اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۳:۱۱:۰۷
کد خبر: ۱۸۸۹۶۹

قیمت جدید  ۹  قلم کالای اساسی

اتاق اصناف ایران نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالا اساسی برای مصرف‌کننده در سراسر کشور را اعلام کرد. 

در اطلاعیه جدید ستاد تنظیم بازار بیان شده بود: بر اساس پیشنهاد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و تصویب ستاد تنظیم بازار، سقف قیمت کالاهای مذکور تعیین و مقرر گردید از طریق اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه به واحدهای صنفی ابلاغ و از روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۲۲ به‌تدریج مجاز به اعمال قیمت‌های جدید (روغن، مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات) باشند. حال نیز اتاق اصناف ایران نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالا اساسی برای مصرف‌کننده در سراسر کشور را اعلام کرد و افزود: پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار مورخ ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ درباره مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ حداکثری فروش انواع لبنیات، روغن، مرغ و تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس این اطلاعیه، نرخ حداکثری فروش ۹ قلم کالای اساسی شامل: 

قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم شیر خام ۳.۲ درصد چربی درب دامداری ۱۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر نایلونی ۹۰۰‌ گرمی کم چرب ۱۵۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده شیر پاستوریزه بطری یک لیتری کم چرب ۱۸۰ هزارریال، قیمت مصرف‌کننده ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی کم چرب ۴۹۸ هزار ریال،قیمت مصرف‌کننده پنیر UF نسبتا چرب ۴۰۰ گرمی ۳۷۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی۶۲۰ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم مرغ گرم ۵۹۸ هزار ریال، قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ ۳۹۸ هزار ریال خواهد بود. به استناد این مصوبه از روز پنجشنبه، ۲۲ خرداد ماه هرگونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت‌های مصوب در همه شبکه‌های توزیع اعم از زنجیره‌ای، صنفی و مجاز، تخلف گران‌فروشی محسوب شده و گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی و سازمان تعزیرات با خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند داشت.

ثبت سفارش در مبادی ورودی مبهم شد

اگرچه چندی پیش اقدام برای لغو دریافت ثبت سفارش در مرزهای زمینی، منتفی اعلام شد ولی ظاهرا این موضوع بار دیگر به جریان افتاده است. البته گمرک ایران در این رابطه توضیحی ارایه نکرده است. به گزارش ایسنا، انتشار خبرها و اطلاعاتی در فضای مجازی، از این حکایت دارد که در برخی گمرک‌های زمینی، شرکت‌های حمل‌ونقل ملزم به ارایه ثبت سفارش به گمرک نیستند. اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، برخلاف جریانی است که در پایان سال گذشته در مورد ثبت سفارش پیش آمد و گمرک مکلف شد که حتما در مبادی زمینی ثبت سفارش را دریافت کند. این در حالی است که پیگیری موضوع از گمرک ایران برای شفاف شدن وضعیت ثبت سفارش در مرزهای زمینی و حواشی مطرح شده در مورد آن تاکنون با پاسخی همراه نبوده است؛ نه رد شده و نه تایید. جریان این بود که در نیمه اسفندماه پارسال، گمرک ایران در بخشنامه‌ای به کلیه گمرک‌های اجرایی، لغو یک دستورالعمل که به استناد مصوبه هیات وزیران بود را اعلام و تاکید کرد که با ابلاغ دفتر مقررات صادرات و واردات، امکان انتقال کالا از گمرک‌های مرزی به گمرک‌های مقصد بدون مطالبه ثبت سفارش و پیگیری مجوزهای مربوطه در گمرک‌های مقصد و با رعایت پلمپ بودن محموله‌ها فراهم شده است. این زمانی قابل تامل بود که هیات وزیران در سال ۱۳۹۷ مصوبه‌ای گذراند مبنی بر اینکه واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق‌آزاد و ویژه و همچنین سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است. هرچند این مصوبه در مرزهای هوایی و دریایی رعایت نمی‌شود و در موارد متعدد کالا وارد بنادر شده و بعد از آن مراحل دریافت ثبت سفارش را طی می‌کند، ولی در ورودی‌های زمینی، گمرک ملزم به کنترل ثبت سفارش بود که با بخشنامه مذکور، این الزام لغو می‌شد، البته منشأ این تصمیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) بود که طی رایزنی‌های شرکت‌های حمل‌ونقل، دستوالعمل قبلی را لغو و به گمرک ابلاغ کرده بود. به هر ترتیب در آن زمان، گمرک ایران در واکنش به جریان خبری پیش آمده در این رابطه اعلام کرد که بخشنامه را هنوز ابلاغ نکرده و در حال طی فرآیند آن بوده است که به دلیل تبعاتی که تصمیم وزارت صمت داشته، از ابلاع خودداری و لغو شده است. بر این اساس بخشنامه دیگری به گمرک‌های اجرایی ابلاغ شد که تاکید بر دستورالعمل‌های قبلی گمرک برای ثبت سفارش در مرزهای زمینی بود، بر این اساس اعلام شد: «با توجه به اینکه گاهی مغایرت‌هایی در ثبت سفارش‌های ارایه شده در گمرک‌های مبدا یا کالاهای وارده مشاهده شده است که مطالبه ثبت سفارش اصلاحی موجب ماندگاری کالا در گمرکات مرزی شده و ایجاد اختلال در روند ورود و خروج کامیون‌های حامل را به دنبال داشته است، در صورت ارایه ثبت سفارش و مطابقت نوع کالا با مجوز صادره، موارد اصلاحی که نیاز به ویرایش ثبت سفارش دارد در گمرک مقصد با رعایت سایر مقررات پیگیری و توجه لازم به گمرک مربوطه داده شود.  توضیح صریح برای جریان ثبت سفارش در مرزهای زمینی و شائبه‌های مطرح شده درباره اعلام شفاهی موضوع به گمرک‌ها، موضوعی قابل توجه است که باید از سوی دستگاه‌های ذیربط و به‌طور خاص گمرک ایران، ارایه شود.

 

ارسال نظر