اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۳۵:۴۴
کد خبر: ۱۸۹۷۵۴

قیمت برخی از محصولات شوینده ۲۵ درصد افزایش یافت

معاون صنایع عمومی وزارت صمت از افزایش ۲۵ درصدی قیمت برخی از محصولات شوینده با مجوز سازمان حمایت خبر داد. محمدمهدی برادران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش مواد اولیه وارداتی برای واحدهای تولیدی گفت: براساس تعاملات صورت گرفته قرار شده برای آن دسته از کالاهایی که با افزایش مواد اولیه وارداتی روبه رو هستند متوسط افزایش 10 تا 25 درصدی اعمال شود. البته دیگر کالاها با همان قیمت ثابت در حال عرضه است. وی با بیان اینکه در حال حاضر بازار مواد شوینده رقابتی شده است، افزود: اگر واحدها افزایش قیمت نامتعارفی را اعمال کردند حتما از طریق سامانه 124 اطلاعات لازم به مراجع مربوطه داده شود. معاون صنایع عمومی وزارت صمت تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف اولویت ما تأمین نیاز‌های بازار است البته در بخش شوینده‌ها در دو ماه نخست سال شاهد افزایش تولید نیز بوده‌ایم. اما با یک مقدار عدم عرضه محصولات به بازار مواجه شدیم که با برگزاری جلساتی با برخی از شرکت‌ها موضوع عدم عرضه به بازار رفع شده است. وی افزود: در برخی از محصولات صنایع شوینده، شاهد افزایش قیمت بودیم که با اخذ مجوز از سازمان حمایت، قیمت‌ها در حد معمول اصلاح و کاهش پیدا کرده است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت تأکید کرد: مردم در مقابل بازار هیجانی مقاومت کنند چراکه به مقدار کافی کالا موجود است و دغدغه‌ای برای تأمین کالای مورد نیاز خود نداشته باشند. حتی اگر خرید کالا را با زمان‌بندی انجام دهندتولیدکنندگان مجبور به کاهش قیمت بیشتر هم خواهند شد.

تمدید مهلت واریز وجه برندگان قرعه‌کشی خودرو

براساس اطلاعیه مندرج در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، مهلت واریز وجه از سوی منتخبان تا ۲۵ خرداد ماه تمدید شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس sale.iranecar.com در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مهلت واریز وجه منتخبان قرعه کشی خودرو که پیش از این 18 خرداد اعلام شده بود تا 25 خرداد ماه تمدید شد. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به پرسش‌ها و ابهامات متقاضیان  ثبت نام‌کننده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در رابطه با منتخبین اصلی و رزرو، به اطلاع می‌رساند در راستای شفاف‌سازی موضوع، پس از بررسی و اعمال نظارت‌های لازم، اسامی منتخبین اصلی و رزرو در این سامانه درج شده و ازطریق پیامک نیز به متقاضیان اطلاع‌رسانی خواهد شد. لازم به ذکر است چنانچه نفرات اصلی به هر دلیل فرآیند تکمیل خرید خود را در زمان‌های تعیین شده انجام ندهند براساس اولویت از افراد رزرو نسبت به جایگزینی آنها اقدام خواهد شد. فرآیند واریز وجه از سوی منتخبین اصلی توسط شرکت‌های خودروسازی آغاز شده و تا تاریخ 25 خرداد ماه جاری ادامه خواهد یافت. پس از تکمیل ثبت نام منتخبین اصلی، در صورت وجود ظرفیت، به منتخبین رزرو بر اساس اولویت اطلاع‌رسانی خواهد شد. در حالی که رییس سازمان حمایت از اختصاص خودرو به 12 هزار منتخب ذخیره در قالب سازوکار مشخص خبر داده است در اطلاعیه سازمان یکپارچه اشاره‌ای به این موضوع نشده بلکه آمده است در صورت انصراف برندگان پس از پایان مهلت واریز وجه، افراد ذخیره جایگزین می‌شوند.

موجودی کالای اساسی در گمرک و بنادر اعلام شد

طبق اعلام گمرک ایران موجودی کالاهای اساسی در بنادر و گمرک به ۴.۱ میلیون تن رسیده است. فرود عسگری در گفت‌وگو با ایسنا، گزارش تازه‌ای از وضعیت موجودی کالاهای اساسی در گمرک و بنادر را اعلام کرد که نشان می‌دهد تا ۱۷ خردادماه، به ۴.۱ میلیون تن رسیده و رشد حدود ۲۰۰ هزار تنی نسبت به یک هفته گذشته داشته است. بر اساس این گزارش، موجودی کالاهای اساسی در ۱۳ بندر در مجموع به بیش از ۲.۹ میلیون تن می‌رسد و حدود ۱.۱ میلیون تن کالا نیز در شناورهای کنار اسکله و منتظر در لنگرگاه قرار داشته است. افزایش موجودی کالا در گمرک و بنادر در چند روز اخیر ناشی از ورود شناورهایی است که حامل کالاهای اساسی است؛ به‌طوری که موجودی کالا در بنادر از حدود سه میلیون تن در ۱۱ خردادماه به دو میلیون و ۹۸۷ هزار تن رسیده که تقریبا تغییر چندانی نداشته، اما تعداد شناورها از ۲۶ به ۳۳ فروند افزایش یافته است. در حال حاضر ۱۲ فروند شناور کنار اسکله قرار دارند که حاوی ۲۸۳.۸ هزار تن کالاهای اساسی است که این میزان در آمار قبل ۲۱۷.۹ هزار تن بوده است.  همچنین حجم کالاهای موجود در شناورهای منتظر در لنگرگاه از ۶۸۳.۶ هزار تن به ۹۰۲.۲ هزار تن افزایش داشته است. گزارش معاون گمرک از این حکایت دارد که از حجم حدود سه میلیون تنی کالا تا ۱۷ خردادماه، ، ۳۶۰.۷ هزار تن گندم، ۱.۵ میلیون تن ذرت، ۱۴۶.۸ هزار تن جو، ۱۷۸.۱ هزار تن سویا، ۵۲.۸ تن برنج، ۶۲ هزار تن شکر، ۳۲۱.۲ هزار تن روغن خام و ۳۲۵.۵ هزار تن دانه‌های روغنی است.  اما میزان این حدود سه میلیون تن به تفکیک بنادر، به این صورت است که در بنادر ۲.۱ میلیون تن در بندر امام خمینی (ره)، ۳۳۰.۱ هزار تن امیرآباد، ۱۶۷.۳ هزار تن نوشهر، ۶۲.۴ هزار تن انزلی، ۲۱۹.۸ هزار تن شهید رجایی، ۲.۴ هزار تن بوشهر، ۱۷.۱ هزار تن چابهار، ۲۲.۴ هزار تن آستارا، ۲۱.۸ هزار تن فریدون کنار، ۲.۸ هزار تن شهید باهنر، ۷۰ تن لنگه و ۸۲ تن در بندر خرمشهر موجود است.

 

ارسال نظر