رویداد

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۰۴:۵۵:۰۵
کد خبر: ۱۸۹۱۸۵

شکستن قیمت‌های کاذب خودرو با آزاد شدن واردات

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با آزاد شدن واردات خودرو قیمت‌های کاذب و حبابی خودروهای خارجی شکسته خواهد شد گفت: در حال حاضر قیمت خودرو خارجی در کشور ۸ برابر قیمت واقعی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد حسینی کیا با بیان اینکه کیفیت محوری بزرگ‌ترین دستاورد واردات خودرو در کشور است گفت: واردات خودرو ضمن ایجاد رقابت سالم در بین خودروسازان به یقین می‌تواند در کیفی‌سازی خودروهای داخلی نیز موثر واقع شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه انحصار در خودروسازی مانع اصلی ارتقای کیفیت است، اظهار داشت: متاسفانه پایین بودن ضریب کیفی خودروهای تولید داخل همواره به عنوان یک دغدغه و انتقاد جدی از سوی مردم مطرح می‌شود.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: گام اول واردات خودرو رفع انحصار در بازار خودرو است که این رفع انحصار خود به خود خودروسازان را به سمت کیفیت محوری سوق می‌دهد.وی افزود: جدا از این با آزاد شدن واردات خودرو قیمت‌های کاذب و حبابی که در بخش خودرو‌های خارجی وجود دارد، شکسته خواهد شد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: در حال حاضر قیمت خودرو خارجی در کشور 8 برابر قیمت واقعی است. وی یادآور شد: واردات خودرو می‌تواند در جهت تنظیم‌گری و کنترل قیمت خودرو در بازار بسیار موثر باشد.

مهدی دادفر دبیرانجمن وارد‌کنندگان خودرو نیز گفت: بدون شک آزاد شدن واردات خودرو باعث شکسته شدن انحصار و همینطور متعادل شدن بازار از حیث قیمتی خواهد شد اما بعید به نظر می‌رسد روی کیفیت 

خودرو ساز اثر بگذارد چون رابطه مستقیم ندارد. وی افزود: دوستان می‌خواهند تمامی مشکلات اشتغال زایی، تولید، سرمایه‌گذاری، انتقال سرمایه خارجی، افزایش کیفیت، ارتقای ایمنی خودرو و مواردی از این دست را با واردات برطرف کنند که این نشدنی است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: تولید و واردات خودرو در نهایت باید موجب افزایش رضایتمندی مشتریان شود. وی افزود: طبق مصوبه اخیر مجلس هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به ازای‫صادرات خودرو و قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه، خودرو وارد کند اما ماده (4) قانون حمایت از مصرف‌کنندگان می‌گوید: « صرفا افرادی مجاز به واردات کالاهای سرمایه‌ای هستند که دارای نمایندگی باشند، مورد تایید وزارت صمت باشند و در عین حال شبکه خدمات پس از فروش داشته باشند به این ترتیب همه نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.»‬ 

دادفر گفت: در قانون آخری نوشته نشده که قوانین قبلی متناقض و ایجاد‌کننده انحصارملغی اثر است اتفاقا همیشه آقایان در بندهای آخر قوانین می‌نویسند « و هر آنچه که از قبل بوده آن هم پابرجاست.»

افزایش ۱۰ تا ۶۰ درصدی  نرخ چای

مدیر اجرایی سندیکای چای گفت: افزایش هزینه‌های جانبی تولید به اضافه تورم موجود باعث شد که نرخ چای در سال جاری حدود 10 تا 60 درصد افزایش پیدا کند. صادق حسنی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به کاهش تولید چای، گفت: سرما باعث شد برگ سبز رشد کافی نداشته باشد اما بارندگی‌ها از ابتدای اردیبهشت این نوید را به ما داد که کاهش تولید برگ سبز در چین دوم چای جبران شود. وی با اشاره به تعداد کارخانجات فعال در زمینه چای‌سازی در کشور، تصریح کرد: بیش از 165 کارخانه چای‌‌سازی، در زمینه تولید چای خشک در سال زراعی 1401 فعالیت دارند این کارخانه‌ها از تاریخ 27 اردیبهشت حدود 44 هزار تن برگ سبز از چایکاران شمال کشور خریداری کردند. وی تاکید کرد: بهای خرید برگ سبز خریداری شده تا پایان اردیبهشت حدود 400 میلیارد تومان است که قدرالسهم دولت از این هزینه حدود 100 میلیارد تومان و قدرالسهم کارخانجات حدود 300 میلیارد تومان است. کارخانجات از سهم خود حدود 33 درصد را پرداخت کردند خرید چای را به چایکاران پرداخت کرده‌اند. مدیر اجرایی سندیکای چای در پاسخ به این پرسش که آیا حجم پرداختی دولت به چایکاران در سال زراعی جدید قابل توجه است، گفت: کارخانجات چای‌سازی با سازمان چای قرارداد منعقد می‌کنند و کارخانجات چای هر 35 روز فرصت دارند تا بهای برگ چای سبز را به حساب سازمان چای واریز و این سازمان این بها را به حساب چایکاران واریز کند.

وی ادامه داد: کارخانجات چای‌سازی با کشاورزان همکاری خوبی داشتند و 33 درصد از قدرالسهم کارخانجات پیش از موعد مقرر پرداخت شده است اما از قدر السهم دولت هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه در سال جاری تولید چای 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهشی شد، خاطرنشان کرد: افزایش هزینه‌های جانبی تولید به اضافه تورم موجود باعث شد که نرخ چای در سال جاری حدود 10 تا 60 درصد افزایش پیدا کند.

حسنی با بیان اینکه قیمت چای درجه یک در بازار 2 نرخ متفاوت دارد، گفت: قیمت چای بسته‌بندی شده و چای تجاری سر گل بهاره (چای ممتاز) متفاوت است در حال حاضر نرخ ارقام چای مرغوب حدود 100 تا 200 هزار تومان است. برخی از ارقام چای از جمله چای صادراتی زیر نرخ تمام شده بفروش می‌رسد نرخ چای صادراتی کیلویی 30 هزار تومان است. مدیر اجرایی سندیکای چای با بیان اینکه یارانه برگ سبز چای ثابت مانده است، گفت: حدود 2 سال است که ارز 4200 تومانی برای واردات چای حذف و ارز نیمایی جایگزین آن شده است. وی حجم واردات چای در سال گذشته را حدود 75 هزار تن دانست و افزود: 60 تا 75 درصد از نیاز کشور در زمینه چای از طریق واردات تامین می‌شود.

 

ارسال نظر