رویداد

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۰۲:۳۸:۴۶
کد خبر: ۱۸۸۹۲۲

مردم از خریدهای هیجانی بپرهیزند

وزیر صمت گفت: از نظر تأمین مواد اولیه و محصولات نهایی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و به‌اندازه کافی ذخایر کالایی وجود دارد، اما مهم این است که در روزهای اجرای طرح التهاب و نگرانی در بازار رخ ندهد. سید رضا فاطمی‌امین در حاشیه نشست مشترک وزرای صمت، جهاد کشاورزی و دادگستری، در مورد اصلاح روند تخصیص یارانه‌ها با اعلام اینکه ذخایر کالایی مناسبی در کشور داریم، گفت: مردم در روزهای نخست اجرای طرح بزرگ جراحی اقتصادی و اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها از خریدهای هیجانی که سبب التهاب در بازار می‌شود، بپرهیزند. وزیر صمت این جراحی بزرگ اقتصادی و اصلاح پرداخت یارانه‌ها را به نفع مردم دانست و بیان کرد: یارانه‌ها به‌جای اینکه به ابتدای زنجیره (واردکنندگان) داده شود به انتهای زنجیره و مردم داده می‌شود که این موضوع در کارآمدی و بهینه‌سازی تولید موثر خواهد بود. وی با اشاره به انجام مطالعات و جلسات تخصصی در اجرای طرح، تصریح کرد: از نظر تأمین مواد اولیه و محصولات نهایی هیچ‌گونه نگرانی نداریم و به‌اندازه کافی ذخایر کالایی (شامل لبنیات و کالاهایی مانند مرغ و تخم‌مرغ و روغن) وجود دارد، اما مهم این است که در روزهای اجرای طرح، التهاب و نگرانی در بازار رخ ندهد. وزیر صمت، آرامش مصرف‌کنندگان و مردم را بسیار مهم دانست و یادآور شد: نظام توزیع (شرکت‌های پخش، بنکداران و فروشگاه‌ها و غیره) نیز در این طرح ما را کمک کنند تا مشکلی پیش نیاید. فاطمی‌امین با اشاره به همکاری‌های بین بخشی در سطح دولت در اجرای طرح، تاکید کرد: با همراهی مردم و کاهش خریدهای هیجانی، التهابات روزهای نخست اجرای طرح نیز مدیریت و کنترل خواهد شد. وی به رفع مشکل کمبود ماکارونی در تهران و بسیاری از شهرها به عنوان نمونه‌ای از مدیریت این روزها اشاره کرد و ادامه‌داد: همان‌گونه که گفته شد در تأمین مواد اولیه و تولید مشکلی نداریم، ممکن است کالارسانی و توزیع دچار اشکال شود که آن‌هم با همراهی مردم حل می‌شود.

با صادرات تخم‌مرغ  موافقت شد

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که با صادرات تخم‌مرغ تا سقف مطرح شده در مصوبه موافقت می‌شود. به گزارش ایسنا در متن نامه حسین دماوندی نژاد به سیدمحمدآقا میری آمده است: بر اساس بند ۴ مصوبه قرارگاه امنیت غذایی وزارت متبوع به نامه شماره ۰۲۰/۳۵۱۸ تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ و همچنین با عنایت به درخواست اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به نامه شماره ۲۹۸۸ /۱۴۰۱ تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با صادرات تخم‌مرغ خوراکی تا سقف مطرح شده در مصوبه مذکور موافقت می‌شود. خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات مقتضی معمول شود.

نظر بخش خصوصی در مورد آزادسازی نرخ ارز

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها اعلام کرده که طرفدار آزادسازی نرخ ارز است؛ به این معنی که با چند نرخی کردن ارز یا پایین نگه داشتن دستوری قیمت‌ها مخالف بوده و معتقد است بر اساس عرضه و تقاضا و آنچه که در بازار رخ می‌دهد، باید قیمت را تغییر داد. مهدی معصومی اصفهانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: البته این به هیچ عنوان به معنی طرفداری از بالا رفتن قیمت ارز نیست بلکه ما معتقدیم که اگر افزایش یا کاهش قیمتی رخ می‌دهد باید بر اساس واقعیت‌ها و روند حرکتی بازار باشد. وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها تصریح کرد: ارز ترجیحی یکی از عواملی بود که قیمت‌ها را با آنچه که در بازار وجود داشت متفاوت می‌کرد. در روزهای گذشته نیز بحث از نرخ ۲۳ هزار تومانی برای بازار نیما بوده است. این موضوع نیز خود می‌تواند به عاملی برای فاصله و رانت تبدیل شود و اگر مدیریت نشود، مشکل ساز خواهد شد. عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تامین نقدینگی واحدهای تولیدی یکی از اصلی‌ترین عواملی است که فعالان اقتصادی نگران آن هستند، تاکید کرد: در کنار دغدغه‌هایی که برای مصرف‌کننده نهایی وجود دارد، باید توجه کرد که تامین مالی واحدهای تولیدی نیز یکی از مشکلات اقتصاد ما در ماه‌های گذشته بوده و در صورتی که راهی برای برون رفت از شرایط فعلی پیدا نشود، قطعا مشکلات به جای خود باقی خواهد ماند

ثبات قیمت‌ها  در بازار لوازم خانگی

مجموعا بازار لوازم خانگی در مقایسه با سایر کالاها با تنش قیمتی روبرو نیست و کمبود تقاضا نیز عاملی شده تا توجیه افزایش قیمت‌ها در بازار وجود نداشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، تغییرات قیمتی در انواع کالاهای اساسی و مصرفی مردم در حال حاضر وارد فاز جدیدی شده است, اما این موج افزایش قیمت هنوز در واحدهای صنعتی به وجود نیامد و هنوز کالاها با قیمت سال گذشته به فروش می‌رسد. به عنوان نمونه در بازار لوازم خانگی با گذشت دو ماه از سال جاری هنوز موافقتی برای افزایش قیمت محصولات مورد تصویب قرار نگرفته و به همین منظور واحدهای تولیدی ملزم هستند محصولات خود را با قیمت‌های سال گذشته به فروش برسانند. اما نکته جالب اینجاست؛ موج افزایش قیمت‌ها عاملی شده تا فروشنده‌های لوازم خانگی سفارش‌های خود را از کارخانجات افزایش دهند و بار بیشتری را خریداری کنند. این خریدها در حالی صورت می‌گیرد که بازار در رکود به سر برده و خبری از خریدار نیست.

 

ارسال نظر