بازار

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ - ۰۲:۱۹:۰۱
کد خبر: ۱۹۰۲۰۱

خرید میوه ۳۰ درصد کاهش یافت

میوه‌های لاکچری قاچاقی وارد بازار می‌شود 

نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی گفت: میوه‌های لاکچری که در بازار شمال شهر و پلادیوم عرضه می‌شود به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود. این میوه‌ها در میدان قیمت مصوب ندارند و فروشندگان می‌توانند به اختیار خود بر این محصولات نرخ تعیین کنند. اسماعیل مرادیان در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به کاهش 25 تا 30 درصدی مصرف میوه در هفته‌ای که گذشت، افزود: افت قدرت خرید مصرف‌کنندگان باعث شده است میزان خرید میوه نیز کاهشی شود. همچنین بسیاری از مردم سرگردان هستند و نمی‌دانند پول خود را برای خرید کدام محصولات اساسی تخصیص بدهند. به گفته این فعال صنفی؛ به نظر می‌رسد خرید میوه در ماه‌های آینده در ایران مانند کشورهای اروپایی دانه‌ای انجام شود. وی با بیان اینکه هزینه‌های جانبی تولید و حمل‌ونقل میوه افزایشی شده است، افزود: کارگری که روزانه 500 هزار تومان دستمزد می‌گیرد حداکثر می‌تواند 50 کیلو زردآلو و گیلاس از درخت بچیند. قیمت میوه نسبت به سایر اقلام اساسی مناسب‌تر است. مرادیان با اشاره به نرخ انواع میوه‌های موجود در بازار، گفت: زردآلو گرمسار کیلویی 40 تا 70 هزار تومان، زردآلو شهریار کیلویی 20 تا 45 هزار تومان، گیلاس کیلویی 30 تا 100 هزار تومان، گیلاس لواسان کیلویی 120 هزار تومان، آلبالو کیلویی 20 تا 35 هزار تومان، توت فرنگی کرج 40 تا 80 هزار تومان، توت فرنگی محلی کردستان 30 تا 60 هزار تومان است. این فعال صنفی ادامه داد: گوجه سبز تبریز موجود در بازار کیلویی 25 تا 40 هزار تومان، هندوانه کیلویی 3500 تا 6 هزار تومان، خربزه کیلویی 10 تا 20 هزار تومان، طالبی کاشان کیلویی 6 تا 11 هزار تومان، طالبی ساوه کیلویی 8 تا 11 هزار تومان، هلو کیلویی 15 تا 35 هزار تومان، شلیل 20 تا 40 هزار تومان است. نائب‌رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی انبه و آناناس را جزو مهم‌ترین میوه‌های وارداتی دانست و افزود: میوه‌های لاکچری که در بازار شمال شهر و پلادیوم عرضه می‌شود به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود. این میوه‌ها در میدان قیمت مصوب ندارند و فروشندگان می‌توانند به اختیار خود بر این محصولات نرخ تعیین کنند. به گفته وی؛ میوه‌های لاکچری در سکوهای فاز یک میدان میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. مرادیان با بیان اینکه چابهار و زاهدان امکان تولید انبه را دارد، افزود: بنا به دلایلی که مشخص نیست دولت‌ها علاقه‌ای به تولید انبه ندارند و این محصول از پاکستان وارد می‌شود. انبه کیلویی 50 تا 70 هزار تومان، آناناس کارتونی عرضه می‌شود و هر کارتون 13 کیلویی بین 700 تا یک میلیون و 100 هزار تومان بفروش می‌رسد. این فعال صنفی با اشاره قیمت انواع صیفی‌جات، بیان کرد: سیب‌زمینی کیلویی 10 تا 15 هزار تومان، پیاز کیلویی 5 تا 7 هزار تومان، بادنجان کیلویی 9 تا 15 هزار تومان، کدو کیلویی 10 تا 14 هزار تومان است

در سه ماهه بهار تجارت خارجی ایران ۲۵.۵ میلیارد دلاری شد

گمرک ایران از تجارت غیرنفتی ۲۵.۵ میلیارد دلاری ایران در سه ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، علیرضا مقدسی- رییس کل گمرک ایران- اعلام کرد که در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نشان‌دهنده رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی ایران در بهار امسال است. با پیشتازی سه ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد.

طبق این گزارش، سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷.۷میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بود که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱درصدی همراه بوده است. همچنین واردات در این مدت با هشت میلیون و ۱۵۴هزار تن به ۱۲میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.

به گفته رییس کل گمرک، با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در بهار امسال، تراز تجاری ایران مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای کشورمان بی‌سابقه بوده است.

در این گزارش اشاره شده که در سه ماه نخست امسال، چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار و هند با ۴۲۴میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بوده‌اند.

همچنین کشورهای امارات با سه میلیارد و ۴۲۶میلیون دلار، چین با سه میلیارد و ۱۳۱میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۲۷۳میلیون دلار، هند با ۵۱۲میلیون دلار و آلمان با ۴۵۶میلیون دلار، پنج کشور نخست تامین‌کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در فصل بهار ثبت شده‌اند.

درباره میزان ترانزیت خارجی در فصل بهار نیز سه میلیون و ۶۷۴هزار تن کالای خارجی از مسیر ایران عبور کرده که نسبت به بهار سال قبل با رشد ۳۲درصدی همراه بوده است، رییس کل گمرک گفته که این روند رو به رشد ترانزیت خارجی، یکی از دستاوردهای مهم کشور به شمار می‌آید. در این رابطه یادآور می‌شود که در دو ماه اول سال جاری، تجارت خارجی ایران بیش از ۲۲.۱ میلیون تن به ارزش بالغ بر ۱۶.۶ میلیارد دلار رسیده بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۳۱ درصد افزایش داشت ولی از نظر وزنی تقریبا ثابت بود


 

ارسال نظر