ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی برای جوانان

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۰۲:۰۷:۱۵
کد خبر: ۱۹۱۲۰۰
ایجاد اشتغال و مهارت‌آموزی برای جوانان

روز چهارشنبه همایش مهارت آموزی و توسعه اشتغال پایدار در صنایع و صنوف همزمان با هفته ملی مهارت و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سالن اجلاس اتاق بازرگانی صنایع معدن و کشاورزی ایران برگزار شد. در این همایش نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، دادستان دیوان محاسبات کل کشور، معاون قضایی دادستان کل کشور، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، رییس پلیس اماکن عمومی پایتخت، روسای اتحادیه‌ها و کارآفرینان و دیگر مسوولان حضور داشتند.در ابتدا جواد روان بخش مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با تاکید بر نهضت مهارت آموزی و تعامل آموزشی با صنعت گفت: کارگاه‌های آموزش در جوار صنعت به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل رشد مجموعه‌های صنعتی است. وی ادامه داد: رشد و توسعه اقتصادی در گرو ایجاد اشتغال و کارآفرینی است و از میان عوامل متعدد در اشتغال‌زایی، نقش مهارت‌آموزی بسیار حائز اهمیت است. اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تهران با هدف توسعه ارتباطات و تعاملات سازنده و به اشتراک گذاشتن تجربیات و توسعه فرهنگ مهارت آموزی اقدام به برگزاری همایش مهارت آموزی و توسعه اشتغال پایدار در صنایع و صنوف نموده است.

جواد روان بخش این وعده را داد که: مهارت آموزی در محل کار را به جد پیگیری می‌کنیم تا فاصله بین آموزش و ورود به بازار کار را کم کنیم. افرادی که مهارتی دارند می‌توانند به مدت ۶ ماه در واحد صنفی یا صنعتی به عنوان کارورز حضور پیدا کنند و اگر شرایط مهیا بود در همان واحد صنفی شاغل شوند.

دکتر عمرانی معاون دادستان کل کشور سخنران بعدی بود که در همایش مهارت آموزی و توسعه اشتغال پایدار در صنایع و صنوف با تبریک هفته مهارت‌آموزی گفت: بسیاری از افراد که در سالن حضور دارند دغدغه مند هستند و من به عنوان مسوول احساس شرمندگی می‌کنم که با وجود توانایی در تمام حوزه‌ها موانع زدایی نمی‌شویم. ما باید اشتغال آفرین و دانش بنیان طبق سخنان مقام معظم رهبری ایجاد کنیم. 

در این راستا غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی حرفه‌ای به پشت تریبون آمد و گفت: هر کارگاهی بدون نیروی ماهر هیچ ارزشی ندارد و این نیروی انسانی است که باعث ارزش افزوده می‌شود. وی در خصوص نیروی انسانی ماهر توضیح داد: نیروی انسانی یک ثروت مهم است. از نیروی جوان و سرمایه انسانی خوبی بهره‌مندیم. در ایران تعداد نیروی فعال بومی و تحصیلکرده نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر است که در نوع خود نقطه عطف به حساب می‌آید. یکی از مشکلات امروز ما بیکاری است اما در عین حال به نیروی ماهر هم نیاز داریم؛ ما باید با آموزشگاه‌ها و‌کارگاه‌های آموزش نیروهای بیکار را آموزش و ‌مهارت دهیم.حسینی نیا از طرح مهم پیش رو گفت: یک طرح بسیار مهمی کلید زدیم؛ طی بررسی ما ۱۴۰۰۰۰۰واحد این قابلیت را دارند که در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار آمادگی هولدینگ کنند و طی بازبینی‌ها دعوت به همکاری می‌شوند و وارد چرخه مهارت آموزی می‌شوند و پس از آزمون مدرک بین‌المللی فنی حرفه‌ای را دریافت می‌کنند.عزت‌الله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران با توجه به روز ملی کارآفرینی به متولیان مهارتی گفت: در راستای توسعه و حمایت از کارآفرینی و مهارت آموزی پیشنهاد سازنده‌ای مطرح نمایید که در جهت پیشبرد اهداف ملی و شکوفایی کشور باشد و با ارایه آن در مجلس با مشورت سایر اعضا به قانون تبدیل می‌شود.وی ادامه داد: باید چهره کشور را اقتصادی کنیم هم منافع ملی و هم امنیت ملی ما را تامین می‌کند، باید از بحث‌های بی‌حاصل در حوزه سیاسی دوری کنیم و به نیروهای داخلی اعتماد کنیم.

با حضور نمایندگان محترم مجلس؛ اقبال شاکری نماینده مردم تهران سخنران بعدی بود که باب کشف استعدادهای خلاق سخن گفت و تاکید کرد: توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و کشف استعدادهای خلاق موجب رشد کارآفرینی و نوآوری می‌شود.  وی با ایجاد دانشگاه در جهت ایجاد اشتغال تصریح کرد: ۹۵ درصد از دانش‌آموخته‌های فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند و با کارآفرینی موجب توسعه اقتصادی و مشاغل دانش بنیان می‌شوند. شاکری نیز گفت: در وزارت علوم به دنبال ایجاد دانشگاه مهارت هستیم.غلامرضا منتظری دیگر نماینده حاضر در همایش کارآفرینی اظهار کرد: ریشه فرهنگ از رشد و بالندگی است و هویت انسان‌ها را می‌سازد. نهادینه شدن فرهنگ مهارت آموزی موجب پویایی جامعه می‌شود. با فراگیری مهارت و بهره‌گیری و الگو قرار دادن بزرگان علمی کشور می‌توانید بر بام عزت و منزلت قرار بگیرید.در پایان این مراسم از فعالان عرصه مهارت، خیرین مهارتی، مهارت آموختگان، کارآفرینان و برگزیدگان آموزش فنی و حرفه‌ای با اهدای لوح و جوایز تقدیر به عمل آمد و همچنین تعداد 20 مجوز مرکز کارآموزی جوار کارگاهی و بین کارگاهی اعطا شد.

 

ارسال نظر