عرضه ۲ هزار قلم لوازم‌خانگی به بازار با قیمت ثابت

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۳:۰۵:۲۲
کد خبر: ۱۸۹۲۷۴
عرضه ۲ هزار قلم لوازم‌خانگی به بازار با قیمت ثابت

معاون وزیر صمت از آغاز طرح مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی حوزه لوازم خانگی خبر داد و گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ قلم کالا به بازار ارایه‌شده که بیشتر آنها بیش از یک سال است که با همراهی تولیدکنندگان و تشکل‌ها افزایش قیمت نداشته‌اند. «محمدمهدی برادران» در هشتمین نشست ستاد «مبارزه با کالاهای قاچاق و تقلبی» که به ریاست وزیر صمت برگزار شد با اشاره به پیشرفت ۶۱ درصدی پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌یدکی و قطعات خودرو، افزود: استان‌های تهران، همدان، هرمزگان و مرکزی بیشترین همکاری را با این طرح داشتند. وی، همراهی خوب تولیدکنندگان و رشد شاخص‌ها در حوزه ثبت شناسه و فاکتور را مورد توجه قرار داد و گفت: ثبت فاکتور قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه رشد ۱۰ درصدی داشته است که نشان از این همراهی و روند مثبت طرح دارد. رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت تصریح‌کرد: ۱۵ خردادماه حداکثر زمانی است که واحدهای تولیدی باید به طرح شناسه کالا بپیوندند و از این تاریخ به بعد تولید کالاهایی که شناسه و کد رهگیری ندارند، باید متوقف شود. برادران، همچنین از استان‌ها خواست که واحدهای تولیدی را برای پیوستن به این طرح فعال کرده و همچنین به واحدهای بدون مجوز، مجوزهای لازم را ارایه دهند.

  اجرایی شدن مرحله دوم طرح مبارزه با قاچاق کالا

وی ادامه‌داد: مرحله دوم طرح مبارزه با قاچاق کالا از این هفته اجرایی شده است و در این مرحله وارد حوزه لوازم‌خانگی شده‌ایم، سطح اول مبارزه با قاچاق کالا در حوزه قطعات یدکی خودو بود که پیشرفت خوبی در حدود ۶۱ درصد داشته است و تداوم دارد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت، با یادآوری اینکه با همراهی انجمن تخصصی لوازم‌خانگی زیرساخت‌هایی از پیش برای این موضوع فراهم‌شده بود، تأکید کرد: بیشتر محصولات دارای کد شناسه و کد رهگیری هستند و تولیدات داخلی نیز رصد می‌شوند، اکنون با کمک رسانه‌ها باید همراهی مردم را افزایش دهیم که با افزایش کیفیت تولیدات داخلی و تمهیدات انجام‌شده این موضوع نیز انجام خواهد شد.

برادران تصریح‌کرد: روند روبه رشد تولید لوازم‌خانگی در ماه‌های اخیر با اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا افزایش خواهد داشت و به موفقیت‌های بیشتری خواهیم رسید.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مردم در موقع خرید لوازم‌خانگی به شناسنامه کالا (کد شناسه) توجه داشته باشند، افزود: هر کالای لوازم‌خانگی نیز یک کد رهگیری دارد که باعث متمایز شدن آن می‌شود، این کد در همه مراحل، قابل رهگیری برای اصالت کالا و قابل‌استفاده در ضمانتنامه و قابل رصد و پایش است.

وی با اعلام اینکه برای کالاهای وارداتی نیز دریافت کد رهگیری انجام می‌شود، عنوان‌کرد: این کد رهگیری قابلیت رصد دارد و کالاهای وارداتی را از کالاهای قاچاق و تقلبی متمایز می‌کند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وزارت صمت تصریح کرد: هرگونه همراهی و کمک در ورود کالای قاچاق و تقلبی به کشور (شامل بیمه کالا، عرضه و ضمانت و....) در حکم مساعدت در کالای قاچاق است و مشمول برخورد قانونی می‌شود.

همچنین «محسن شکرالهی» مدیرکل دفتر صنایع لوازم‌خانگی و اداری وزارت صمت نیز در گزارشی از پیشرفت ۳۳ درصدی پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی لوازم‌خانگی خبر داد.

«مرسل صدیق» رییس انجمن تولیدکنندگان قطعات یدکی لوازم‌خانگی نیز پس از پایان نشست در جمع خبرنگاران بیان‌داشت: در دهه گذشته رشد بسیار خوبی در صنعت لوازم‌خانگی انجام شده است و لوازم‌خانگی ایران علاوه بر رقابت در عرصه داخل در بازارهای جهانی هم موقعیت خود را پیدا می‌کنند و اکنون لوازم‌خانگی داخلی ۱۵ درصد زیر قیمت منطقه به بازار داخل عرضه می‌شود.

وی بزرگ‌ترین معضل حوزه لوازم‌خانگی را قاچاق دانست و گفت: در حوزه قطعات یدکی لوازم‌خانگی امیدواریم به همت وزارت صمت، واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود متوقف شود و آمادگی در انجمن برای همراهی با وزارت صمت و دریافت کد شناسه و کنترل سامانه‌ای برای مبارزه با قاچاق وجود دارد.

همچنین «عباس هاشمی» دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در جمع خبرنگاران گفت: قاچاق کالا و همچنین واردات بی‌رویه به‌طور یقین برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی داخلی را با مشکل روبرو می‌کند.

وی تأکید کرد: ضمن لزوم تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی، اما محصولات وارداتی نیز باید مورد رصد و پایش مداوم و مستمر قرار بگیرد.


 

ارسال نظر