رویداد

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۱:۴۸:۲۸
کد خبر: ۱۸۹۸۸۲

رویداد آغاز صادرات تخم‌مرغ

رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با بیان اینکه صادرات تخم‌مرغ به افغانستان از یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: صادرکنندگان منتظر ابلاغ حذف تعرفه صادراتی تخم‌مرغ هستند. ناصر نبی پور با اشاره به اینکه صادرات تخم‌مرغ از حدود یک هفته قبل آغاز شده است، گفت: این صادرات از مقصد مشهد به افغانستان در حال انجام است. به گفته وی، تاکنون حدود ۸۰۰ تن تخم‌مرغ از کشور صادر شده است. این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار حذف تعرفه صادراتی تخم‌مرغ را تصویب کرده اما هنوز این مصوبه از سوی معاون اول رییس‌جمهور به گمرکات ابلاغ نشده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده تولید در داخل کشور، مزیت رقابتی تخم‌مرغ در بازارهای جهانی از بین رفته و در صورت حذف تعرفه تازه به حالت سر به سر (نه سود و نه زیان) خواهیم رسید و در برخی موارد نیز با زیان تولیدکننده همراه است. وی با بیان اینکه اصلی‌ترین دلیل این مساله نیز کاهش حجم مازاد تولیدی است که با آن مواجه هستیم، اضافه کرد: مرغداران عنوان می‌کنند در صورتی که هر چه زودتر این مصوبه ابلاغ نشود، صادرات را متوقف خواهند کرد. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با اعلام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب مجاز اعلام شد. حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به آقامیری رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد: صادرات تخم‌مرغ تا میزان مصوب در قرارگاه امنیت غذایی مجاز است. با این حال به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و عدم مزیت رقابتی در بازار جهانی، چنین امکانی برای صادرکنندگان وجود نداشت.

افزایش ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان

گمرک ایران از افزایش بیش از ۷۹ درصدی تجارت ایران و ترکمنستان در ۹ ماهه امسال خبر داده است. سید روح‌الله لطیفی -سخنگوی گمرک ایران- همزمان با سفر رییس‌جمهور ترکمنستان به تهران، جزییات تجارت غیر نفتی کشور با ترکمنستان از اول شهریور ماه

 ۱۴۰۰ تا پایان اردیبهشت امسال (از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم) را تشریح کرد.  بر اساس این گزارش، یک میلیون و ۱۴هزار و ۴۷۴تن کالا به ارزش ۲۹۹میلیون و ۷۲۸هزار و ۵۳۵ دلار تجارت خارجی دو کشور بوده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه با رشد ۲۲.۴درصدی در وزن و ۷۹.۴درصدی در ارزش همراه بوده است.  سهم صادرات کالاهای ایرانی از این میزان تجارت غیرنفتی ۹۸۷هزار و ۷۵۵تن به ارزش ۲۷۶میلیون و ۶۳۷هزار دلار است که نسبت به مدت مشابه (ابتدای شهریور ۱۳۹۹تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰) رشد ۱۶درصدی در وزن و ۸۹درصدی در ارزش داشته است. در رابطه با سهم واردات از ترکمنستان در این ۹ماه نیز، ۳۵هزار و ۷۱۹تن کالا به ارزش ۲۳میلیون و ۹۱هزار و ۴۸۶دلار بوده که علی‌رغم کاهش ۳۸درصدی در وزن، رشد ۱۴درصدی در ارزش داشته است. آنطور که سخنگوی گمرک گفته است، لبنیات، محصولات باغی و کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات، خشکبار، مواد غذایی، آب میوه، شیرینی و شکلات، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، شوینده‌ها و محصولات بهداشتی و آرایشی، روغن‌های صنعتی، قیر، مواد شیمیایی، مشتقات نفتی، محصولات پتروشیمی، انواع اسانس، کف پوش‌ها، محصولات آهنی، محصولات صنعتی، لوازم خانگی، ظروف، وسایل آشپزخانه، پوشاک، کیف و کفش، کاغذ، پارچه، نخ، لوازم الکترونیکی، صنایع دستی، لوازم التحریر و لوازم بازی کودکان از مهم‌ترین کالاهای صادره ایران به ترکمنستان در ۹ماه اخیر بوده است. همچنین پارچه، پنبه، پشم، نخ، حبوبات، کنجد، مواد معدنی، تسمه و اجزا و قطعات صنعتی، به عنوان عمده‌ترین کالاهای وارداتی از ترکمنستان ثبت شده است.

دلیل اعتراض روز گذشته صنف سراجان 

دبیر انجمن سراجان با بیان اینکه مشکل ما وجود اتباع بیگانه است که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: مصوبات صادر شده از سوی استانداری مبنی بر ممنوعیت فعالیت اتباع افغان اجرایی نمی‌شود. علیرضا زیبا در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اعتراضات صنف کیف اظهار داشت: فعالیت صنف سراجی به حجاج، مدارس، کیف زنانه مجلسی بستگی دارد که در دوران کرونا هیچ تقاضایی از این بخش‌ها نداشته‌ایم. مدارس، مجالس عروسی و جشن‌ها تعطیل بوده و حجاج نیز عزیمت نداشته‌اند بنابراین صنف ما هیچ درآمدی نداشته و با این وجود به طرز عجیبی رقم مالیات را 10 برابر هم بالا برده‌اند.  وی با بیان اینکه مالیات باید روی درآمد وضع شود نه اینکه بر پایه اعمال فشار باشد، افزود: صنف سراجی بسیار ضعیف است، دیروز اعتراضاتی صورت گرفت که از سوی برخی رسانه‌های بیگانه به سمت و سوی دیگری هدایت شد ولی هدف ما احقاق حقوق‌مان بود و به دلار ارتباطی نداشت موضوع ما کسادی بازار و بحث مالیات‌ها بوده است. دبیر انجمن سراجان با بیان اینکه مشکل ما وجود اتباع بیگانه است که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: اکنون مصوبات صادر شده از سوی استانداری مبنی بر ممنوعیت فعالیت اتباع افغان غیرقانونی اجرایی نمی‌شود. وی تاکید کرد: در هر حال مشکل ما فعالیت بدون مجوز اتباع افغان است در حالی که از کودکان کار بهره‌کشی می‌کنند، نه مالیاتی هم می‌پردازند و نه کارگران را بیمه می‌کنند، با این وضعیت ما توان رقابت با آنها را نداریم. زیبا یادآور شد: ما طی 2 تا 3 سال گذشته هیچ درآمدی نداشتیم و در یک رقابت نابرابر با افغان‌هایی که مجوز ندارند باتوجه به اینکه هزینه‌ای هم بابت درآمدشان ندارند، باید مالیات سنگین را هم متقبل شویم. رقابت در حالی منطقی است که هزینه‌ها برابر باشد.

 

ارسال نظر