اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۲۹ - ۰۴:۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۹۱۷۷۴

تغییر تعرفه واردات خودرو  در راه است

معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: هم‌اکنون در حال تشکیل ساز و کاری هستیم که متناسب با میزان تولید داخل تعرفه خودرو‌های وارداتی تعیین شود. ابوالفضل خلخالی افزود: به‌طور نمونه اگر در خودرو‌های وارداتی، ۲۰ درصد داخلی‌سازی داشته باشیم ۳۲ درصد تعرفه به واردات آن تعلق می‌گیرد و اگر داخلی‌سازی به ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند تعرفه واردات آن به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. وی گفت: البته قیمت‌گذاری براساس نظر سازمان حمایت صورت می‌گیرد، اما آیین‌نامه‌ای در دست تنظیم است تا معیار قیمت‌گذاری باشد که طبق آن رقابتی بودن محصولات را می‌سنجیم. خلخالی افزود: براساس این آیین نامه برای هر کدام از این محصولات رتبه رقابتی بودن را تخصیص می‌دهیم، این رقابتی بودن براساس سنجش میزان قیمت کنونی محصول با میزان قیمت محصول رقابتی در جهان خواهد بود. خلخالی اضافه کرد: به دنبال این هستیم فضای حمایتی راکه برای خودروساز‌ها ایجاد کرده‌ایم از بین ببریم تا خودروسازان ما بتوانند با دنیا رقابت کنند، براین اساس یک قیمت رقابتی برای هر محصول اعلام خواهد شد و میزان رقابتی بودن این محصولات در مقایسه با قیمت رقابتی بازار‌های جهانی سنجیده می‌شود. معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: همچنین به اجزای تشکیل‌دهنده قیمت یک محصول توجه ویژه‌ای خواهیم داشت. در این بین قیمت اعلامی توسط بنگاه از حیث رقابتی، بررسی و مشخص خواهد شد که آیا قیمت رقابتی است یا خیر؟ و اگر رقابتی است در چه رتبه‌ای قرار دارد؟ خلخالی افزود: اگر محصولی رتبه رقابتی پایین داشته باشد باید از خط تولید خارج شود یا اصلاحاتی صورت گیرد تا به قیمت رقابتی برسد در واقع محصولات تنها زمانی می‌توانند با توجه به قیمت اعلامی بنگاه در بازار عرضه شوند که قیمت رقابتی داشته باشند. به گزارش تسنیم، معاون دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در پاسخ به علت بالا بودن قیمت اولیه خودرو‌های مونتاژ در ایران در مقایسه با کشور‌های همسایه و کشور‌های سازنده آن گفت: بخشی از آن به دلیل تعرفه قیمتی است و بخشی از آن نیز به دلیل میزان پایین تولید و غیراقتصادی است به همین دلیل باید در پلتفرم‌های مشترک در داخل کشور تولید انجام دهیم تا میزان تولید را به میزان اقتصادی برسانیم و برای تحقق این موضوع به دنبال هم افزایی از طریق ایجاد اتحاد‌های راهبردی میان تولید‌کنندگان خودرو در داخل کشور هستیم تا بر روی هزینه‌های سربار تأثیر بگذارد و شاهد تعدیل قیمت این نوع محصولات باشیم.

دو انتصاب جدید در اتاق ایران

طبق احکام صادر شده از سوی رییس و دبیرکل اتاق ایران، انتصابات جدیدی در پارلمان بخش خصوصی کشور انجام شد. بر این اساس معاون بین‌الملل اتاق ایران و رییس مرکز رسانه و ارتباطات این نهاد بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کردند. بر اساس حکمی از سوی غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران، امیر آشتیانی‌عراقی به عنوان رییس مرکز رسانه و ارتباطات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معرفی شد. همچنین مجتبی مدرس‌زاده دبیرکل اتاق ایران طی حکمی علیرضا یاوری را به عنوان معاون امور بین‌الملل در این اتاق منصوب کرد. مراسم تکریم و معارفه‌ مدیر روابط عمومی اتاق ایران با حضور حسین سلاح‌ورزی، نا‌یب‌‎رییس اتاق ایران و مجتبی مدرس‌زاده دبیرکل این اتاق برگزار شد. حسین سلاح‌ورزی ضمن تقدیر از زحمات مسعود چیذری که سرپرستی روابط عمومی را برعهده داشت، اظهار کرد: امیدواریم این تغییرات با تاکید بر اصل تحول در اتاق ایران بتواند شرایط بخش خصوصی را در حوزه ارتباطات به نحو مطلوبی پیش ببرد. همچنین امیدواریم در این دوره شرایط کار موفق با ابزارهای جدید برای همه همکاران در مرکز رسانه و ارتباطات فراهم شود. مجتبی مدرس‌زاده دبیرکل اتاق ایران نیز در این نشست از جایگاه اتاق به عنوان محور توسعه کشور سخن گفت و روابط عمومی را دارای مهم‌ترین نقش در راستای ماموریت‌های اتاق ایران دانست. در این نشست امیر آشتیانی‌عراقی نیز از برنامه‌ها و اهداف خود در دوره جدید فعالیت‌های مرکز رسانه و ارتباطات گفت. او اظهار امیدواری کرد که با کار جمعی و حمایت سایر ارکان اتاق امکان توسعه فعالیت‌ها در این بخش فراهم شود. بنا بر این گزارش، طی هفته گذشته در احکام جداگانه‌ای سماء فرخنده نژاد به عنوان دبیر اتاق بازرگانی و صنعت اکو و احمد میرمحدصادقی به عنوان مدیر اداری و منابع انسانی اتاق ایران منصوب شدند.

آخرین جزییات  از صادرات دام زنده

رییس هیات مدیرت انجمن صنفی گاوداران گفت: شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند. سید احمد مقدسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت صادرات دام زنده و تأخیر ایجاد شده در این حوزه گفت: متأسفانه وقتی می‌خواهیم کالایی وارد کشور کنیم، امشب تصمیم بگیریم، فردا صبح کالا در گمرکات است اما اگر قرار باشد کالایی را صادرکنیم بسیار روند طولانی را باید طی کرد. وی اضافه کرد: در همین راستا دو روز پیش، شیوه نامه صادرات دام زنده نهایی شده و آقای ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی به معاون توسعه بازرگانی این وزارت خانه دستور داده تا آن را به گمرکات ابلاغ کند. مقدسی افزود: در اوایل هفته آینده این کار انجام می‌شود و ما نیز منتظر هستیم هر چه سریع‌تر صادرات کلید بخورد.  وی درباره میزان صادرات نیز افزود: قرار است که صادرات مدیریت شده باشد تا به بازار داخل آسیب وارد نشود. مقدسی گفت: ما روی میزان صادرات چندان بحث نکردیم چرا که احتمال داشت با پافشاری روی این مساله، کل موضوع صادرات منتفی شود و دامداران دچار زیان شوند.

ارسال نظر