اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۳۱ - ۰۳:۵۰:۱۷
کد خبر: ۱۹۱۸۵۲

چرا مدیرعامل فولاد مبارکه تغییر کرد؟ 

وزیر صمت گفت: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، گزارش‌هایی از عملکردهای نادرست شرکت فولاد مبارکه دریافت شد که در این راستا مدیرعامل این شرکت در مهرماه ۱۴۰۰ تغییر کرد. به گزارش وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین با تاکید بر اهمیت و ضرورت پیشگیری از فساد، اظهار کرد: مواردی که در گزارش تحقیق و تفحص شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۷ تا اوایل سال ۱۴۰۰ بیان شده است باید در اسرع وقت رسیدگی شده و با متخلفان برخورد شود. وزیر صمت افزود: در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، گزارش‌هایی از عملکردهای نادرست در شرکت فولاد مبارکه دریافت که بلافاصله اقدامات لازم برای تغییر مدیرعامل این شرکت در مهرماه سال ۱۴۰۰ انجام شد و با تغییرات مدیریتی در این شرکت، اصلاح مقررات و فرآیندها آغاز شده است. فاطمی امین گفت: برای پیشگیری از تخلفات، علاوه بر اصلاح سازوکارهای داخلی شرکت‌ها در چارچوب ارتقای حاکمیت شرکتی، محیط کسب‌وکار نیز باید اصلاح شود تا بسترهای فسادآلود از بین بروند که در این زمینه نیز اقدامات خوبی در طول یک سال گذشته انجام شده است، به عنوان نمونه، با عرضه محصولات فولادی در بورس کالا شفافیت معاملات افزایش یافت و با فعال شدن روش‌هایی مانند عرضه تلفیقی، سهمیه‌بندی برای خرید محصولات فولادی حذف شد، بدین‌ترتیب قیمت‌ها در بازار متعادل شدند و امکان تخلف در تعیین سهمیه و سهمیه فروشی به‌طور کامل از بین رفت. وزیر صمت اعلام کرد: این گزارش به دقت بررسی خواهد شد و ضمن انجام اقدامات قانونی لازم، با شناسایی ساز و کارهای معیوب، اقدامات پیشگیرانه شناسایی و اجرایی می‌شوند.

صادرات دام زنده آزاد شد

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران از ابلاغ شیوه نامه صادرات دام به گمرکات خبر داد و گفت: بر این اساس صادرات دام زنده، (گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم) آزاد شد. سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از ابلاغ شیوه‌نامه صادرات دام به گمرکات خبر داد و گفت: بر این اساس صادرات دام زنده، (گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم) آزاد شد. وی با اشاره به اعلام کد تعرفه‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی به گمرک افزود: تعرفه صادرات هر کیلوگرم گوساله ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و هر رأس گوسفند حدود ۵۰ هزار تومان است. مقدسی درباره اینکه اولین محموله دام صادراتی چه زمانی ارسال خواهد شد؟، گفت: فعلاً می‌خواهیم با واردکنندگان خارجی وارد مذاکره شویم. وی ادامه داد: کشورهای عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، امارات و عمان خواهان دام ایرانی هستند. مقدسی درباره قیمت دام صادراتی نیز گفت: قیمت براساس نرخ‌های جهانی تعیین می‌شود و بستگی به نظر خریداران نیز دارد تا در نهایت با آنان به توافق برسیم.

50 درصد کارت‌های بازرگانی در تهران فعال است

به گفته سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تعداد کل کارت‌های بازرگانی فعال در استان تهران ۱۴ هزار و ۶۶۰ فقره است که ۵۰ درصد از کارت‌های بازرگانی کل کشور را شامل می‌شود. حسن میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا، از رسیدگی بیش از ۱۴ هزار و ۸۰۰ پرونده ثبت سفارش کالا در چهار ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: تعداد کل پرونده‌های وارد شده به سامانه مربوطه ۱۸ هزار و ۵۲۰ فقره بوده که ۸۰ درصد آنها به ارزش ۴۳۹۹ میلیون یورو رسیدگی و مابقی درحال بررسی کارشناسی یا رد شده است. همچنین به گفته وی تعداد کل کارت‌های بازرگانی فعال در استان ۱۴ هزار و ۶۶۰ فقره است که ۵۰ درصد از کارت‌های بازرگانی کل کشور را شامل می‌شود. میرزایی با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال ۲۸۴۹ فقره کارت صادر و تمدید شده که از این تعداد ۸۴۰ مورد صدور کارت جدید بوده گفت: بازنگری در قوانین جاری حوزه کارت بازرگانی الزامی است. سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت تهران افزود: تسهیل فعالیت‌های تجاری، مستلزم هماهنگی بین دستگاهی به‌ویژه نقش پررنگ انجمن‌های تخصصی و اتاق‌های بازرگانی است.

 

ارسال نظر