اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۰۳:۰۸:۵۱
کد خبر: ۱۹۱۰۲۷

ممنوعیت واردات برنج لغو شد

طبق اعلام معاون گمرک ایران ممنوعیت فصلی واردات برنج در سال جاری لغو و اجرایی نخواهد شد؛ بر این اساس واردات این کالا به روال قبل ادامه دارد. معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ از ابلاغ لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج از اول مردادماه خبر داد و گفت: واردات این کالا طبق روال قبل ادامه دارد. آن‌طور که فرود عسگری، ‌معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ به «ایسنا» اعلام کرده: طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و بر اساس پیشنهاد وزارت کشاورزی، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. به گفته وی لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد. در این رابطه یادآور می‌شود براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است. اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند. در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که در مورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری در مورد لغو ممنوعیت انجام ولی با آن موافقت نشده بود.

آغاز ثبت‌نام برای انتخاب صادرکنندگان نمونه

سازمان توسعه تجارت از آغاز نام‌نویسی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال ۱۴۰۱ خبر داد. ثبت نام انتخاب صادرکننده نمونه ملی در سال ۱۴۰۱ در وبگاه رسمی سازمان توسعه تجارت ایران آغاز شده است و صادرکنندگان می‌توانند با مراجعه به این وبگاه فرم‌های لازم جهت ثبت‌نام را به صورت آنلاین تکمیل کنند. با توجه به اینکه در تقویم رسمی کشور ۲۹ مهرماه به عنوان روز (ملی) صادرات نامگذاری شده است و طبق مصوبه هیات وزیران، سازمان توسعه تجات ایران موظف است هر سال با تشکیل کارگروه ویژه مرکب از نمایندگان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک ج.ا.ایران، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تعیین شاخص‌های ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی و معرفی آن در روز ملی صادرات اقدام کند، فرایند ثبت نام از صادرکنندگان آغاز شده است. سامانه ثبت نام متقاضیان در پرتال رسمی سازمان توسعه تجارت ایران به نشانی

 tpo.ir/expo۱۴۰۱ فعال است و صادرکنندگان می‌توانند تا تاریخ ۵ مرداد نسبت به ثبت نام در این رویداد ملی اقدام کنند. مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب در هر گروه، آمار صادرات و رشد آن، تنوع بازارهای هدف صادراتی، نام و نشان تجاری و کیفیت کالای صادراتی، سطح فناوری و ارزش افزوده محصولات صادراتی، حضور در کنسرسیوم‌های صادراتی، اشتغال مولد و دایمی و مهارت‌های فنی و تخصصی بنگاه‌های صادراتی در حوزه بازاریابی و صادرات است. در سال جاری بیش از هفتاد گروه کالایی و خدماتی در زیرمجموعه‌های کشاورزی و صنایع غذایی، محصولات صنعتی، معدنی، خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... به رقابت پرداخته که در نهایت با توجه به تعداد متقاضیان و عملکرد صادراتی سال ۱۴۰۰ در گروه‌ها، حداکثر ۵۰ صادرکننده نمونه ملی انتخاب می‌شوند.

ایران و عراق؛ بزرگ‌ترین شرکای تجاری منطقه

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق می‌گوید ظرف ۱۵ سال آینده، تجارت مشترک ایران و عراق به بزرگ‌ترین محیط فعالیت‌های اقتصادی تبدیل خواهد شد. یحیی آل اسحاق در نشست مشترک با هیات تجاری عراقی، با بیان اینکه شرایط ایران و عراق امروز به گونه‌ای است که دورنمای بسیارخوبی برای فعالان اقتصادی دو کشور ترسیم می‌کند گفت: عراق در این سال‌ها همواره شریک تجاری دوم یا سوم ایران بوده است. تا ۱۵ سال آینده بازار ایران و عراق بزرگ‌ترین محیط فعالیت اقتصادی برای فعالان دو کشور خواهد بود و در زمینه همه انواع کالا تا پروژه‌های بزرگ اقتصادی امکان فعالیت وجود دارد. بنابراین کسانی که امروز شروع‌کننده و در خط مقدم باشند ۱۵ سال بعد موفق‌ترین خواهند بود. او با تاکید بر اینکه عزم مسوولان رده بالای هر دو کشور بر توسعه روابط اقتصادی است بیان کرد: در برخی مقاطع حجم معاملات دو کشور به ۱۳ میلیارد دلار رسیده و قرار بر این است که این میزان را به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسانیم. چرا که در استان‌ها و بخش‌های مختلف صنعتی ایران و بازار عراق این ظرفیت وجود دارد. آل اسحاق با اشاره به اینکه در حال حاضر در تجارت دو کشور توازنی وجود ندارد و کفه صادرات ایران به عراق سنگینی می‌کند گفت: توافق شده تا این توازن برقرار شود. لذا فرصت خوبی برای تجار دو کشور خواهد بود.علا ولی علی رییس اتاق بازرگانی العماره با بیان اینکه ایران در تخصیص تعرفه‌های تجاری در عراق سوم است گفت: از این جهت رقابتی بین ایران و چین وجود دارد و ما درخواست می‌کنیم با اختصاص تعرفه‌های تجاری بیشتر از سوی ایران روابط تجاری ایران و عراق توسعه بیشتری پیدا کند.

ارسال نظر