گارانتی، تضمین فروش محصولات دانش‌بنیانی

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۰۲:۲۹:۰۶
کد خبر: ۱۸۹۱۶۴

نماینده مردم آستارا و سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره علت ارتباط ضعیف صنایع و شرکت‌های دانش بنیان و ریشه‌های وقوع این مساله در کشور گفت: بخشی از صنایع ما از نظر سخت‌افزاری خیلی قدیمی هستند. ما صنایعی در کشور داریم که ۶۰ الی ۷۰ سال قدمت دارند که مقداری از علم و تکنولوژی روز عقب مانده‌اند و در شرایط موجود که در شرایط تغییرات اقتصادی هستیم، این شرکت‌ها بیشتر به سودآوری توجه می‌کنند، به همین دلیل تمایل دارند که کالایی را از خارج وارد کنند یا به عنوان مثال آن را از چین وارد کرده و در داخل مونتاژ کنند. این تمایل را در صنایع به میزان خیلی زیاد مشاهده می‌کنیم.

غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه در گفت گو با «تعادل» بیان کرد: از سوی دیگر موسسات دانش بنیان موسسات خیلی کوچک و نوپایی هستند که به وسیله چند جوان راه‌اندازی شده‌اند. این شرکت‌های کوچک به تنهایی توانایی رقابت و حضور تاثیرگذار در بازار را ندارند. کسانی که برای اقتصاد و صنعت ما برنامه‌ریزی می‌کنند باید فکری برای آشتی دادن صنایع و دانش بنیان‌ها در کشور بکنند. نماینده مردم آستارا در مجلس برای راهکار حل مشکل سرمایه در گردش این شرکت‌های دانش‌بنیان نیز توضیح داد: در حال حاضر اکثر صنایع ما هم مشکل سرمایه دارند و بانک‌ها به تنهایی بار تامین مالی صنایع و دانش‌بنیان‌ها را به دوش می‌کشند اما مشکل تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان معضلی جدی است و شرکت‌هایی هم که تعطیل می‌شوند به خاطر همین مشکلات مالی است.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: شرکت‌های دانش بنیان اکثرا به نسبت کالاهای خارجی از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار نیستند اما این شرکت‌ها باید بدانند که اگر محصول‌شان از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار نباشد بازارشان را از دست می‌دهند. مشتری تعارف ندارد و وقتی هزینه می‌کند تمایل دارد که از خدمات پس از فروش آن کالا برخوردار شود. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی خدمات پس از فروش خوبی ندارند یا در هنگام فروش محصول پیشنهادهای اغواگرانه می‌دهند اما زمانی که محصول به مشکل برمی‌خورد با هزار و یک دلیل از زیر بار ضمانت شانه خالی می‌کنند و مسوولیت محصول شان را نمی‌پذیرند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مساله باعث می‌شود که مشتری در اولین فرصتی که بتواند محصول دیگری را جایگزین کرده و از محصول دیگر استفاده کند و به سمت کالا یا خدمتی برود که خدمات پس از فروش مناسبی دارد./ خیلی از صنایع ما تولیداتی که هم‌اکنون دارند تولیدات دهه ۵۰ و ۶۰ است ولی دانش‌بنیان‌ها بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند. وقتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان وارد صنایع قدیمی ما شوند تولیدی که در نهایت از خط تولید خارج می‌شود یک محصول به‌روز و مشتری پسند و همچنین مبتنی بر تکنولوژی روز دنیا و‌ های‌تک خواهد بود این مساله سودآور و به نفع کارخانه و است اعتبار و برند او را ارتقا می‌بخشد.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، صنایع چرم باید به سمت محصولات شرکت‌های دانش بنیان بروند؛ دیر یا زود تاریخ مصرف محصولات آنها به شیوه قدیمی به پایان خواهد رسید، شرکت استاندارد هم باید لیست مجوزهایی که برای خرید محصولات در نظر می‌گیرد را به‌روزرسانی کند. یکی از مسوولیت‌های سازمان استاندارد این است که خودش را به‌روز کند زیرا پیشرفت تکنولوژی منتظر استاندارد نمی‌ماند. تکنولوژی‌های روز پیشرفت می‌کند و فکر و ایده جدید دارد این سازمان استاندارد است که باید روش‌های آزمایشگاهی خود و دانشش را باید به‌روز کند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان استاندارد باید به مرحله‌ای برسد که در اسرع وقت بررسی‌هایش را انجام بدهد مجوز‌های جدید برای کالاهای تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان که اکثرا بار اولی هستند، صادر کند.

 

ارسال نظر