چرا نتایج قرعه‌کشی خودرو اعلام نشد؟

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۰۴:۰۵:۱۳
کد خبر: ۱۸۹۵۵۸

در حالی که پس از یک هفته از اتمام مهلت ثبت‌نام در طرح یکپارچه تخصیص خودرو، قرعه‌کشی طرح‌ها برگزار شد، مقرر بود، اسامی منتخبان ساعت ۹ صبح روز سه‌شنبه بر روی همین سامانه منتشر شود؛ اما گویا نهادهای نظارتی همچون وزارت صمت برای احراز هویت مشتریان به‌ویژه در طرح جوانی جمعیت، به زمان بیشتری نیاز دارند و ضمن عذرخواهی بابت تاخیر پیش آمده، تا ۲۴ ساعت آینده برای اعلام اسامی مهلت خواسته‌اند. سه‌شنبه هفته گذشته (۲۷ اردیبهشت ماه) اولین فروش خودرو در قالب سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با عرضه محصولات شش خودروساز دولتی و خصوصی به مدت یک هفته (تا ۹ صبح سه‌شنبه ۳ خردادماه) اجرایی شد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام و مشارکت در اولین طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه فروش، قرعه‌کشی این مرحله از فروش خودروها روز گذشته (دوشنبه ۹ خردادماه) انجام شد.

بر این اساس مقرر شد که یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی، ۹ صبح روز سه‌شنبه اسامی منتخبان بر روی سایت سامانه بارگذاری و اعلام شود. این خبر در قالب یک نشست خبری 

نه چندان عمومی و با حضور رسانه‌های همراه، توسط مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت اعلام شد . البته روز گذشته خبری از اعلام اسامی نشد. 

ایسنا در این باره نوشت: این بدقولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی اتفاق افتاده است که پیش‌تر در طرح‌های خود خودروسازان، یک روز پس از اتمام مهلت ثبت‌نام احراز هویت‌ها و قرعه‌کشی‌ها انجام می‌شد و اسامی منتخبان همان روز یا نهایتا یک روز پس از انجام فرآیند قرعه‌کشی اعلام می‌شد. درست است که تعداد زیاد ثبت‌نام‌کنندگان و یکپارچه شدن طرح‌ها زمان بیشتری را برای احراز هویت‌ها می‌طلبد اما یادآوری می‌شود که امروز، ۸ روز است که مهلت ثبت‌نام پایان یافته است.

لذا این سوال ایجاد می‌شود که وزارت صمت و سازمان حمایت در استعلام‌ها نیاز به زمان بیشتری داشته‌اند یا خودروسازان در امر احراز هویت‌ها چندان سختگیری زیادی نداشتند. یک نکته بسیار قابل توجه نیز این است که طبق طرح تخصیص یکپارچه مقرر شده است که به‌جای هر ۱۵ روز یک‌بار یا هر هفته برای اجرای طرح‌ها، هر سه یا چهارماه یک‌بار این طرح با عرضه بیشتر خودرو به میزان ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در هر مرحله برگزار شود؛ اما شواهد امر نشان می‌دهد که در همین مرحله اول تعداد خودروها به ۲۰۰ هزار دستگاه هم نرسید. فراموش نکنیم که در شیوه‌های قبلی، طرح‌ها به‌صورت هفتگی به‌طور مثال برای ۱۰ تا ۲۰ هزار دستگاه (مجموع طرح‌های عادی و طرح ویژه مادران) خودرو انجام می‌شد؛ بنابراین در ماه به‌طور میانگین طی چهار نوبت (هر نوبت ۱۵ هزار دستگاه خودرو) در مجموع ۶۰ هزار خودرو عرضه می‌شد ضمن اینکه حال بایستی فروش محصولات خودروسازان خصوصی را به آمار عرضه دو خودروساز بزرگ اضافه کرد. 

 

ارسال نظر