و جمعا پنج میلیون تن کالای اساسی در گمرک است که تشریفات آنها درحال انجام بوده و هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

 

ارسال نظر