قیمت خودرو در لاین کاهشی

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۰۳:۲۴:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۲۳۸
قیمت خودرو در لاین کاهشی

تعادل |

بازار خودرو هفته اول مردادماه با افت قیمت به پایان رساند. برخی از فعالان بازار عنوان می‌کنند در روزهای گذشته میزان عرضه خودرو به بازار افزایش یافت و عرضه و تقاضا مقداری در حالت تعادلی قرار گرفت. به نظر می‌رسد، در روزهای آینده نیز این روند کاهشی در بازار خودروی کشور ادامه داشته باشد. اگرچه قیمت‌ها تا حدودی کاهشی گزارش می‌شود، اما بررسی صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ کشور از افت تولید حکایت دارد. تیراژ تولید خودرو از سوی خودروسازان در پایان تیرماه سال جاری به حدود 311 هزار و 145 دستگاه رسید. سه خودروساز یاد شده تا پایان اولین ماه از فصل تابستان سال گذشته در مجموع تولید حدود 289 هزار و 120 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید نهایی کردند. این تیراژ تولید رشدی حدود 7.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. مقایسه تیراژ تولید محقق شده تا پایان چهارمین ماه سال جاری با هدفگذاری خودرویی از افتی بیش از 33 درصد  حکایت می‌کند. 

    بازار خودرو کاهشی شد؟

در حالی بازار خودرو در هفته اول مردادماه در سراشیبی قیمتی قرار گرفت که هنوز خریداران ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو دست نگه دارند. البته به نظر می‌رسد تامل متقاضیان خودرو در بازار بیشتر به دلیل نبود قدرت خرید و قیمت‌های بالای خودرو است. با این حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند، این کاهش قیمت، به دور جدید قرعه کشی وزارت صمت و از سوی دیگر صحبت‌های مطرح شده در خصوص نهایی شدن واردات ارتباط دارد. همچنین فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند شرایط تورمی کشور و آینده مبهم برجام به گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت شرایط کنونی تغییر محسوسی چه از طرف عرضه و چه از طرف تقاضا داشته باشد. 

اما بررسی نوسانات قیمتی در بازار خودرو در هفته گذشته نیز حاکی از افزایش قیمت برخی از خودروهای پراید و ریزش قیمت برخی دیگر داشت؛ به‌طوری که پراید ۱۵۱ مدل ۱۳۱ از ۱۸۴ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۱۸۵ میلیون تومان رسیده است و پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ نیز از ۱۷۹ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۱۷۷ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۱۸۶ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۱۸۳ میلیون تومان رسیده است.

خودروهای پژو نیز در این مدت ارزان شدند به‌طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ از ۲۸۴ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۲۸۲ میلیون تومان رسیده است. سایر خودروهای پژو نیز در این مدت ارزان شدند به‌طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۳۰۳ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ آن نیز از ۲۹۴ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۲۹۲ میلیون تومان رسیده است.خودروهای پژو پارس نیز در این مدت ارزان شدند به‌طوری که پژو پارس مدل ۱۴۰۰ از ۳۶۷ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۳۶۳ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز از ۳۷۸ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است. خودروهای دنا نیز در این مدت ارزان شدند به‌طوری که دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ از ۴۰۷ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۴۰۳ میلیون تومان رسیده است. خودروهای تیبا نیز در این مدت از کاهش قیمت‌ها در امان نبوده‌اند به‌طوری که تیبا ۲ مدل ۱۴۰۱ از ۲۰۹ میلیون تومان در شنبه گذشته به ۲۰۷ میلیون تومان رسیده است.

با این حال برخی گزارش‌ها در روز گذشته نشان می‌دهد، در حال حاضر در بازار خودرو سمند ال‌ایکس مدل ۱۴۰۱ در بازار ۳۱۰ میلیون تومان، پژوپارس مدل ۱۴۰۱ حدود ۳۷۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۱ در حدود ۳۰۰ میلیون قیمت دارد. همچنین پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۰ با قیمت ۶۱۰ میلیون تومان، رنو تندرپلاس اتوماتیک ۶۴۰ میلیون تومان و دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ به قیمت ۴۰۷ میلیون تومان به فروش می‌رود.

    خودروسازان در تولید درجا زدند

رصد بازار خودرو در حالی است که وزارت صمت برای سال جاری تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه را هدف‌گذاری کرده بود. این درحالی است که وضعیت خودروسازان نشان می‌دهد، شرکت‌های خودروساز باید تا پایان تیرماه امسال حدود 466 هزار و 680 دستگاه خودرو تولید می‌کردند، اما حدود 311 هزار و 145 دستگاه از محصولات خود را در خطوط تولید تکمیل کردند. البته ایران خودرو با تولید حدود 169 هزار و 950 دستگاه خودرو، حدود 55 درصد از کل تولید را تا پایان بازه زمانی یاد شده به خود اختصاص داده است. مقایسه آمار تولید این خودروساز در پایان اولین ماه از فصل تابستان 1401 با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، آبی پوشان جاده مخصوص توانسته‌اند تولید خود را حدود 17 درصد افزایش دهند. در همین حال گروه خودروسازی سایپا تا پایان تیرماه سال جاری تولید حدود 102 هزار 500 دستگاه از محصولات خود را نهایی کرد. بنابراین سهم این خودروساز از تولید کل در بازه زمانی یاد شده حدود 33 درصد برآورد می‌شود. مقایسه آمار تولید این خودروساز در پایان تیرماه امسال با مدت مشابه سال گذشته از افت تولید حدود 6 درصدی حکایت دارد. پارس خودرو نیز به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور توانست حدود 38 هزار و 375 دستگاه از محصولات خود را تا پایان تیرماه امسال تولید کند. سهم پارس خودرویی‌ها از تولید کل نیز حدود 12 درصد بوده است. مقایسه تیراژ تولید پارس خودرو در پایان چهارمین ماه از سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد این خودروساز توانسته تولید خود را حول و حوش 10 درصد رشد دهد. 

پارس خودرویی‌ها سال گذشته در همین مدت حدود 35 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. با توجه به گذشت چهار ماه از سال 1401 و افت بیش از 33 درصد از تیراژ تعیین شده برای تولید در سال جاری به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران این عقب ماندگی مسیر دشواری را در پیش دارند.

 

ارسال نظر